Какви са рисковете от ползването на смарт устройства

OFFNews 15 март 2019 в 13:51 3785 1

„Ние отвсякъде сме заобиколени от всякакви нови технологии, с продукти, които притежават все по-интелигентни (smart) характеристики. Може би повече от всякога сме близо от онова, което навремето гледахме само в научно-фантастичните филми – холограмни изображения, гривни, които ни показват каква е кондицията на организма, мобилни устройства, през които можем да си купим от потребните за ежедневието неща до стоки, които си позволяваме само няколко пъти в живота.”

Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов в сутрешния блок на БНТ в Международния ден на потребителите, който тази година се провежда под мотото „Надеждни смарт устройства”.

Той добави, че най-честите оплаквания на потребителите са в сферата на комуникациите и призова и клиентите, и търговците на смарт технологии да са по-запознати с качествата и характеристиките на този тип продукти.

„Големите проблеми с подобни продукти могат да дойдат от вградените в тях технологии и от това, че не всички хора познават достатъчно добре характеристиките им. А това нерядко може да доведе до допълнителни разходи за потребителите”, посочи Маргаритов.

Той даде пример с неочаквано високите сметки на по-възрастни хора, които възникнаха като казус с навлизането на пазара на непознатите за тяхното поколение смартфони и предлагането им от мобилните оператори при преференциални условия в пакетите с телекомуникационни услуги. Причините обикновено са, че са включени услуги, които тези хора не ползват или пък самите те неволно са направили ненужни за тях абонаменти.

Другият въпрос по отношение на смарт устройствата се отнася до тяхната поддръжка и съвместимостта помежду им.

„Ние вече говорим за интелигентни решения, включително за управление на дома и всичко в ежедневието ни, което предполага да има връзка между такъв тип устройства. Това предполага наличието на съответния софтуер”, добави председателят на КЗП.

Той призова търговците на смарт устройства да обясняват на потребителите подробно за качествата и характеристиките на продуктите, които предлагат. А при проблем – ако няма адекватна реакция на търговеца - като замяна или поправка на стоката - могат да се обърнат към КЗП, която да направи нужната проверка.

Във връзка със сигурността на данните на потребителите при ползването на смарт устройства Маргаритов подчерта, че всяка технология е съпътствана с рискове за компрометирането на нейното функциониране. Той обясни, че още отсега – преди масово такива технологии да са навлезли в употреба сред потребителите – вече на европейско ниво се мисли за това как законодателството да отговори на тези рискове.

„Вече е предприета крачка към промяна в Директивата за продажбата на стоки, която ще задължава търговците на такъв тип уреди с по-сериозни софтуерни функционалности да поддържат такива версии на този софтуер, че да могат да бъдат съвместими с всякакъв тип устройства, включително по-стари, както и да спазват изискванията, свързани със сигурността и защитата на тези програми”, обясни председателят на КЗП.

„КЗП не налага големи санкции, но невинаги размерът на глобата гарантира, че нарушението няма да се повтори. Наложената глоба има не само парично отражение, но и нанася вреда върху имиджа”, отбеляза Маргаритов.

На финала на разговора той обясни, че всяка година потребителите са по-защитени от предходната. Според Маргаритов хората са станали по-активни, а доверието в Комисията за защита на потребителите се увеличава.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Николай Стайков: Борисов и Пеевски преместиха парламента от страх от журналистите