Проучването сред българските жени показва, че 85% смятат, че профилактичните прегледи за рак на гърдата веднъж годишно са необходимост, но едва 46% са се възползвали от тях. Посочените причини за несъответствието са страх и липса на информация.
Изследването е осъществено в рамките на информационната кампания срещу рака на гърдата "Времето е живот". Проучването на нагласите е проведено през октомври от социологическата агенция Blue Point по поръчка на Novartis България. Анкетираните са жени на възраст между 25 и 55 години.
Резултатите показват, че под 10% от запитаните заявяват, че са изцяло запознати с конкретни кампании срещу рака на гърдата и ги следят ежегодно, а едва 13,5% имат задълбочени знания по темата за превенция на рака на гърдата.
Данните сочат още, че 52,5% от жените в България избягват чести профилактични прегледи поради безпокойство от евентуална диагноза, докато 44,8% казват, че пропускат регулярните прегледи, защото нямат достатъчно информация по темата.
На фона на тези данни почти 30% от интервюираните жени посочват, че имат поставена диагноза с някои от изследваните образувания, като най-често срещаното е наличието на киста на гърдата, следвани от фиброкистозни промени в гърдите и фиброаденом.
33,3% от участничките в проучването редовно правят самопреглед на гърдите си, докато 13% никога не са го правили. Друг често срещан начин на диагностициране и профилактика е посещението на лекар-специалист за преглед при 25% от българките, а 22,8% не са го правили нито веднъж в живота си.
Регулярното провеждане на ехомамография и мамография са по-слабо популярни сред жените в страната, а логично с най-малка честота респондентите посочват извършването на ядрено-магнитен резонанс, който е много по-специфичен и изисква повече ресурси.
Данните показват още, че българките посещават за първи път специалист във възрастта 25-35 години. Това най-често се случва по тяхна инициатива или по препоръка на личния им лекар, без да имат конкретни оплаквания. От друга страна, 15% от анкетираните посочват, че са посетили за първи път специалист едва след като са имали вече конкретни оплаквания.
Социологическото проучване показва, че информационните кампании са мотивиращ фактор за по-чести прегледи при цели 43% от жените в България. Други силно мотивиращи фактори са безплатните профилактични прегледи, регулярното насочване от личния лекар и прегледите, които са платени от работодателите. Близо ⅔ от анкетираните посещават личния си лекар поне веднъж на половин година или по-често.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)