Капш: Издънката с е-винетките не е наша, на АПИ е
Австрийската компания Капш, която внедри системата за електронните винетки у нас, отрече каквато и да е своя вина за краха й. И прехвърли цялата отговорност на АПИ.
От дружеството Капш Трафик Солюшънс приветстваха проверката от българските власти на въвеждането в експлоатация на системата за електронни винетки и внесоха разяснения на детайлите по проекта за изграждане на системага за електронни винетки.
От Капш посочват, че са водещ световен доставчик на цялостни решения за таксуване на пътната инфраструктура с дейност на 5 континента.
България е шестата европейска държава, в която на Капш е възложена отговорността за изграждане на национална система за таксуване на пътната инфраструктура след Австрия, Швейцария, Полша, Чехия и Беларус. Наскоро компанията сключи договор за събиране на тол таксата за пътническите превозни средства в Германия (тол такси за пътнически превозни средства), посочват от дружеството.
Австрийската компания получи и договора за изграждане на българската тол система за камиони над 3.5 тона и системата за електронни винетки за леки автомобили след обществена поръчка, която компанията спечели на база богатия си опит в сферата, реализирани референтни проекти, екип от експерти, предложено най-добро техническо решение и най-ниска цена в условията на силна конкуренция.
От компанията обаче разясняват няколко спорни момента около въвеждането на е-винетките:
1. Според сключения с АПИ договор обхватът на работата включва доставка на контролни превозни средства, централна изчислителна система за електронни винетки и тол таксуване и оперативен център за данни, онлайн магазин за продукти за таксуване за използване на пътната мрежа (което не включва водещата информационна уеб страница bgtoll.bg), 500 терминали за самообслужване и мобилно приложение. Според техническите изисквания, заложени в тръжната процедура, собственикът на системата АПИ отговаря за техническата и търговска експлоатация на системата, както и за процеса на правоприлагане.
2. Капш е осигурил напълно работеща, тествана и одобрена система. Преди предаването на системата на АПИ, започвайки от септември 2018 г., заедно с АПИ и Световната банка в качеството ѝ на официален съветник Капш проведе обширни изпитания от край до край за всеки компонент, приложение, функционалност и подсистема, предмет на договора. Тези обширни тестове потвърждават, че системата е напълно функционираща.
3. Според подписания договор Капш е отговорен за изграждането на онлайн магазин за закупуване на продукти за използване на пътната инфраструктура, достъпен чрез бутона „Купи електронна винетка“ на страницата bgtoll.bg. Онлайн магазинът е тестван и одобрен от Световната банка в качеството й на надзорен орган. Капш не е отговорна за изграждането и оперирането на информационната уеб страница bgtoll.bg. Онлайн магазинът на Капш се намира/хоства в центъра за данни на системата за събиране на такси и Капш стриктно спази изискванията на АПИ при разработването на функционалността му.
4. Конвертирането на хартиена винетка в електронна винетка не е предмет на договора с Капш. Капш не е отговорна и за уебсайта, свързан с конвертирането на винетки.
5. Плащанията в брой за електронни винетки не попадат в обхвата на договора между Капш и АПИ.
6. Капш достави, оборудва и подготви готови за инсталиране поискания брой терминали за самообслужване. След инструкции от Възложителя екипите на Капш доставят и инсталират терминалите, където АПИ потвърждава, че предварително одобрените локации отговарят на техническите изисквания за инсталации.
7. На 14 декември АПИ и Капш подписват приемо-предавателен протокол за предаване на системата за електронна винетка и прилежащите й активи. След подписването на протокола терминалите за самообслужване, центърът за данни, онлайн магазина, автомобилите за контрол, правоприлагането и другите системни компоненти са изцяло под контрола на АПИ. След предаването, съгласно договорът ежедневното функциониране и опериране на системата, както и процесите по правоприлагане са отговорност на АПИ. Капш отговаря за гаранционното обслужване на компонентите на системата.
Въпреки че не е част от договорното споразумение, Капш предоставя обширни и непрекъснати съвети при поискване от властите, добросъвестно и без допълнително заплащане. Капш приветства проверката на министерството и е уверена, че всички ангажименти към властите и по отношение на договора са изпълнени.