ДАИ ще спира коли и ще разпитва пътници за споделено пътуване
Служителите на ДАИ ще имат странни правомощия да разпитват хората, които пътуват с нашумялото споделено пътуване. Новите правомощия на инспекторите се дават в нов Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, внесен от Министерски съвет за обсъждане в парламента.
В член 91, алинея 3 се създава „изрично правомощие служителите на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ да изискват сведения от присъстващите при извършването на проверките трети лица“. Тоест ДАИ ще могат да спират всяка кола и да разпитват возещите се в нея дали имат билет и по какъв начин пътуват.
Мотивите са, че това е необходимо, за да се установи какъв вид е превозът – срещу заплащане или не.
„Служителите на ДАИ са контролен орган, който няма административни функции и разпитът на пътници от тяхна страна е противозаконен“, обясни пред OFFNews председателят на транспортната комисия в парламента Настимир Ананиев. По думите всеки може да откаже да отговоря на техните въпроси.
Ананиев обясни, че в член 82 от Наказателно-процесуалния кодекс има наредба, която се отнася за разпитването на свидетели и новите правомощия на служителите на ДАИ й противоречат.
Според Ананиев вносителите са имали предвид по-скоро нелицензираните превози, които извършват търговска дейност – тоест незаконните междуградски маршрутки, но по този начин законът обхваща и споделеното пътуване. „А законът в този вид се сблъсква с правата на гражданите“ - именно заради това председателят на транспортната комисия ще поиска обяснения от вносителите – Министерски съвет и Изпълнителна агенция автомобилна администрация.
Настимир Ананиев е категоричен, че не бива да се допуска да се разпитват возещите се в леките коли хора, но нелегалните превозвачи с търговска цел трябва да се спрат и затова ще настоява за разяснения по въпроса.
Новият закон за автмобилните превози включва и още няколко съществени промени.
Едната, че психотестовете трябва да станат задължителни за всички шофьори, а не само за тези, които извършват обществен превоз на пътници и на товари, както е в момента. Освен това преди да тръгнат на път, всички шофьори – не само на автобуси, а и със собствен транспорт, ще преминават и медицински прегледи за установяване на здравословното им състояние. Това обаче ще бъде уточнено с подзаконов нормативен акт, изработен от министрите на здравеопазването и на транспорта.
Друга промяна, която предвижда новият законопроект, е превозвачите вече да имат само един лиценз – или само за товари, или само за пътници.
Промените засягат и таксиджиите – за тях пък се предвижда общинските съвети да гласуват една минимална цена за таксиметров превоз, а това е огромен проблем с конкуренцията на пазара. Сега цената се определя от самата таксиметрова компания.