OffNews.bg

БСК поиска президентско вето за национализацията на пенсиите

Българската стопанска камара настоя в писмо до президента Росен Плевнелиев той да наложи вето върху Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2015 г., с който на практика се национализират парите на хората за втора пенсия.

Общата им сума надхвърля 7 милиарда лева.

Сега 5% от вноските на хората задължително отиват в личните им партиди в частните пенсионни фондове. Останалата част отива в държавния НОИ. Там лични партиди няма, а парите отиват за пенсиите на сегашните пенсионери. Целта на промените е всички пари на хората от осигуровките им да се налеят в НОИ.

Формално законът дава право на хората да избират дали да цялата им вноска да отива в НОИ и и да нямат втора пенсия или, както е сега, 5% да отиват в частен фонд и да имат две пенсии. Реално голяма част от хората изобщо няма да разберат как парите им за втора пенсия са били национализирани. Например, законът задължава младите, които тепърва излизат на пазара на труда, да са длъжни до 1 г. да изберат универсален пенсионен фонд, където да се отделят парите им за втора пенсия. Ако не го направят (без значение, че дори може и да не са разбрали, че имат такава възможност), парите им автоматично ще започнат да се превеждат в НОИ и те никога няма да имат право да прехвърлят част от вноската си в частен фонд и да придобият право на втора пенсия.

Така на практика се разрушава вече реформираната част от пенсионно-осигурителната система, в която сега има задължително, задължително допълнително и доброволно пенсионно осигуряване, като премахва втория стълб - задължително допълнителното пенсионно осигуряване.

Ето какво се казва в писмото:

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕЗИДЕНТ,

С настоящото Българската стопанска камара изразява пред Вас изключително силна тревога от приетите на 16.12.2014 г. от парламентарната Комисия по бюджет и финанси промени в Кодекса за социално осигуряване и в Наказателния кодекс (Доклад № 402-01-8 при второ гласуване на законопроект за бюджета на ДОО за 2015 г. и предложения на н.п. Менда Стоянова, Светлана Ангелова, Димитър Главчев по параграф трети и на н.п. Светлана Ангелова, Данаил Кирилов, Красимир Каракачанов, Димитър Главчев и Борислав Борисов за създаване на нови параграфи 15а и 15б).

Във връзка с това категорично настояваме да упражните правото си за връщане в Народното събрание на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2015 г., съгласно чл. 101, ал. 1 във връзка с чл. 88, ал. 3 на Конституцията на Република България, в случай, че цитираните по-горе промени бъдат окончателно приети от Народното събрание.

В подкрепа на настоящото искане представяме следната аргументация:

1. С предложените промени се променя изцяло философията на пенсионното осигуряване. За родените след 1960 г. се въвежда т.нар. „право избор“ между осигуряване за допълнителна пенсия в универсален пенсионен фонд (УПФ) и изцяло - в Националния осигурителен институт (НОИ). Същественото в случая е, че тези фондове работят при коренно различни условия, съответно – на капиталов и на разходопокривен (солидарен) принцип, т.е. правото на избор е между различни по своята същност субекти. Важно е и да се отчете, че пенсиите от НОИ са изцяло гарантирани от държавата, което не се отнася за личните партиди на осигурените в УПФ лица. В замяна на това, личните партиди в УПФ се унаследяват, могат да се теглят авансово и не подлежат на запор. По този начин изцяло се предефинира моделът на пенсионно осигуряване и се създават условия за неправомерна деструктивна конкуренция между двата основни стълба на осигурителната система.

Особено притеснително е, че се предвижда изборът на осигурените лица да е еднократен, практически неинформиран и безвъзвратен, докато осигуряването в УПФ предоставя възможност за многократна промяна на осигурителното дружество.

Абсолютно деструктивни са краткосрочните и дългосрочни последици от тази промяна върху осигурителния и банковия сектор, както и върху капиталовия пазар. По аналогия на случилото се с КТБ АД, ще бъдат атакувани финансовите позиции на УПФ и обслужващите ги банки. Очакваме да бъде срутен капиталовият пазар и общата капитализация на публичните дружества. Това неминуемо ще повлияе върху кредитния рейтинг на страната.

2. Относно инкриминирането на укриването на осигурителни вноски (предложения за създаване на нови параграфи 15а и 15б) следва да се има предвид, че укриването е свързано с документна измама, която съгласно българското законодателство е криминализирана. Следователно, предлаганата промяна практически повтаря вече съществуващи нормативни записи. В допълнение, БСК счита, че отговорност за тези нарушения следва да понесат и двете страни в осигурителния процес – и работникът (осигурено лице) и работодателят (осигурител). Освен това, налице е несъобразяване с конституционния принцип, че социалните плащания са права, а не задължения, както и с принципи на наказателното законодателство, изразявани нееднократно в позиции на БСК, на адвокатурата, Висшия съдебен съвет, съдиите, Висшия адвокатски съвет и други институции и организации.

И двете предложения са свързани с радикална промяна в трудовите и осигурителни отношения, поради което следваше да бъдат обсъдени в Националния съвет за тристранно сътрудничество, както и в Надзорния съвет на НОИ, в съответствие с чл. 3 от КТ и чл. 36, ал. 1, т.4 на КСО. Основните институции и водещи специалисти не бяха включени в задълбочен експертен и обществен дебат по тези въпроси.
Отказът от социален диалог, от спазване на фундаментални принципи и конвенции на Международната организация на труда (МОТ) торпилира индустриалните отношения, като утвърждава модела на партиен и правителствен контрол над социалното сътрудничество с участие на удобни за манипулации социални партньори.

В тази връзка, съгласувано с другите работодателски организации, БСК има готовност да предприеме необходимите действия в национален и международен план за преразглеждане на тези решения, вкл. да сезира Комитета на МОТ по спазване на ратифицирани от държавите-членки конвенции.
Призоваваме всички народни представители и парламентарно представени политически сили да отклонят приемането на съответните текстове при гласуването им на второ четене в пленарната зала на Народното събрание.

С УВАЖЕНИЕ,

БОЖИДАР ДАНЕВ
ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ПРЕДСЕДАТЕЛ