57% от българите имат нет вкъщи, 54 % са онлайн поне веднъж седмично
56.7% от домакинствата в България имат достъп до интернет в домовете си, като през 2014 г. е отбелязан растеж от 3 процентни пункта спрямо предходната година. Приблизително същото е увеличението на относителния дял на домакинствата, използващи широколентов достъп (2.9 процентни пункта), като делът достига до 56.5% за 2014 г. Почти всички домакинства, имащи достъп до интернет, са с осигурена бърза и надеждна връзка.
Това сочат данните от изследване на Националния статистически институт за използването на информационно-комуникационните технологии (ИКТ) от домакинствата и лицата.
Изследването се провежда във всички държави - членки на Европейския съюз, по обща методология. Анкетирани са 4 228 обикновени домакинства и 9 541 лица на възраст 16 - 74 навършени години.
През последните 5 години относителният дял на домакинствата с достъп до интернет се е увеличил с 23.6 процентни пункта, а използването на широколентова връзка бележи ръст от 30.5 процентни пункта.
През 2014 г. с най-висок относителен дял на домакинствата с достъп до интернет - 63.4%, е Югозападният район, към който принадлежи и столицата. След него се нареждат Северният централен и Южният централен район, съответно с 59.6 и 54.2%. От тенденцията за страната значително изостават домакинствата от Северозападния район, където 43.8% от тях имат достъп до интернет.
През 2014 г. 53.7% от населението на възраст 16 - 74 навършени години използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично.
Същевременно се наблюдава спад в относителния дял на лицата на възраст 16 - 74 навършени години, които никога не са използвали интернет - от 51.2% през 2010 г. до 37.1% през 2014 година.
Най-активни потребители в мрежата са младежите на възраст между 16 и 24 години, като през 2014 г. 83.1% от тях използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично.
Мъжете са по-активни при редовното използване на интернет в сравнение с жените - съответно 54.7 и 52.6%.
Докато 86.3% от лицата с висше образование използват редовно глобалната мрежа, то едва 23.4% от лицата с основно или по-ниско образование се възползват от възможностите, които тя предоставя.
През 2014 г. 50.8% от регулярните интернет потребители използват мобилно устройство за достъп до интернет извън дома и работното място, чрез мобилните телефонни мрежи или публичен WiFi достъп. От тях 84.3% достъпват мрежата чрез мобилен телефон, 56.4% - чрез портативен компютър, и 6.0% - чрез друго мобилно устройство за достъп до интернет.
През 2014 г. регулярните интернет потребители използват най-често мрежата с цел комуникация. 95.7% от тях посочват, че използват интернет за изпращане/получаване на е-поща, разговори или видео-разговори (чрез приложения за комуникация като Viber, Skype и др.) или за участие в социални мрежи (Фейсбук, Туитър и др.). За достъп до информация (четене на онлайн вестници, новини или намиране на информация за стоки и услуги) от удобствата на глобалната мрежа се възползват 87.8% от лицата. Следва делът на използващите интернет за забавление (слушане на радио, играене на игри, изтегляне на снимки, филми или музика и др.) - 63.9%, и за творчество (качване на собствено съдържание като текст, музика, видео в сайтове за споделяне или създаване на уебстраници, блогове и др.) - 36.6%.
Едва 3.5% от лицата, регулярно ползващи интернет, се възползват от е-здравеопазването (записване на час при практикуващ лекар, болница и др.).
За други онлайн услуги, свързани с резервации при пътувания, продажба на стоки или услуги, интернет банкиране, мрежата използват 29.5% от лицата.
Постепенно се увеличава делът на хората, които пазаруват за лични (неслужебни) нужди онлайн - 16.6% от лицата на възраст 16 - 74 навършени години са направили онлайн покупки през последните дванадесет месеца, което е с 4.5 процентни пункта повече спрямо предходната година.
През 2014 г. мъжете са били по-активни в онлайн пазаруването от жените - съответно 17.2 и 16.0%.
Най-често онлайн се купуват дрехи и спортни стоки, като 72.5% от пазарувалите по интернет са закупили такива артикули. На следващо място е закупуването на стоки за дома (31.3%) и покупките, свързани с пътувания или хотелски резервации (28.0%).
Най-често лицата използват офлайн метод за плащане на поръчаните през интернет стоки или услуги - през 2014 година 60.2% от тях са заплатили без използването на интернет (в брой, чрез обикновен банков превод, пощенски запис и др.). През интернет чрез кредитна или дебитна карта са платили 33.4% от пазарувалите онлайн. Следва делът на платилите през интернет чрез предплатена сметка или сайт за разплащане (ePay, PayPal и др.) - 23.7% и на тези - чрез интернет банкиране (7.9%).