
Броят на децата с увреждания в световен мащаб се изчислява на почти 240 милиона, според нов доклад на УНИЦЕФ. Те са в неравностойно положение по повечето показатели за благосъстоянието на децата, отчита докладът.
„Изследването потвърждава това, което ние вече знаем: Децата с увреждания са изправени пред много, често трудни за преодоляване препятствия в реализирането на правата си“, отбеляза Хенриета Фор, изпълнителен директор на УНИЦЕФ. „От сериозни въпроси като достъпа им до образование до прости, но важни неща, като някой да им чете приказки у дома. Вероятността децата с увреждания да бъдат включени или чути е много по-малка по почти всеки показател. Твърде често те просто остават на заден план“.
Докладът включва съпоставими в международен план данни от 42 държави и обхваща над 60 показателя за детско благосъстояние – от хранене и здраве до достъп до вода и санитарни услуги, образование и защита от насилие и експлоатация. Наборите от данни са разпределени по вид функционално затруднение и тежест, пол, икономически статус и държава. Докладът ясно показва бариерите, които пречат на децата с увреждания да участват пълноценно в обществата, и как това често води до здравословни проблеми и трудности в социалните отношения.
Какви дефицити понасят децата с увреждания
- 24% по-малко вероятно е да получат ранно стимулиране и отзивчива грижа;
- 42% по-малко вероятно е да имат основни умения за четене и броене;
- 25% по-вероятно е да страдат от загуба на тегло и 34% – от забавяне в растежа;
- 53% по-вероятно е да имат симптоми на остри респираторни инфекции;
- 49% по-вероятно е никога да не са посещавали училище;
- 47% по-вероятно е да не посещават основно училище, 33% по-вероятно е да не посещават средно училище и 27% по-вероятно е да не посещават висше училище;
- 51% по-вероятно е да се чувстват нещастни;
- 41% по-вероятно е да се чувстват дискриминирани;
- 32% по-вероятно е да са обект на тежки телесни наказания.
Специфичните изживявания на хората с увреждания обаче се различават значително. Анализът показва, че съществува цял спектър от рискове и възможни последици в зависимост от вида увреждане, местожителството на детето и до какви услуги има достъп то. Това подчертава колко е трудно да се правят обобщаващи изявления за бариерите пред тях и колко е важно да се разработят целеви решения за адресиране на неравенствата.
Достъпът до образование е една от многото теми, разгледани в доклада. Налице е широко съгласие за важността на образованието, но децата с увреждания все още изостават в учението. Според доклада децата, които изпитват затруднения в общуването и в това да се грижат за себе си, е най-вероятно да не посещават училище, независимо от етапа на образование. Броят на децата, които не посещават училище, е най-голям сред децата с множество увреждания и неравенствата се задълбочават още повече, като се отчете и тежестта на увреждането.
„Приобщаващото образование не трябва да бъде лукс. Прекалено дълго време децата с увреждания са изключвани от обществото по начин, който нито едно дете не заслужава. Моят личен опит като жена с увреждане го потвърждава", казва Мария Александрова, 20 г., млад застъпник за приобщаващо образование в България. „Никое дете, особено най-уязвимото, не трябва да се бори само́ за основните си човешки права. Имаме нужда правителствата, заинтересованите страни и неправителствените организации да гарантират, че децата с увреждания ще имат равен, приобщаващ достъп до образование“.
УНИЦЕФ работи с партньори на глобално и местно ниво, за да помогне за реализирането на правата на децата с увреждания. Всички деца трябва да имат гласност по въпросите, които засягат живота им, както и възможност да реализират своя потенциал и да упражняват правата си.
Уницеф призовава правителствата да предоставят на децата с увреждания равни възможности, работейки съвместно с лицата с увреждания, за да гарантират приобщаващи услуги и равнопоставен достъп до образование и да премахнат стигмата в общностите и обществата.
Нужни са консултации с хора с увреждания и да вземат предвид целия спектър от увреждания, както и специфичните потребности на децата и техните семейства, когато предоставят приобщаващи услуги и равнопоставен достъп до качествено образование.
Анализът има за цел да увеличи включването на 1 от 10 деца и млади хора с увреждания по целия свят, като гарантира, че те са преброени, консултирани и взети под внимание при вземането на решения.
Новата глобална оценка на броя на децата с увреждания е по-висока в сравнение с предишните оценки и се основава на по-цялостно и всеобхватно разбиране за уврежданията, като взема предвид функционални затруднения, включително тревожност и депресия.
„Изключването често е следствие от невидимостта“, казва Хенриета Фор. „От много дълго време нямаме надеждни данни за броя на децата с увреждания. Когато не успяваме да преброим, обмислим и се консултираме с тези деца, ние не успяваме да им помогнем да достигнат огромния си потенциал.”
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
dolivo
Путин наредил на Шойгу до октомври да спре украинската контраофанзива
user4eto
Пеевски настоя незабавно да отворят Руската църква
MikeK
Путин наредил на Шойгу до октомври да спре украинската контраофанзива
Valioka
Путин наредил на Шойгу до октомври да спре украинската контраофанзива