OffNews.bg

Кандидатите за кмет на София за градския транспорт, корупцията и сигурността

Кандидатите за кмет на София обсъдиха в ефира на БНТ някои от основните проблеми на столицата.

В дискусията се включиха Михаил Мирчев от „БСП лява България”, реформаторът Вили Лилков, Георги Кадиев, подкрепен от коалиция "Сердика" (АБВ и Български социалдемократи), Андрей Георгиев –ДПС, кандидатът на ВМРО Ангел Джамбазки, Явор Нотев от "Атака" и двете жени в битката за кметския стол Йорданка Фандъкова (ГЕРБ) и Мария Календерска (ББЦ).

Градски транспорт

За 4 години сме построили 21 км метролинии. Тече и активна подмяна на колите на градския транспорт. Предстои осъществяването и на третата линия на метрото, която ще свързва кв. „Левски“ с „Овча купел“ и Горна баня, заяви Йорданка Фандъкова.

Като една от основните цели за подобряване на градския транспорт в София Фандъкова посочи подмяната на автобусите и пускане на електробуси, които да осъществяват връзка с метрото.

Предстои осъществяването и на система за контрол на трафика, подчерта Фандъкова.

Според кандидатите на БСП Михаил Мирчев и на ББЦ Мария Календерска обаче твърде много внимание се отделя на централната част на града за сметка на отдалечените квартали.

Кандидатът на коалиция "Сердика" Георги Кадиев заяви, че метрото е добра придобивка за столицата, но гражданите не са слезли от автомобилите си, за да се качат в метрото. „Бързи инвестиции в градския транспорт, товя е моят ангажимент“, обеща бившият социалист.

Кандидатът на ВМРО Ангел Джамбазки обеща по-често миене на улиците и намаляване на замърсяването от автомобилите. По думите му София се развива неравномерно и точно на това обеща да наблегне, ако спечели изборите.

Реформаторът Вили Лилков заяви, че са необходими множество ремонти по пътищата на малките квартали и пътищата до метрото. По думите му градският транспорт не е ефективен.

„Аз ще въведа контрол на входа на превозните средства“, категоричен беше той. Той обеща, че ако стане кмет пътищата ще се проектират първо за пешеходци, после за велосипеди, за градски транспорт и чак тогава за автомобили. Той се обяви категорично „за“ въвеждане на нощен градски транспорт.

Кадиев също се съгласи с идеята за нощен транспорт. „Хората не могат да отидат на театър, защото няма как да се приберат късно вечер“, обяви той.

По отношение на предложенията за нощен градски транспорт Йорданка Фандъкова посочи, че вече е правен опит в това отношение с пускането на транспорт до Студентски град, но опитът се е оказал неупсешен, тъй като интересът не е бил голям.

Паркиране

Според Вили Лилков паркирането също е един от основните проблеми на столицата. По думите му софиянци не са получили нито един лев от зелената и синята зона. „Моята идея е тези пари да влизат в изграждането на паркинги“, обясни той. Той обеща да насърчава публично-частното партньорство за изграждането на многоетажни и подземни паркинги. 

"Цената на винетните стикери за паркиране за живеещите в синя и зелена зона ще бъде равна на стойността за тяхното производство. Предвиждам и въвеждане на стикери за безплатно паркиране до 10 минути", каза реформаторът.

"Една от основните ни цели през изминалите години беше да намалим броя на колите в центъра на София. Това е факт благодарение на синята и зелената зони. В София има четири буферни паркинга до метрото, които обаче все още не се използват достатъчно и трябва шофьорите да бъдат стимулирани да ги използват", обяви Фандъкова.

Според Михаил Мирчев обаче паркоместата в столицата далеч не са достатъчно, тъй като според неговите данни има 17 000 паркоместа и 5700 места в синя и зелена зона, а около 1 млн. автомобили.

Говори се за това да се намалят колите в София, но всъщност всички проекти, които се правят, са замислени първо за автомобилите и след това за пешеходците и велосипедистите, коментира Мария Календерска.

Сигурност

"Докато преди няколко години опасните райони бяха повече в крайните квартали, сега сигурността на гражданите е застрашена най-вече в самия център. Столична Община претърпя пълен провал в преобразяването на района около Женския пазар. Вместо културно средище софиянци получиха недостъпна и враждебна среда заради огромното количество нелегални бежанци, които обитават мястото", заяви Мария Календерска.

По думите ѝ едни от основните проблеми на столицата са липса на контрол в заселването на нелегални бежанци и емигранти и джебчийски набези в градски транспорт и централните улици.

"Софиянци не се чувства т достатъчно сигурни в центъра и той далеч не е най-сигурното място", съгласи се Лилков. По думите му в момента общината създава много малък фронт, като 70% от инвестициите са само върху 30% от площта на столицата. "Ще преразгледам ефективността на общинската полиция, тъй като досега тя носи високи разходи на столичната община при постигане на твърде скромни резултати", обеща реформаторът.

Той обеща да възложи разработването на специални програми за съвместна работа на МВР и гражданите с цел извеждане на районните инспектори от анонимност и ефективно сътрудничество с тях.

По думите на Джамбазки в центъра на града има големи групи емигранти. Според него решението е изселване на хората. Те нямат основание да са в страната. Не може и не трябва да има лагери за бежанци", категоричен беше националистът.

"Аз не съм видял нито един сигурен квартал. Моят също е несигурен, като всеки друг", заяви Георги Кадиев. По думите му в столицата липсва живата охрана в парковете и общинска полиция.

Корупция

Относно корупцията в столицата Кадиев обяви, че шофьори на автобуси плащат 2000 лева, за да карат новите градски возила. "Плаща се, точно както се плаща и за да влезеш в детска градина", категоричен беше той.

Фандъкова подчерта, че за последните шест години е инициирала 150 проверки и е предала на прокуратурата множество сигнали, като има и 8 следствени дела по сигнали.

Много важна за състоянието на града е оценката, която идва от независими изследователи. Именно според такива оценки София е успяла да запази своята стабилност, коментира Фандъкова.

Мария Календерска обаче побърза да посочи, че всъщност най-важна е оценката на жителите на столицата, които не са доволни от много от нещата в града, в който живеят.