Консумацията на ток е водещ фактор при избора на електроуреди за българите

Изследване по поръчка на Bosch в страната показва, че все повече потребители разбират значението за устойчиво домакинство

Юлиян Арнаудов 02 юни 2022 в 18:48 4615 0

Bosch Trends Bulgaria 2022

Снимка Bosch Bulgaria

Ниската консумация на ток и евентуално вода е водещ фактор при избор на електроуред за българина. Веднага след това идва цената, която е традиционно основния показател, който местните потребители следят изкъсо в почти всички сегменти за потребителска електроника. Българите стават по-чувствителни на тема устойчиво развитие и опазване на околната среда. Това са част от изводите, направени от националното изследване „Нагласи към устойчивото домакинство“. Проучването е осъществено в първата половина на месец май и проведено от социологическата агенция „Тренд“ по поръчка на българското звено Bosch „Домакински уреди“.


От компанията коментират, че близо 70% от българите разбират значението на устойчиво домакинство. Резултатът е съпоставим с подобни изследвания проведени в Западна Европа, което показва, че темата за опазването на околната среда започва да се налага трайно в страната. Друг момент е, че войната в Украйна и повишените цени на енергоносителите са повишили чувствителността на българите към потреблението на ток.

Разумно потребление

Според данните от изследването, 40% от анкетираните възприемат устойчивото домакинство, като оптимално използване на храната. Това означава, че те гледат да не изхвърлят такава, както и да закупуват толкова, колкото мислят и могат да изядат. Едва след това 23% от българите смятат, че това означава използването на електроуреди с нисък разход на електроенергия и евентуално на вода (ако са перални, сушилни, бойлери и др.). Разделното сметосъбиране продължава да не е популярно в страната, като само 17% го посочват като устойчиво поведение.


Когато трябва да сравняват индивидуалното потребление или отношението на компаниите, българите посочват, че по-голяма роля в опазването на околната среда имат производителите. 45% от запитаните са на това мнение, а 33% смятат, че персоналната роля има по-голямо значение. За близо половината българи или 47% екологичният начин на производство на електроуредите влияе на техния избор на продукти, а за 37% не.

Цена срещу разход на енергия

В различни проучвания за потребителската електроника и самите технологични компании, описват българския пазар като особено чувствителен на тема цена. Тази тенденция се запазва, като 74% от анкетираните в проучването поръчано от Bosch „Домакински уреди“ поставят стойността на даден продукт като втори по важност фактор при избора им за покупка. При този въпрос с много отговори, лидер е ниският разход на енергия и евентуално вода, като 76% от запитаните отговарят, че той е много важен. Разнообразните функционалности са трети с 43% от анкетираните ги поставят като важен фактор и екологичното производство е такъв за едва 31%.

„При избор на домакински уреди най-голямо предпочитания са ниския разход на вода и енергия, както и цената“, коментира Димитър Ганев от агенция „Тренд“. „Високата динамика на енергийните ресурси също повлиява върху тези нагласи и границите за възприятие между двете се размиват в представата на българина“.


Войната в Украйна и последвалия скок на цената на енергийните ресурси променят нагласата спрямо функциите, които потребителите гледат първо сред електроуредите. Над две трети от анкетираните българи споделят, че възможността за следене на консумацията на електричество е много важна. Делът им се е удвоил, спрямо предходното изследване по поръчка на Bosch „Домакински уреди“ в страната през 2021 г.

Инициативи за подобряване на околната среда

Тъй като потребителите очакват от производителите инициативи за опазване на околната среда, Bosch е предприел няколко стратегии за подобно дългосрочно развитие. Някои от тях са по-екзотични, като например използването на някои места на дъждовна вода вместо на питейна за нуждите на компанията.


„Живеем в общество, в което сме свикнали да изхвърляме различни неща – ако ни се развали пералнята ние я изхвърляме“, коментира инженер Ивайло Рашев, главен изпълнителен директор на Bosch „Домакински уреди“ в България. „Целта на Bosch е да засили идеята за рециклиране, особено на ключови компоненти, които могат да се използват многократно.“


Той допълни, че от 50 млн. тона годишно за потребителска електроника само 17 млн. тона се рециклират в глобален мащаб. Компанията се опитва да изгради различни програми, с които да се насърчи клиентът, като си закупува нов електроуред да върне стария. Използването на нови технологии, като свързани електроуреди може да оптимизира консумацията на ресурси. Например, перални машини с автоматична дозираща система, която анализира количеството, типа и замърсеността на дрехите и определя колко вода и препарат да се използва. После го комуникира със сушилнята и задава най-оптималната програма с другия уред. Инженер Рашев от Bosch даде прогноза, че след между 5 и 7 години, всички електроуреди ще бъдат свързани и ще позволяват дистанционен контрол и/или интелигентно управление.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови