Видни историци: Учебниците по история са сбъркани

OFFNews 08 септември 2014 в 19:03 8106 8

Инициативен комитет за преглед на историята от видни историци се обяви за пренаписване на учебниците по история за децата.

Те ще направят официално предложение, което ще изпратят на президента Росен Плевнелиев и на служебния премиер Георги Близнашки.

Просветният министър Румяна Коларова е подкрепила инициативите, свързани с подготовката на допълнителни учебни помагала за българското образование, както и за отправянето на конкретни предложения в бързи срокове за корекции на забелязани неточности, съобщиха от МОН.

„Обезпокоително е възпитанието, което децата получават", смята историкът Николай Ганчев. По думите му чиновническият апарат на Министерството на образованието и науката (МОН) тайно и подмолно подменя ценности.

„Децата се питат - това историята наука ли е?", обяви акад. Георги Марков. Той е съгласен с мотивите на образователното министерство за внушаване на толерантност, но предупреди, че това не трябва да става чрез пренебрежение към националните герои.

Проблема с учебниците по история вижда и директорът на Националния исторически музей (НИМ) проф. Божидар Димитров. Той е категоричен, че трябва да има само един вариант на учебника по история, а не няколко, написани от различни колективи.

„Историята е нещо, което се е случило", напомни проф. Димитров. Съдържанието на този един-единствен учебник според него трябва да бъде определено от сериозни специалисти.

Преди седмица директорът на регионалния исторически музей в Добрич Костадин Костадинов алармира, че в учебник за 3-ти клас „Човек и общество“ има откровени неистина за българската история.

Той написа в личния си блог:

„За Османската империя ще научите, че „немюсюлманите имали право да изповядват вярата си… в семействата си българите говорели родния език, създавали песни, празнували празници… в общите села християни и мюсюлмани живеели заедно, а в труда и празника човешките връзки надмогвали различията“ (стр. 60). Въобще идилия, мед и мляко текат по улиците, а доволната рая пее радостни песни за султана.

Това обаче не е най-страшното в учебника за третокласници. В урока за цар Симеон Велики на 48 стр. ще научите, че „Цар Симеон водил продължителни войни с Византия, но те не оставили трайни следи в българското минало. 

За още по-голям срам на авторите Апостолът на Свободата Васил Левски е представен като организатор на някакво въстание, но срещу кого и защо – остава пълна тайна. Особено покъртително е описано залавянето и обесването на Левски. Цитатът в този урок на стр. 66 гласи: „Той създал комитети за подготовка на общо въстание… но ПОЛИЦИЯТА заловила Апостола и съдът го осъдил на смърт. Присъдата била изпълнена в покрайнините на София“. По въпроса толкова, обесването не е споменато".

Според историкът Костадин Костадинов третокласниците остават с впечатлението за един справедлив процес и заслужена присъда от Апостола.

Той е впечатлен и от съдържанието относно Априлското въстание на стр. 68 от учебника, където се твърди, че въстанието е съпроводено с протести в САЩ: „Хората в Западна Европа, Съединените щати и Русия протестирали срещу султанската власт“ .

„Като прочетох за протестите на хората в Съединените щати, и ми се прииска да си скъсам дипломата по балканистика. Както и да е… Но като прочетох, че с нашите опълченци на Шипка се сражавали и румънци - вече не исках да си късам дипломата. Исках да я подпаля… „, коментира шефът на историческия музей в Добрич.

Авторите на учебника се оправдаха, че идеята е била възпитат у децата толерантност към малцинствата.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

 
X

Мистерии в Хераклея Синтика