Учени разкриха тайната на Черната смърт: тръгнала е от Киргизстан. Не от хора, а от плъхове

Бубонната чума убива десетки милиони души през XIV век. Днес учени твърдят, че са разкрили произхода ѝ чрез ДНК анализ на зъби

Янка Петкова 16 юни 2022 в 11:19 4503 0

Намазка от бубонна чума,

Снимка Getty Images

Намазка от бубонна чума,

Изследователският екип от университета в Стърлинг, Шотландия, и от германския институт "Макс Планк" и университета в Тюбинген анализира древни ДНК проби от зъбите на скелети в гробища край езерото Исик Кул в Киргизстан. Изследователите смятат, че са открили произхода на Черната смърт повече от 600 години, след като тя убива десетки милиони хора в Европа, Азия и Северна Африка, съобщи Би Би Си.

Здравната катастрофа от средата на XIV в. е една от най-значимите епизоди на болести в човешката история.

Въпреки дългогодишните изследвания обаче учените не успяват да установят къде е началото на бубонната чума. Сега анализът показва, че това е станало в Киргизстан, Централна Азия, през 1330 г.

Те избират района, след като забелязват значителен скок на погребенията там през 1338 и 1339 г.

Д-р Мария Спиру, изследовател от университета в Тюбинген, казва, че екипът е секвенирал ДНК от седем скелета.

Учените са избрали за анализ зъбите, тъй като според д-р Спиру те съдържат много кръвоносни съдове и дават на изследователите "големи шансове да открият кръвнопреносими патогени, които може да са причинили смъртта на хората".

В три от тях изследователският екип успява да открие чумната бактерия Yersinia pestis.

Черната смърт се разпространява от хора, а не от плъхове

Д-р Филип Славин, историк от университета в Стърлинг, казва за откритието:

"Нашето изследване слага край на един от най-големите и най-интересни въпроси в историята и определя кога и къде е започнал най-известният убиец на хора."

Изследването има някои ограничения - включително малкия размер на извадката.

Д-р Майкъл Кнап от Университета на Отаго в Нова Зеландия, който не е участвал в работата, я оценява като "наистина ценна", но отбелязва:

"Данните от много повече хора, времена и региони... наистина биха помогнали да се изясни какво всъщност означават представената тук информация."

Работата на изследователите е публикувана в списание Nature, озаглавена "Източникът на Черната смърт в Централна Евразия през XIV век" (The source of the Black Death in fourteenth-century central Eurasia).

Какво представлява бубонната чума?

Чумата е потенциално смъртоносно инфекциозно заболяване, което се причинява от бактерии, наречени Yersinia pestis, които живеят в някои животни - главно гризачи - и техните бълхи.

Бубонната чума е най-разпространената форма на заболяването, от която могат да се разболеят хората. Наименованието идва от симптомите, които причинява - болезнени, подути лимфни възли или "мехурчета" в слабините или подмишниците.

От 2010 г. до 2015 г. в света са регистрирани 3248 случая, включително 584 смъртни.

В исторически план болестта е наричана и "черна смърт", във връзка с гангренозното почерняване и смъртта на части от тялото, като пръстите на ръцете и краката, които могат да настъпят при заболяването.