Кампания за рака на простатата напомня: Мъжете над 50 г. имат право на безплатен кръвен тест

OFFNews 14 ноември 2022 в 11:40 19360 0

кампания
Кампания за рак на простатата

Мъжете над 50-годишна възраст подлежат на задължителен профилактичен преглед за рак на простатата през две години при личните лекари. За тях е предвидено и изследване на маркер в кръвта – простатно-специфичен антиген (PSA), което се поема от НЗОК. За мъжете между 40 и 45 г. е препоръчително да се определи изходно PSA ниво, за да се инициира адаптирано към риска проследяване на здравословното им състояние. Данните показват, че този скрининг намалява с 21% смъртността от заболяването.

За това напомня информационната кампания „Заедно срещу рака на простатата“, която през 2022 г. е под мотото „Моето здраве е моя отговорност“. Инициативата се провежда за шеста поредна година в рамките на Световния месец, посветен на мъжкото здраве – ноември, от Astellas България в партньорство с Българското онкологично научно дружество (БОНД) и Българското урологично дружество (БУД). Посланици на кампанията тази година са музикантът Иван Лечев, председателят на БОНД проф. Асен Дудов и председателят на БУД проф. Марин Георгиев.

Във фокуса на кампанията е да се повиши информираността на обществото по отношение на рака на простатата и възможностите за диагностика и съвременно лечение. Мотото „Моето здраве е моя отговорност“ има за цел да провокира личната отговорност на мъжете за собственото им здраве, както и да ги стимулира да не пропускат редовните профилактични прегледи.

За целта е създаден специален видео клип с участието на посланиците на кампанията. През целия месец ноември той се излъчва на екраните на станциите на метрото в София, както и на екраните в чакалните на 13 лечебни заведения в София, Варна, Бургас, Пловдив, Плевен, Велико Търново, Стара Загора, Ямбол и Видин.

Посланията на кампанията се популяризират чрез брандирани автобуси в София и Варна, билборди и метро пана. Освен подкрепата на Столична община и „Метрополитен“ АД за излъчването на видеото в метрото, кампанията получи подкрепа и от летище София. Пътниците, преминаващи през аерогарата, ще видят в мъжките тоалетни разлепени стикери с информация за необходимостта от изследване на PSA за мъжете над 50 г. Зад кампанията застана и екипът на „Спортното шоу на Дарик“. През целия месец ноември водещите припомнят на огромната си мъжка аудитория за рака на простатата и възможността да проследяват състоянието си след 50-годишна възраст и само с едно кръвно изследване.

Ракът на простатата е най-често срещаното онкологично заболяване сред мъжете както в Европа (20,2%), така и у нас (24,4%). През 2020 г. диагностицираните българи са 4983. Ракът на простатата е петата водеща причина за смърт сред онкологичните заболявания. В Европа през 2020 г. вследствие на болестта са починали 108 088 мъже.

Данните показват, че петгодишната относителна преживяемост при локализиран и регионален рак на простатата е 100% в сравнение с 30,5% при метастазирал рак. Именно затова ранната диагностика и своевременното лечение са от ключово значение. Открит навреме ракът на простатата е лечим. В същото време в България диагностицираните в трети и четвърти стадий са 23,8% от всички нови случаи, 10,1% са с неустановен стадий, а в първи и втори стадий са 66,1%.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Кристин Димитрова: седмокласниците писаха по разказа ѝ, а медиите я представиха като майката на Папи Ханс (подкаст)