В понеделник китайските власти заявиха, че шведската компания H&M и други чуждестранни марки не трябва да правят необмислени ходове или да влизат в политиката, след като представителите на бизнеса изразиха опасения за принудителния труд в провинция Синдзян, предизвиквайки яростна реакция онлайн и бойкот.
H&M, Burberry, Nike, Adidas и други западни марки са засегнати от потребителски бойкоти в Китай от миналата седмица заради коментари за доставките им на памук от Синдзян. Нарастващото напрежение дойде, защото САЩ и други западни правителства засилват натиска върху Китай заради съмнения за нарушаване на човешките права в китайската провинция, населена предимно с представители на уйгурското малцинство.
„Не мисля, че една компания трябва да политизира икономическото си поведение“, каза Сю Гуейсян, говорител на правителството на Синдзян, на пресконференция в понеделник сутринта. „Може ли H&M да продължи да печели пари на китайския пазар? Вече не."
„Да се втурваш в това решение и да участваш в санкциите не е разумно. Това е като да вдигнеш камък, за да го пуснеш на собствените си крака“, каза той.
H&M не отговориха веднага на искането за коментар.
В Женева експертите на ООН за правата на човека изразиха загриженост за предполагаемо задържане и принудителен труд на уйгурите в Китай и призоваха световните и местните компании "внимателно да изследват веригите си за доставка".
Те са получили информация, която „свързва над 150 местни китайски и чуждестранни компании“ със сериозни твърдения за нарушаване на човешките права срещу уйгурските работници, се казва в изявление на експертите, в което компаниите не са посочени.
„Твърди се, че уйгурските работници са били принудително наети в нискоквалифицирани, трудоемки индустрии като земеделие, текстил и облекло, автомобилния и технологичния сектор“, каза Данте Пеше, председател на работната група на ООН по бизнес и човешки права.
Потребители на социалните медии в Китай започнаха да разпространяват миналата седмица изявление на H&M от 2020 г., в което се съобщава, че компанията повече няма да използва памук от Синдзян.
Тогава след като медии и правозащитни организации съобщиха за използването на принудителен труд в Синдзян - обвинение, което Пекин многократно отрича - H&M заявиха, че решението се дължи на трудности при провеждането на надеждна проверка в региона.
Елиджан Анаят, друг говорител на правителството на Синдзян, заяви по време на брифинга, че китайците не искат продуктите на компании като H&M и Nike, които бойкотират памука на Синдзян. Той каза, че би приветствал компании, които пътуват до памуковите полета в региона, за да се убедят сами.
Санкции от Запада
В петък Вашингтон осъди "водената от държавата кампания в социалните медии" в Китай, насочена срещу САЩ и други международни компании заради ангажимента им да не използва памук от Синдзян.
Вълната от потребителски бойкот в Китай съвпадна с координиран набор от санкции, наложени от Великобритания, Канада, Европейския съюз и САЩ миналата седмица заради нарушенията на човешките права в Синдзян. Правителството на САЩ публично обвини Пекин в геноцид срещу уйгурските етнически малцинства в региона.
Сю многократно отхвърля тези обвинения и обвини западните сили в политическа манипулация, за да се дестабилизира Китай със санкциите.
През януари САЩ обявиха забрана за внос на продукти от памук и домати от района поради твърденията за принудителен труд от задържани уйгурски мюсюлмани.
Преди това западните правителства и правозащитни организации обвиниха властите в далечния запад в задържане и изтезание на уйгури в лагери, където някои бивши затворници заявиха, че са били обект на идеологическа индоктринация.
Китай многократно отрича всички подобни обвинения и казва, че лагерите са за професионално обучение и борба с религиозния екстремизъм.
Известните отвръщат на удара
Поради строгите ограничения на свободата на словото, повечето китайски звезди остават аполитични. Но през последните два дни известни актьори, певци и модели масово се обявиха в защита на политиката на Пекин по отношение на Синдзян, след като световните марки изразиха загрижеността си за условията на труд в региона.
Над 30 китайски знаменитости прекратиха своите промоционални партньорства или заявиха, че ще прекъснат връзките си с марки като H&M, Nike, Adidas, Puma и Calvin Klein, които са обвинени, че "петнят" памука, произвеждан в Синдзян.
Сред звездите са актрисата Ян Ми, топ поп идолът Уан Ибо, уйгурската актриса Дилраба Дилмурат, певецът от Хонконг Ийсън Чан и тайванско-китайската виолончелистка Оуян Нана.
Мащабът на отказа на знаменитостите е безпрецедентен - до такава степен, че в китайските социални медии 25 март е наричан ден на прекратяване на договора.
Актьорът Хуан Сюен, който беше посланик на марката H&M от миналия април, обяви скоро след това, че повече няма да работи с компанията. Друг посланик на H&M, Сун Циен, последва с подобно съобщение.
Но общественият гняв не спря с H&M. Потребителите на социалните медии откриха изявление на Nike, публикувано преди близо година, в което се казва, че компанията е „загрижена за съобщенията за принудителен труд в и свързани със Синдзян“.
Когато възмущението се насочи към Nike, посланика на марката Уан Ибо беше подложен на критики, защото не прекъсна веднага връзките си с компанията. На фона на нарастващите критики заради мълчанието му, агенцията на Уан в крайна сметка обяви в четвъртък сутринта, че звездата е прекратила всяко сътрудничество с марката спортни облекла.
"Нашата агенция и г-н Уан решително се противопоставяме на всякакви забележки и действия, които омърсяват Китай. Достойнството на нацията не трябва да бъде нарушавано. (Ние) защитаваме решително интересите на родината", се казва в изявлението.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
plamen-f
Путин обнови ядрената доктрина след разрешението на Байдън за далекобойните ракети
Лореров
''Продължаваме промяната'' няма да преговаря с ''Възраждане'' за редовен кабинет
Лореров
Доган не беше съгласен да номинира Пеевски за съпредседател на ДПС, обяви Цонев
Джендо Джедев
Руска IT компания покани 7-годишно дете-чудо на ръководен пост