Номерирани бюлетини ще борят гласуването под строй
Изборните бюлетини ще бъдат номерирани и ще се печатат в печатницата на Българска народна банка. Те ще бъдат бели, изработени от плътна непрозрачна хартия. Книжата ще се подреждат в пакет от по 100 бюлетини. Отпечатаните бюлетини са равни на броя на всички записани грaждани с право на глас, като предвидената резерва е от 10%.
Тези текстове бяха приети на второ четене днес от Временната комисия за обсъждане и приемане на нов Изборен кодекс.
Първоначалният вариант на законопроекта предвиждаше бюлетините да бъдат разпространявани в кочан от по сто. Впоследствие обаче стана ясно, че подвързването може да създаде технологични проблеми на печатниците. В тази връзка на заседанието на комисията бяха поканени представители от печатницата на БНБ. Председателят на комисията Мая Манолова им възложи до обсъдят различния варианти и да представят най-удачната според тях форма на утрешното заседание на комисията.
Така или иначе обаче бе решено, че бюлетините ще се разпространяват в пакет от по 100 бройки и всяка от тях ще бъде номерирана. Текстът цели да предотврати порочната практика на гласуването "под строй", известна разговорно като "индианска нишка". При гласуването под строй организаторите на купен вот предоставят предварително на избирателя вече попълнена бюлетина, с която да гласува. Избирателят пуска в урната готовата бюлетина, а празната, която комисията му е дала, връща на своя поръчител, който го чака пред секцията. Организаторът на предизборната манипулация попълва "правилния отговор" в празните книжа и ги раздава на следващите избиратели, които са продали гласа си.
От ГЕРБ отново изразиха притеснението си, че номерирането на бюлетините няма да пребори манипулирания вот, а ще даде по-голяма възможност за купуване на гласове. Мая Манолова обаче възрази категорично, като заяви, че ГЕРБ искат да върнат отделните бюлетини, за да прокарват своите методи за фалшифициране на изборите.
Предизборна агитация
Няма да се допуска предизборна агитация извън предизборната кампания. Агитацията ще бъде забранена и в държавните и общинските учреждения, и институциите. Предизборна агитация няма да се допуска и в обществения транспорт.
Формациите, участващи в съответните избори, ще могат да разпространяват предизборни материали, върху които ще трябва да бъде упоменат поръчителят.
От ГЕРБ предложиха да се забрани агитацията чрез съоръжения по републиканската, пътната и общинската мрежа. Опозицията посочи като пример билбордите на партийната телевизия на "Атака" - Alfa, които са разположени из цялата страна. Предложението на ГЕРБ обаче бе отхрърлено.
Предизборна кампания в медиите
В условие на предизборна кампания печатните медии и онлайн изданията са задължени да предоставят еднакви условия на всички формации-кандидати. Тарифите и условията трябва да бъдат обявени официално не по-късно от 40 дни преди датата на съответните избори.
Всички медии са длъжни да допуснат право на отговор, в случай, че са публикували материали, накърняващи правата и доброто име на някой кандидат.
От ГЕРБ успяха да прокарат промяна, която, по думите на Десислава Атанасова, трябва да се справи с черния PR по време на предизборните кампании. Текстът на ГЕРБ гласи, че се забраняват кампании, които противоречат на добрите нрави и накърняват честта и доброто име на кандидатите.
При нарушения в регламента от страна на медиите засегнатите кандидати и формации могат да подадат жалба до ЦИК в срок до 24 часа след излъчване на съответното предаване.
Предизборната кампания се ще се отразява по БНР и БНТ, като двете медии са задължени да спазват принципите на равнопоставеност и обективност. БНТ и БНР ще организират диспути между кандидатите, като темите на дебата ще бъдат предварително уговаряни между участниците.
В рамките на кампанията ще бъдат излъчвани 40-секундни клипове, представящи различните кандидати. Времето на тяхното излъчване ще се определя след споразумение между представители на партиите и директорите на БНТ и БНР.
Социологически проучвания
Не по-късно от 7 дни преди изборите ЦИК трябва да регистрира социологическите агенции, които ще извършват проучвания в изборния ден. Анкетьорите на съответните агенции извършват своите проучвания извън изборните секции, но не непосредствено пред тях. Резултатите от предварителните изследвания се публикуват не по-рано от 19 ч. на изборния ден.
След като президентът или парламентът обявят датата на предстоящите избори до изборния ден социологическите агенции са длъжни да упоменават изрично възложителя на всяко свое изследване, касаещо обществените настроения за следващия вот.