OffNews.bg

Обсъждат варианти за концесия на Летище София

В Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщения се обследват варианти за концесия за Летище София, съобщи транспортният министър Ивайло Московски по време на ресорната комисия в парламента. 

"Подкрепяме привличане под каквото и да е форма за участие на частен капитал за модернизация и изграждане на публично-транспортна инфраструктура. Правили сме го преди, продължаваме и сега. Поради тази връзка изпълняваме концесионен план, който включва редица обекти, един от който е и Летище София", посочи той.

Министърът обясни, че дори и да се стигне до концесия на софийската аерогара, тя ще бъде съгласувана първо с ЕК и Европейската инвестиционна банка. Ако се прибегне до концесия, със сигурност тя ще е по-успешна от тази на Варна и Бургас.

"Летище София, въпреки че годишно е на печалба, вероятно ще приключи до броени седмици арбитражното дело срещу него, заведено през 2005 г. от Кувейтски фонд, и летището трябва да заплати 42 млн. долара. Освен това летището има 27 млн. лв., които са блокирани в КТБ. Освен това държавата дължи над 60 млн. лв. на летището", информира министърът.

Той е убеден, че няма нищо ненормално да се върви към търсене на инвеститор, който да развива аеропорта, тъй като държавата нямала възможност да отдели средства за инвестиции в Летище София.

На заседанието на транспортната комисия бе представена и новата стратегия за развитието на железопътния транспорт в България.

"Гарантираме устойчивост за железопътния сектор за следващите 7 години. Всички сме били в управление, когато никой от нас индивидуално не е успял да стабилизира железницата. Призовавам всички партии да подкрепят стратегията", заяви транспортният министър.

Документът е от 400 страници и ще бъде публикуван на страницата на транспортното ведомство за обществено обсъждане. Нови информационни системи, инвестиции, погасяване на кредитите и оптимизация на процесите и персонала в железниците предвижда амбициозната стратегия. Ако стратегията бъде одобрена в българския парламент, тя ще бъде представена и в Брюксел за нотифициране.

Московски припомни, че преди повече от 2 месеца се взе решение в транспортна комисия за изработване на план и стратегия за БДЖ.

"По стратегията трябва да има дебат. Това е правилният подход, който да гарантира устойчиво в средносрочен план развитие за железниците. Необходима е политическа воля за осъществяването на плана", категоричен е транспортният министър.

Той допълни, че паралелно с това ще се движат важни процеси - преговори с кредиторите на БДЖ, за които се предвиждат екзистенц-минимум средства за 7-годишен период. Московски съобщи, че приватизацията на БДЖ "Товарни превози" е в ход. При успешна приватизация задълженията на Холдинг БДЖ ще намалеят, смята министърът.

Не се предвижда сливане на БДЖ и НКЖИ, защото това противоречи на либерализационните пакети, приети от ЕС. „Може да се обединят в един холдинг. Обмисляли сме го. Съществува като вариант. Би помогнало за организационно управление на двете компании”, подчерта Московски. Въпросът за евентуално обединение на НКЖИ и БДЖ, както и каква е пречката това да се случи беше отправен от Георги Свиленски от БСП.

Московски разясни още, че съвместно с Министерство на регионалното развитие и благоустройство се работи по въвеждане на ТОЛ системите и коментира, че извършването на железопътните превози е своеобразно по подобна система.

„Има още един по-справедлив начин, запазваме си правото да го въведем”, подчерта Московски и допълни, че предстоят изключително интензивни строителства и на места движението ще бъде прекъснато, което води до извода, че когато калкулират броя пътници, това ще е на база след ремонтните дейности. „Убеден съм, че ще има отлив от пътищата към железниците”, каза още министър Московски.

Министърът заяви, че се предвиждат алтернативни видове транспорт за губещите направления, които са до по-малките градове. Не трябва да се спекулира с темата за съкращаване на персонал, смята Московски. Той обобщи, че общият брой на персонала, който ще се съкрати в БДЖ, е 1200 души - 600 души ще бъдат съкратени в БДЖ "Товарни превози" и "Пътнически превози" за 7–годишен период. Московски ще настоява това да става по естествен път, а именно с хората, които подлежат на пенсиониране, като на тяхно място да не се наемат нови души.