Бизнес инкубатор за съвременни изкуства, създаване на работещи старт-ъп проекти в сферата на културата, конкретни стъпки към това артистичният сектор и бизнеса да се срещнат и да заговорят един език. Много са адекватните и целенасочени мерки, с помощта на които светът на творческа София може да се развива на основата на изискванията на съвременния пазар за изкуства.
Именно целта да ги открои има поредицата от срещи, обединени в проекта „Партньорства за творческа София“, който се изпълнява с финансовата подкрепа на Столична община, Програма Европа 2017, в партньорство с Фондация „За Оборище“ и Гьоте-институт България.
Творческата сцена на София гледа в бъдещето и прави конкретни, точни и премислени стъпки. А голямото предизвикателство е да избегне изкушението да обърне глава назад. Работата по темата продължава. Публичното представяне е на 5 юли (сряда) от 16,00 ч в залата на Гьоте-институт (ул. Будапеща 1, София).
Втората среща, част от начинанието, се състоя преди броени дни и даде ясна заявка за космополитен и професионален подход към обновяването на средата. Две групи обсъждаха конкретните предложения съответно в групите „Меценатство, дарителство, спонсорство“ и „Партньорства, дългосрочни сътрудничества“. В рамките на един работен ден групите проведоха последователни срещи и се фокусираха върху конкретни цели.
Сред темите, които се откроиха в обсъжданията и на двете групи, бяха необходимостта от професионална квалификация и образование в сферата на културния мениджмънт; нуждата от алтернативен поток на комуникация независим от системата на масовите български медии; административни и законодателни подобрения в полза на меценатите и на публиките.
На фокус в първата група бяха поставени три теми, създали логически триъгълник между бизнес комуникация, квалификация и технологични иновации, които, разгледани поотделно, са сред ключовите предпоставки за устойчиво и бързо развитие в сектора на творческите индустрии:
- Стимули за бизнеса за участие в културния живот;
- Създаването на информационна платформа за културните събития в София;
- Образователна платформа за наука, технологии и съвременно изкуство насочена към училищата и младежите.
Като ключов въпрос отново се открои създаването на информационна платформа за столичната култура. Тя освен да осведомява за случващото се в културния живот на София, трябва да събира метаданни, които изграждат в реално време профил на потреблението на култура в София и илюстрират въздействието на културата върху свързани сектори на местната икономика като хотелиерство, ресторантьорство, туристически услуги, развлекателна индустрия, пазар на творчески и образователни продукти и услуги и др. Подобна платформа служи и като гид за туристите, ако е свързана с GPS-а на телефона и им показва какво културно пространство и/или събитие има в близост до тях.
Трите теми във втората група отново откроиха важната роля на обучението и израждането на капацитет в сектора, като акцентът падна върху неформалното професионално обучение и формата на практическо предаване на опит чрез:
Обучение на хората на изкуството в бизнес умения и запознаване на бизнес-партньорите с логиката на създаване и представяне на съвременни изкуства.
Подкрепа на иновации и творчество в София – партньорства за създаване на инкубатор за съвременни изкуства;
Създаване на стандарт и утвърждаване на добри практики при представянето на творчески организации и проекти пред бизнеса.
Интересна идея е и развиването на система за професионален стаж за арт мениджъри в бизнес среда и обратно - за бизнес партньори в среда за създаване и представяне на изкуство (от хореография до организация на сцената). Дори и кратка форма на стаж при арт организациите би дала на бизнес партньорите разбиране за сферата на изкуствата, а бизнес стажът за арт менидърите би допринесъл за усвояване на полезни бизнес умения.
И така, големият въпрос е: дали ще успее творческата сцена да проговори на езика на бизнеса? Според участниците в дискусията това е въпрос на съвместна работа и прозрачен диалог. Важна следваща стъпка е да се използват новите възможности, които дават технологиите и тристранните партньорства, за да се изследват ефектите от творческия сектор върху местната икономика, да се проучва промяната в аудиторията, нейните вкусове и нагласи, демография и финансов ангажимент в културния живот на столицата.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
WSJ: Руска зенитна ракета е свалила азербайджанския самолет
Алфа Рисърч: Българинът е оптимист за личното си благо, но не и за това на държавата
WSJ: Руска зенитна ракета е свалила азербайджанския самолет
Фалстарт на ски сезона: Боровец без ток, Витоша недостъпна заради непочистени пътища