Към електронното здравеопазване трябва да се приложи системен подход

OFFNews 14 април 2020 в 15:29 1578 0

Цветан Алексиев, изпълнителен директор на Сирма Груп Холдинг, разказва за решенията на софтуерната компания в областта на медицината и как е-здравеопазването може да помогне в сегашната криза


ВЪПРОС: Електронното здравеопазване придоби особена актуалност през последните седмици във връзка с пандемията от Covid-19. Според вас как то може да спомогне за справяне с кризата?

ОТГОВОР: Данните и информацията са изключително ценни в наши дни. По принцип всяко добро решение може да се реализира, само ако се изходи от точни данни и добра информация. Здравеопазването не прави изключение – напротив. В условията на пандемия наличието на точни данни би помогнало на държавните организации да реагират по най-правилния начин, а на хората да се страхуват по-малко и да получат по-адекватна медицинска помощ.

За съжаление ситуацията в България не е такава. Виждате как се налага в последния момент да се разработват регистри, да се търсят средства за набавяне на информация. Липсата на технически средства като електронно здравно досие, електронна рецепта. електронно направление, регистри и т.н. пък поставя хората в незавидната ситуация да не могат да получат добра грижа за здравето си в тази криза.


ВЪПРОС: Какъв опит има Сирма в областта на здравните технологии?

ОТГОВОР: Сирма работи от много време в предоставяне на технологични решения и продукти за здравеопазването и науките за живота. Приложението Diabetes:M е в Tоп 5 на световните продукти за управление и мониторинг на диабет. Друго наше приложение MPI-2, разработено в сътрудничество с професор др. Роджър Ингам от Университета на Калифорния, Санта Барбара, САЩ e предназначено за лечение на говорни дефекти, в частност заекване. Medrec:M – създаденото от нас електронно здравно досие продължава серията от продукти, ориентирани към крайния потребител. За клиниките и лекарите пък имаме решения за телемедицина, които позволяват на лекарите да предоставят онлайн консултации, проследяващи и контролни прегледи.

В областта на науките за живота Сирма АИ (осъществяваща бизнес като Ontotext) продава технологии на огромни фармацевтични гиганти като Астра Зенека и Новартис. Току що подписахме сделка с голяма болница в САЩ отново за решение в областта на изкуствения интелект. В края на март пък подписахме със Shenzhen AIVLD Technology, Китай отново за решение в този сектор.


ВЪПРОС: Бихте ли разказали повече за дигиталния медицински картон Medrec:M, който представихте наскоро? Какви са неговите предимства?

ОТГОВОР: Medrec:M е най-новият продукт на Сирма в областта на здравеопазването. В момента той позволява записване на витални здравни параметри и симптоми и комуникирането им с лекар. Много лесно и удобно потребителят на Medrec:M може да изпрати линк, през който дава временен достъп до медицинските си данни на лекар, с който иска да се консултира. Само няколко дни делят потребителите ни от версия 2.0 за Android, в която ще могат да записват и споделят с лекар и документи свързани със здравето им – изследвания, рецепти, епикризи и т.н. Ние вярваме, че данните са ключът към правилната диагноза и успешното лечение.

Medrec:M, също така осигурява канал за комуникация със здравните власти – възможност потребителят да предостави анонимна информация с цел оценки и предвиждания, свързани със здравословното състояние на населението. Да се участва на доброволен принцип в анкети и проучвания за преход към по-добро здравеопазване.

И отново ще останем верни на себе си, включвайки върхови технологии в продуктите си. С помощта на изкуствен интелект ще се грижим потребителите да са по-добре информирани и ще асистираме на лекарите за по-добро диагностициране и лечение. Изкуствен интелект ще следи за опасни състояния и ще предупреждава за тенденции в изменението на важни здравни показатели в по-дълги периоди от време, които иначе биха останали незабелязани.


ВЪПРОС: Споменахте, че Сирма е създател на едно от най-популярните в света мобилни приложения за болни от диабет. Какви проблеми може да реши то в сегашната ситуация?

ОТГОВОР: Диабетиците са сред най-уязвимите групи от COVID-19. Възможността да комуникират данните си с лекар, без да се излагат на заплаха, посещавайки лекарски кабинети и клиники може да бъде животоспасяваща в условията на пандемия. Ето защо Сирма предостави възможността Diabetes:M да бъде използван безплатно за времето на кризата. Diabetes:M има над 1 млн. потребители в целия свят и изключително висок рейтинг, позициониращ го като едно от най-добрите приложения за диабетици в света. Предстои съвсем скоро да интегрираме Diabetes:M и Medrec:M, с което ще станем едни от най-сериозните играчи в света в областта на събиране и комуникиране на медицински данни (medical records).


ВЪПРОС: Електронното здравеопазване изисква цялостен подход, който да обедини множество играчи - държавата, болниците, лекарите, софтуерните компании. Какво трябва да направи държавата за да се ускори процесът?

ОТГОВОР: Преди няколко месеца посетих Турция с цел да се запозная с тяхната система за електронно здравеопазване. Те са работили може би около десет години и са постигнали наистина впечатляващи резултати. Научих много, разбира се и като истински ИТ човек си казах, че някои неща може да се направят „много по-яко“ . Но научих и нещо много важно – електронно здравеопазване не може да се направи без изключително силна политическа воля. Воля включително да се нарушат значителни бизнес интереси. Когато в Турция са въвели електронното здравеопазване, са успели да направят такива спестявания и да затворят толкова врати, през които са изтичали огромни средства не по предназначение, че са направили 85% от лекарствата да се реимбурсират от държавата. Само от това, че са спрели кражбите!


ВЪПРОС: Как виждате бъдещето на е-здравеопазването и как сегашната криза ще ускори този процес?

ОТГОВОР: Планове за електронно здравеопазване се правят от много време. Общо взето като основни системи е ясно какво трябва да се направи. Ако трябва още веднъж да се съберат експерти от системата на здравеопазването и хора от ИТ индустрията и да се очертаят рамките. Има определен системен интегратор в Министерството на здравеопазването – Информационно обслужване АД. Трябва да се приложи системен подход, ако трябва на по-малки стъпки, но да се виждат резултатите. Оттук нататък трябва да се определи бюджет, ако няма вече определен. И Информационно обслужване, ако има нужда от привлечен ресурс, да пусне процедури по Закона за обществени поръчки за работа по отделните задачи.

Кризата е добър катализатор за това, защото се появява обществен натиск. Общо взето откъм ИТ системи ни завари по „бели гащи“ . Вижда се, че трябва да започнат да се случват неща. Но и много голямото бързане е лош съветник. Трябва да има добра основа, да се вложи достатъчно мисъл и всичко да се прави по правилата. Тогава ще бъдем успешни.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови