НСИ реорганизира работата си, свива щата наполовина до края на 2015 г.
Националният статистически институт започна мащабна реорганизация с цел повишаване на ефективността си по модел, изработен и тестван в рамките на проект по Оперативна програма "Административен капацитет", по който е извършено и необходимото обучение на служителите.
Едногодишният проект "Модернизиране на организацията и функционирането на НСИ", приключил на 24 август 2015 г., бе представен на заключителна конференция в НСИ днес.
Първата от трите фази предвижда преструктуриране на регионалните звена. Сегашните 28 статистически района ще бъдат трансформирани в 6: Югозападен (с административен център в София), Южен централен (Пловдив), Югоизточен (Бургас), Североизточен (Варна) и Северен централен и североизточен (Велико Търново). Промяната ще позволи намаляването на общата администрация поне наполовина (сега тя е приблизително 400 души), а крайният срок за преструктурирането е краят на 2015 г. Този процес не обхваща и анкетьорите - техният брой (сега 570 души) дори може да се увеличи, уточни Диана Янчева, зам.-председател на НСИ пред OFFNews.
Според нея е възможно в бъдеще да се наложи ново райониране, тъй като изискването за обособяването на статистически район е територията му да обхваща най-малко 800 000 души население, а то по-малко в Северозападния район, където живеят 797 142 души по данни към 31 декември 2014 г. Такава тенденция има и в Северния централен район, където живеят 825 536 души население.
Намаляването на административните центрове ще позволи и свиване на разходите за транспорт на НСИ за анкетьорите, които сега пътуват до различните населени места, в които сега има центрове, и ще им позволи да работят в родните си места.
От Статистиката планират още и специализирането на анкетьорите, например да има група анкетьори, която да обикаля по домовете, друга група, която да се занимава с верифицирането на данните, трета, която да работи само с бизнес статистиките и т.н. Така, от една страна, в домакинствата ще влизат едни и същи анкетьори, които хората вече ще познават и с които няма да се притесняват да отговарят и на по-деликатни въпроси, като свързаните със здравето им например. От друга страна, специализирането на екипите ще повиши ефективността на работата.