OffNews.bg

Неудобен въпрос: Защо не се задейства системата срещу катастрофи на дерайлиралия влак?

Дерайлиралият край Калояновец влак е трябвало да има автоматична система за предотвратяване на катастрофи и ако тя се беше задействала, трагедията нямаше да се случи.

Според референтният документ на НКЖИ, участъкът Михайлово-Стара Загора е оборудван със система за Автоматична локомотивна сигнализация (АЛС) JZG 707. Тя дава предупреждения към машиниста, ако превиши скоростта или мине на червено. Ако до 20 секунди машинистът не реагира, системата сама намалява скоростта.

Би трябвало катастрофиралият локомотив също да е оборудван с такава система.

Според правилата на НКЖИ системата трябва да се включва винаги, когато е налична.

При трагедията край Калояновец обаче тя или не е била включена, или не се е задействала.

Нашата АЛС съществува само на теория - от години, никой не контролира дали работи и дали се ползва, твърди Варужан Апелян от асоциацията "Приятели на железопътния транспорт".

Публична тайна е, че в Пловдив дори на някои локомотиви е демонтирано АЛС оборудването, което от своя страна е някаква местна самоинициатива, на която никой от органите по безопасността не реагира, коментира независимият експерт.

Асоциация „Приятели на железопътния транспорт” настоява за пълна прозрачност, участие на граждански наблюдатели със специализирани познания в техническото разследване и публикуване на всички документи и протоколи от техническото разследване на Специализираното звено за разследване на тежки произшествия в транспорта, след приключване на следствието. Според асоциацията граждански наблюдатели трябва да има и в звеното на БДЖ, отговарящо за безопасността.