Началникът на НСО гневен за случая с Панов, ще съди бивш служител
Скандалът с развитите болтове от служебния автомобил на председателя на ВКС Лозан Панов стигна своя развой с търсене на отговорност в съда. В своя позиция началникът на Националната служба за охрана (НСО) Ангел Антонов обяви, че ще съди бившия служител Николай Марков, който в свое интервю за bTV разказа за поредица от по-големи инциденти с автомобили на службата.
Полк. Марков определи дейността на НСО като "слугинска". "Моята теза, е че тези болтове не са поставени правилно при смяната на зимните с летните гуми, не са затегнати достатъчно и от това произлезе тотален скандал в държавата, в който на практика НСО взе страна във война между институции. Това е големият проблем - че НСО се явява една маша, която нанесе удар върху висш магистрат, тя урони честта и достойнството на висш магистрат", заяви Марков.
Той поясни също, че "големият акцент в НСО" са горивата и там отива големият бюджет, определи службата като "посткомунистическа" и постави под съмнение възможността на Ангел Антонов да разбере какво му е обяснил Лозан Панов относно инцидента. Марков твърди също така, че от негов автомобил, докато е бил служител в НСО, е падал кардан, диференциал и двигател, откачал се е капак на брониран автомобил.
В отговор началникът на НСО публикува своя позиция, в която заявява, че ще обмисли възможностите да си търси правата по съдебен ред. Той обяснява, че се чувства засегнат от "внушения", от които става ясно, че ръководният състав на НСО и лично началникът на службата са се опитали да укрият техническа неизправност на автомобил за специализиран транспорт и прокуратурата не е уведомена своевременно.
"1. По команден ред на 01 юни 2017 г., в 17.15 ч. бях информиран от заместника ми за установена липса на два съседни крепителни болта за закрепване на задното колело на автомобила. Водачът на автомобила е констатирал, че другите три болта са разхлабени и че се е наложило да ги „притегне“ преди да продължи пътя към София, през прохода Петрохан", обяснява Антонов.
След като разбрал за инцидента Антонов разпоредил свикване на комисия, която проверява инцидентите с автомобили на НСО и дали има "изясняване на ролята и професионалните действия/бездействия на длъжностните лица, имащи отговорност за техническата изправност на автомобила".
В резултат автомобилът бил оставен на "отговорно пазене в служебния сервиз, под контрол на дежурните служители", а сервизът бил запечатан.
На следващия ден - в петък, 2 юни, е направен първият оглед, преглед на документацията за извършени ремонти и техническо обслужване. Прегледани са записите на видеонаблюдението от гаража и контролно-техническия пункт. "Комисията не е установила данни за действия на лица, които са извършили интервенция за разхлабване или отстраняване на крепителните болтове на задната лява джанта", се посочва в позицията на Антонов.
Той пояснява също, че:
В доклада си до мен членовете на постоянната комисия квалифицираха случилото се като техническа неизправност, вследствие на която са настъпили ограничени материални вреди, поради което не са уведомени компетентните органи.
Според него в такъв контекст направените внушения от полк. Марков за това, че НСО направило опит да остане „встрани от случая“, „за хвърляне на камъните в чужда градина“, за преднамерена „подигравка с висш магистрат“ не могат да бъдат оценени по друг начин, освен като груби и недопустими спекулации, извършени от лице, което като действащ служител на НСО многократно е наказвано от трима различни началници на службата и накрая дисциплинарно уволнено.
По отношение на твърденията на Марков, че от автомобили на НСО са изпадали и по-сериозни елементи, Антонов обяснява:
Не мога да отмина без внимание твърдението на същото интервюирано лице, че на него в движение му „е падал кардан, диференциал и двигател, откачал му се е капак на брониран автомобил“, като своеобразно доказателство за общото състоянието на системата за поддържане на техническата изправност на автомобилите, както и на контрола върху безопасността им. Определям това изявление като небивалица, защото такива пътни произшествия в историята на НСО, а още по-малко с участие на въпросното лице, не са се случвали.
По отношение на нарушения с горивата Антонов призовава Марков да подаде сигнал до съответните институции.
Ще се въздържа от коментари по отношение на отправени обидни квалификации към службата и персонално към мен и ще се консултирам за възможността да търся правата си по съдебен ред.
В края на текста се посочва, че в НСО започва възобновяване на дисциплинарна проверка на всички служители, които участват в осигуряването на специализиран транспорт.