OffNews.bg

"Биволъ": Службите следели Борисов за криминално поведение

Службите чакали Бойко Борисов да прояви "декриминализиращо поведение" преди да пристъпят към вербовка. 

Това става ясно от поредната порция документи, които "Биволъ" публикува във връзка с аферата "Будагейт". От публикацията става ясно, че в пощата на Balkanleaks са получени 6 страници, които представляват подробен план за реализиране на Делото за оперативно наблюдение (ДОН) "Буда".

Точка 8, от раздел I на този план е записано недвусмислено, че едва при "наличие на данни и условия за декриминализиращо поведение на обекта по установения ред да се подходи към контакт и осъществи вербовка за привличането му за С.С.(секретен сътрудник, бел. ред.)" 

Тук възникват две версии, коментират от "Биволъ". Едната е, че Борисов не се е декриминализирал и затова не се е стигнало до вербовка. Така твърди и той самият, както и неговият вербовчик Младен Георгиев. Другата версия е, че предложението за вербовка, което е направено близо два и половина месеца преди ДОН, е довело до изводите, че обектът е прекалено криминализиран и затова се е стигнало до ДОН - за да се провери неговата същност подробно.

Не се изключва възможността на Буда да е била поставена тестова задача, за която резултатът да е бил предварително известен на службите. Той обаче ги е подвел и е загубил кредит на доверие в своята надеждност,  което води и до образуване на ДОН. Във всеки случай се опровергава тиражираната версия, че случаят Буда е приключил само с едното предложение за вербовка от службите и "отказът" на Буда.

Планът е строго секретен, също като предложението за откриване на делото. Разликата е, че предложението за откриване на ДОН е регистрирано в ЦСБОП на 12.02.1997, а планът е с дата 18.02.1997. И двата документа са подписани от оперативните работници Младен Георгиев (НБ-22) и Иван Йовчев (НБ-20). И двата документа са утвърдени с резолюция на подп. Спас Спасов на 24.02.1997.

В подробния план за оперативно-издирвателни, агентурно-оперативни и оперативно-технически мероприятия е разписано как за обекта Борисов трябва да се съберат данни от всички служби в държавата, да му се изготви психологически профил, да се приложат няколко различни СРС-та (СТРУМА, ОСЪМ и ВИТ), да бъде следен с външно наблюдение и разработван с агентура за влияние.

Целта на този впечатляващ и скъпо струващ шпионски арсенал е да се определи "приоритетната престъпна ориентация" на Бойко Борисов, и при наличие на данни за престъпни действия той да бъде "реализиран". Разбирай - да бъде арестуван. Няма нито дума за контратероризъм, за Живков или за други политици охранявани от Борисов.

От утвърдения План за ДОН става ясно, че това никак не е безобидно мероприятие, каквито внушения се правят, а сериозна и всестранна разработка на лицето. Подобни действия се предприемат само при наличие на достатъчно събрана предварителна информация, че обектът действително представлява опасност за закона. Силно впечатление за непосветените в подобни разработки прави периметърът на проучването, който започва от родословното дърво и психологическия портрет, до "приоритетната престъпна ориентация". 

Във втория раздел освен събиране на информация за всички връзки и бизнеспартьори на обекта е предвидено в т.4 "установяване методите, лицата и посредниците за проникване в държавните органи - в кои държавни органи, спрямо кои лица." Срокът е постоянен, а отговорник е НБ-22. Следващата точка изисква да се "установи съпричастността на Борисов към мощните икономически групировки, под чие влияние се намират и с чий капитал работят." Точка 7 е най-близо до същността на образуването на ДОН Буда - "Изясняване взаимоотношенията на обекта с лица и фирми, свързани с престъпни прояви". Срок и отговорник - същи. Не е нужен особен коментар за целта и мотивите на делото, но е сигурно едно - че вътре няма дори косвен намек за Царя /който се появява на политическата сцена едва 4 г. по-късно, или бившия комунистически диктатор Тодор Живков, който си отива от този свят на следващата година/.

Третият раздел е посветен на използването на ОТМ и негласен апарат /т.е. СРС/. Предвижда се следене на телефонните разговори, кореспонденцията, подслушване разговорите на обекта и неговото физическо следене. Няма как да не предизвика интерес абзацът от т.2 в този раздел: "Установяване на Н.С. с възможности за работа по обекта и обкръжението му. ... Прецизен подбор на агентура за влияние върху вътрешно-личностните и външно-проявените действия на обекта." Следващата т.3 звучи почти зловещо: "Събиране и документиране на данни при изучаване на личността и поведението на обекта с подходящи С.С."

Планът е отпечатан в един екземпляр, за ИЗПълнение от НБ-22, НАПравен от КГ-5-377 /код на машинопистката/. Съгласуван е с нач. на групата Иван Йовчев. Последният се издига до зам.-шеф на Направление "Терор" и напуска системата през 2005 г. с оттеглянето на Борисов от поста гл. секретар. След това Йовчев минава на работа към фирмите на минния и строителен бос Цоло Вутов, заедно с колегата си Румен Миланов, бивш премиерски съветник на Борисов по сигурността, създал камуфлажната БОРКОР. 

От Планът за подготовка и провеждане на ДОН Буда се разбира, че това не е само едно обикновено поставяне·под наблюдение на лице от криминалния контингент, за да бъдат предотвратени престъпленията, които може да извърши. Набелязаните мерки включват и цялостно психологическо проучване на личността с възможности и средства за влияние върху нейните мисловни и поведенчески процеси. Буда е бил особено интересен обект, който е бил подложен буквално на дисекция с всички налични методи и средства на МВР по онова време. Негови нерегламентирани връзки и "проникване" в държавни органи не са били незабелязани и са били специално отчетени за разработка. Подобен обем информация събирана целево и съдържаща ключови формули за манипулативно сугестиране на една личност дава огромни възможности за влияние върху нея и съответно води до обратна зависимост. Неслучайно именно НБ-22 става управител на охранителната фирма на обекта си след напускане на МВР, а впоследствие обектът му го удостоява с висшия и специален пост Гл.секретар на разсилната и почти неконтролируема в държавата ни ДАНС.

Друг е въпросът как така именно обектът от силовите криминални структури бива изстрелян изведнъж на властовия връх и от мутра се трансформира в Генерален секретар на МВР и Генерал-лейтенант, Кмет на столицата и дори Премиер, съсредоточил практически цялата държавна власт в момента. Зловещата система и сенчестите структури на преливащите се мафиотско-властови кръгове в българското общество са направили възможна тази мутация на псевдо-демократичното ни развитие.