OffNews.bg

Таксита мамят с необявени тарифи, помпи и табели-менте

Необявени тарифи, имитиращи табели и устройства, които тайно удвояват изминатия километраж са част от начините, с които некоректните таксиметрови шофьори мамят клиентите си.

За случай на немаркиран автомобил със съмнително разрешително разказа репортер под прикритие на бТВ. Курсът от столичното летище до хотел в центъра на града се оказал тройно по-скъп, след като шофьорът разбрал, че при него ще се вози чужденец. Колата му била без обозначения за такси и паркирана извън стоянката за жълтите автомобили. Водачът показал разписка с печат и надпис на английски "София летище такси".

С довода, че работи за компания на самото летище обяснява цвета на колата си, а в края на курса дава бележка с името си - Методи Митев, и цена 30 лв. По време на плащането Методи забелязва тв екипа и тръгва, без да позволи на репортера да слезе от колата. По-късно автомобилната администрация и КАТ съставят акт на водача и откарват колата на наказателен паркинг. Методи получава глоба от 1600 лв и колата му ще остане на паркинга 6 месеца за негова сметка.

Върху подобни коли обаче трудно се упражнява контрол. Въпреки че е откровена измама цивилни автомобили се проверяват само с присъствие на полиция, коментира Дамян Войновски, гл. секретар на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ДАИ). По думите му гранична полиция и управата на летището носят отговорност за пропускателния режим в района.

Държавната агенция по метрология и технически надзор залови такси с „помпа” преди дни във Варна. При разглобяване на автомобилното табло се вижда уреда, който при натискане на дистанционно внася допълнителни импулси и променя показанията на апарата. 

„Така е програмирано, че с едно натискане да качи с 12%, с две натискания 25%, с три натискания 50%, а с четири натискания 100%", обясни Валентин Стойчев, ръководител на Държавна агенция по метрология и технически надзор за Североизточен район.

Снабдяването с подобни устройства е лесно. В същото време са трудни за откриване при проверка. По думите на Стойчев всеки средно грамотен електротехник може да го изработи - няколко елемента, две интегрални схеми и устройството е факт.

Основна пречка за ефективните проверки на таксиметровите автомобили се оказва комуникацията между шофьорите, които се предупреждават при акция.