OffNews.bg

Най-малко 210 милиона лева ще струва спасяването на БДЖ

Държавно финансиране в размер на минимум 210 млн. лева е необходимо на БДЖ за следващите 7 години, за да се спаси отрасълът.

За оптимистичния вариант, при който ще се обнови паркът на железниците, държавата ще трябва да подпомогне отрасъла минимално с 430 млн. лв. за същия период. Ако политическите сили обединят усилия и постигнат съгласие за модернизиране на железниците и се отпуснат повече средства, ще бъдат закупени минимум 15 нови електромотрисни влака и 30 шинобуси.

Анализите за бъдещето на железниците са част от стратегията за реформа в БДЖ и развитието на железопътния транспорт през следващите 7 години, която беше представена днес на пресконференция пред журналисти.

Нa срещата присъства ръководството на БДЖ, генералният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев, изп. директор на Холдинг БДЖ Владимир Владимиров, както и целият състав на парламентарната комисия по транспорт.

Документът е 400 страници и предстои да бъде внесен за обсъждане в транспортната комисия в НС. Проектът ще бъде публикуван и на страницата на транспортното ведомство за обществено обсъждане. Нови информационни системи, инвестиции, погасяване на кредитите и оптимизация на процесите и персонала в железниците предвижда амбициозната стратегия.

Ако стратегията бъде одобрена в българския парламент, тя ще бъде представена и в Брюксел за нотифициране.

Приемането на стратегия е необходимо, за да може страната ни да поиска от Европейската комисия възможност да подпомогне финансово БДЖ. Така компанията ще може да пристъпи към обявените намерения за закупуване на нови влакове и погасяване на задълженията си, посочи Московски.

При представянето на стратегията пред журналисти министърът изрази съмнение, че ще получи пълното финансиране и ще се осъществят оптимистичните варианти, заложени в нея.

Московски подчерта, че ако се въведат обаче тол таксите в автомобилния транспорт, ЖП секторът може да стане в пъти по-привлекателен.

"Все повече днес държавата финансира пътния сектор, приходите от винетки не достигат за подръжка на пътищата. Ако се промени системата, ЖП секторът ще стане по-привлекателен и ще се изравнят условията", обоснова се Московски.

Особено внимание в проекта се отделя на развитието на печелившите за момента в БДЖ линии - София-Варна и София-Бургас. Ако се отпуснат необходимите средства, ще пътуваме с влак от столицата до Бургас за 4 часа, а от София за Варна - за около 5 часа и половина. Това може да се случи в следващите 4 години, ако за двете направления от държавата, без субсидиите, се отпуснат 1.9 млрд. лв.

В средносрочната стратегия за следващите 7 години сериозно място е отделено и за погасяването на дълговете на БДЖ към кредиторите.

Според песимистичния сценарий държавата ще трябва да подпомогне БДЖ с 300 млн. за 7-годишния период, за да се изплатят старите задължения.

При оптимистичния вариант - от бюджета, ако се осъществи приватизацията на "Товарни превози", ще трябва да се отпуснат само около 134 млн. лв.

В проекта е предвидена и оптимизация на излишния капацитет - вагони,локомотиви, сгради и терени ще се продадат, ако са излишни.

Очакваните приходи от оптимизация са в размер на 69 млн.лв. Предвижда се и съкращение на персонала, който ще бъде намален с около 600 души.

Много от неефективните линии ще бъдат затворени, някои дори демонтирани. Възможно е някои от линиите да бъдат дадени на концесия или отдадени под друга форма на общините за ползване, като БДЖ ще отстъпи и субсидията.