Младите хора, особено тийнейджърите, общуват чрез Snapchat - приложение, което достига до 90% от 13- 24-годишните и 75% от 13-34-годишните в Обединеното кралство. То има повече от 21 милиона активни потребители във Великобритания месечно, което е почти една трета от населението, и всеки от тях влиза в приложението средно повече от 50 пъти на ден, пише "Гардиън".
За разлика от 80-те и 90-те години, през 2023 г. децата са в стаите си у дома, но макар да са физически в безопасност, те са изложени на цял виртуален свят с почти никаква регулация на съдържанието, което виждат, на това колко време прекарват на устройствата или на границата между необходимото социално общуване с приятели и много по-мрачния свят на вредни или порнографски материали и хищни влиятелни лица.
Проблемите, с които се сблъскват тийнейджърите и родителите, се усложняват от факта, че приложенията често са създадени умишлено, за да предизвикват пристрастяване или да се използват принудително. Те редовно превръщат социалните взаимодействия в игри - като функцията "Snapstreak" на Snapchat, която оценява потребителя за броя на последователните дни, в които споделя снимка с всеки контакт, като го насърчава да бъде постоянно на разположение в приложението.
Приложенията са свързани и с много проблеми, свързани с безопасността и надзора. Snapchat популяризира изчезващите съобщения, което означава, че родителите не могат да проверят какво е разглеждало или публикувало детето им, а много приложения споделят местоположението на потребителя с други хора по подразбиране. Тийнейджърите и децата може дори да не знаят, че споделят данни за местоположението си в реално време през целия ден, пише авторът на статията Деви Шридар, цитирана от БГНЕС.
Все по-често се говори за потенциалните вреди от тези приложения. Миналия месец главният хирург на САЩ Вивек Мурти издаде "препоръка" по повод въздействието на използването на социалните медии върху психичното здраве на младите хора.
Най-честият въпрос, който родителите ми задават, е: "Безопасни ли са социалните медии за моите деца?" Отговорът е, че нямаме достатъчно доказателства, за да кажем, че са безопасни, и всъщност има все повече доказателства, че използването на социалните медии е свързано с вреди за психичното здраве на младите хора. Намираме се в средата на национална криза на психичното здраве на младежите и аз съм загрижен, че социалните медии са важен фактор за тази криза, каза той.
Председателят на Американската медицинска асоциация Джак Реснек младши използва още по-силни думи: "При почти повсеместното използване на социалните медии от американските младежи тези приложения и сайтове създават сериозни рискове и вредят на психичното здраве по начини, които едва сега започваме да разбираме напълно."
Доказателствата за въздействието им върху психичното здраве са обезпокоителни. Последното проучване на Центровете за контрол на заболяванията за рисковото поведение на младите хора през 2021 г. илюстрира мащаба на проблема: 42 % от анкетираните гимназисти са изпитвали постоянно чувство на тъга през последната година, а 22 % са обмисляли сериозно самоубийство.
Изследванията, цитирани от Мърти, показват, че при юношите, които прекарват повече от три часа на ден в социалните медии, рискът от депресия и тревожност е двойно по-голям. Освен това 46 % от юношите на възраст между 13 и 17 години твърдят, че социалните медии ги карат да се чувстват по-зле по отношение на представата за тялото си, а 64 % от тази възрастова група "често" или "понякога" са изложени на съдържание, базирано на омраза.
Въпреки това самите деца се чувстват несигурни как да се справят: една трета или повече от момичетата на възраст между 11 и 15 години казват, че се чувстват "пристрастени" към определени приложения, а повече от половината тийнейджъри казват, че трудно биха се отказали от социалните медии.
Проучване на изследователи от университета в Бат разглежда последиците за психичното здраве от едноседмична почивка от социалните медии, която освобождава средно около девет часа от седмицата им. Дори само след седем дни участниците са отбелязали значително подобрение в благосъстоянието, депресията и тревожността в сравнение с контролната група.
Здравните експерти са все по-склонни да се съгласяват с негативните хронични последици за здравето от използването на социалните медии. И все пак до голяма степен оставяме на родителите и на други загрижени възрастни да намерят решения за страничния ефект на универсалните смартфони. Тежестта е на правителството (на Великобритания, б. р.) да признае отрицателното въздействие върху здравето, което оказват някои приложения на социалните медии, да създаде политики за регулиране на компаниите, за да гарантира, че те не продават опасен продукт на децата, и да работи за колективни решения.
Това би могло да включва работа с тези компании за вземане на решения за проектиране и разработване на техните продукти, които дават приоритет на безопасността и здравето. Възможно е компаниите да се противопоставят на това, защото е в техен финансов интерес да задържат потребителите на своите платформи възможно най-дълго.
Времето, прекарано пред екрана, е техният поток от приходи: 99% от приходите на Snapchat са от показване на реклама на потребителите; цифрата за Meta, която притежава Facebook и Instagram, е около 98%. Колкото по- дълго време децата прекарват в тяхната платформа, толкова повече пари печелят те. А цената, може би, се плаща с психическото здраве на следващото поколение.
През април 2023 г. група сенатори в САЩ представиха нов законопроект за защита на децата в социалните медии, който изисква минимална възраст за използване на социалните медии от 13 години, родителско съгласие за деца между 13 и 18 години и забрана за платформите да използват определени алгоритми за млади потребители.
Нарастващите доказателства са ясни: социалните медии карат все повече деца да се депресират и разрушават психичното им здраве. Докато децата страдат, компаниите за социални медии печелят. Това трябва да спре, заяви Брайън Шац, един от сенаторите, предложили законопроекта.
Точно затова е необходимо публично регулиране. Подобно на политиките за тютюна, алкохола или хазарта, и тази политика може да гарантира, че когато частните компании продават продукт с потенциално отрицателно въздействие върху здравето, те го правят по начин, който следва определени насоки и защитава уязвимите потребители от пълно излагане на риск, пише "Гардиън".
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Джендо Джедев
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
dolivo
България получава първите осем изтребителя F-16 догодина
Владè
Можем ли да се излекуваме от зависимостите си? Ралица Стефанова в подкаста на OFFNews
Владè
Лаура Кьовеши осветли първата голяма акция срещу мафията, включително и в България