Трите големи аса на световното кино идват на София Филм Фест
19-ият София Филм Фест ще представи пред своите зрители премиерите на трите големи филма на международното кино - носителите на „Златна палма” от Кан, „Златна мечка” от Берлин и „Златен лъв” от Венеция.
„Зимен сън” на четирикратния носител на награди от Кан - Нури Билге Джелайн, изследва сложните отношения на бивш актьор с неговите близки - младата му жена, сестра му.
„Няма да скрия, че моят филм препраща към Чехов. Преди около 15 години прочетох негов кратък разказ и бях като омагьосан. Струваше ми се, че никога няма да мога да направя подобно нещо. Преди пет години започнах да обсъждам моя проект със съпругата ми. След известно време заработихме по него и ето крайния резултат”, коментира режисьорът.
„Зимен сън” може да бъде определен като „литературен” филм, в който разкриването на характерите става бавно, благодарение на дълги диалози, подхранвани от антагонизма на героите.
„Исках да покажа мрачната страна на човешкото същество, да се опитам да разбера мрачната страна на моята душа, което означава и човешката природа”, обяснява Нури Билге Джелайн.
Кадър от "Зимен сън".
Триумфът в Кан на 55-годишния турски режисьор, специалист по киното с бавен ритъм, озарено от прекрасни пейзажи, започва през 2003 г., когато журито му присъжда Голямата награда за „Отчуждение”.
През 2006 заедно с жена си, актрисата Ебру Джелайн, той прави „Климати”, който печели наградата на ФИПРЕССИ.
Две години по-късно „Три маймуни” му носи режисьорския приз отново в Кан, а на следващата година Джелайн е член на журито, председателствано от Изабел Юпер.
През 2011 г. Голямата награда на журито отново е в ръцете на Нури Бигле Джелайн за филма му „Имало едно време в Анадола”, показан в програмата на 16-ия СФФ, когато режисьорът получи Наградата на Столична община.
Детективският трилър „Черен въглен, тънък лед” на режисьора Дяо Инан, който си тръгна със „Златна мечка” от Берлинале преди година, разказва за мистериозна поредица от убийства и е едно от най-обсъжданите филмови събития за миналата година.
Страховитият трилър, въздействаща смес между класически черен филм и китайски реализъм, следва американски детективски сюжет с последователни убийства, фатална жена и разследващо ченге.
„Черен въглен, тънък лед” отвежда зрителите в 1999 година в мина за добив на въглища в Севернокитайска провинция. Разфасовани човешки трупове се появяват на различни места в мината и всяват ужас сред обикновените хора. Главният герой Джан Дзъли, разследващият поредицата от убийства полицай, е изправен пред две трудни задачи: да открие изплъзващия се убиец и да не се влюби докрай в красива, но не съвсем невинна млада жена. Добри актьори и елегантна операторска работа допълват въздействието на този филм, който със сигурност заслужава не само фестивални похвали, но и зрителското внимание.
Кадър от „Черен въглен, тънък лед”.
„Обърнах се към чисто криминална история, за да мога да покажа живота в съвременен Китай, а той е изпълнен с нерешителност, подлост и страх. Някои случаи на убийства могат да изглеждат невероятни, дори нелепи, но са напълно истински", споделя Дяо Инан.
Дяо Инан не е непознато лице за европейските фестивали, дори може да се каже, че е тяхна „рожба”. Роден е през 1969 година, завършва Националната академия по драма в Пекин и започва филмовата си кариера като сценарист и актьор.
Дебютният му филм „Uniform/Zhifu” (2003) е показан в паралелна програма в Кан и е удостоен с две награди от фестивалите в Ротердам и Ванкувър. Втората му творба „Night Train/ Ye che” от 2007 г. е представена на различни европейски фестивали.
„Черен въглен, тънък лед” е най-големият филм в кариерата му до момента. Любопитното за нас е, че продуцент на филма е Вивиан Кю, която участва с филма си „Задънена улица“ в конкурсната програма на София Филм Фест през 2014.
„Гълъб седна на клон, разсъждавайки върху съществуването” на Рой Андершон е „последната част от трилогията за това какво е да бъдеш човек”. Сюреалистичната комедия се движи по стъпките на по-ранните артхаус филми на Андершон – „Песни от втория етаж” и „Вие, живите”.
Кадър от „Гълъб седна на клон, разсъждавайки върху съществуването”.
Новата творба на Андершон се състои от 39 кратки сцени с абсурдни и комични ситуации. Режисьорът ни среща с двама нещастни пътуващи търговци в съвременен Гьотеборг, които се опитват да продават от врата на врата куфар, пълен с всевъзможни странни вещи като смешни чанти, вампирски зъби и гумени маски. Карайки се помежду си като стара семейна двойка, те предлагат стоката си по начин, който тласка клиентите да бягат възможно най-бързо и с крясъци.
В друга повествователна нишка Карл XII, най-войнственият шведски крал, се появява в модерни времена, за да излезе отново на бойното поле в поредицата си разрушителни битки.
Изграден от хумористични скечове и микс от черен хумор с шокиращи ситуации, граничещи с пълен ужас, новият филм на Рой Андершон е съвременен ексцентричен шедьовър за абсурдността и смисъла на живота. Изпълнена със скандинавска прецизност и сериозно остроумие, кинотворбата е опит за изследване на човешкото състояние в цялото му многообразие.
Роден през 1943 година в Гьотеборг, Андершон завършва филмовото училище към Шведския филмов институт.
Дебютният му филм „Шведска любовна история” (1970) му носи четири награди в Берлин и номинация за „Златна мечка”. След втория си филм „Гилиап” (1975) се отказва да снима и създава продуцентска компания за телевизионни реклами.
Завръща се към киното през 2000 г. с изключително успешния „Песни от втория етаж”, който му носи Наградата на журито в Кан.