Парламентът прие на първо четене законопроекта за събирането на приходи и извършването на разходи през 2025 г. до приемането на Закона за държавния бюджет за 2025 г. и бюджетите на ДОО и НЗОК. Tова е т.нар. удължителен закон за бюджета, който бе внесен в деловодството на парламента от Министерския съвет на 31 декември 2024 г. и приет от бюджетната комисия във вторник (07.01).
"За" законопроекта гласуваха 207 народни представители. Срокът за промени между първо и второ четене беше намален на 3 дни.
С него се гарантират заплатите, пенсиите и всички социални плащания. При внасянето на законопроекта, служебният финансов министър Людмила Петкова обясни, че т.нар удължителен закон не е уреден законодателно никъде - нито в конституцията, нито в Закона за публичните финанси, но че в момента се предлага като кризисна мярка.
Така разписан законопроектът трябва да остане в сила до края на март. В него изрично е записано, че няма да действа повече от три месеца, тоест ако няма редовно правителство и ако депутатите не приемат бюджет през март, отново ще трябва да се съберат и да гласуват удължаване на срока, без да променя разпоредбите в закона.
Съпредседателят на "Продължаваме промяната" и бивш финансов министър Асен Василев отбеляза, че този закон е трябвало да бъде приет преди нова година и че независимо дали има правителство, или не, то трябва да бъде приет законът за държавния бюджет. Той отправи молба към депутатите това да се случи максимално бързо.
При дебатите Асен Василев заяви, че предложеният законопроект всъщност е "удължителен закон" за действието на бюджета от 2024 година. Той призова парламентът да стартира разглеждането и приемането на редовния бюджет "максимално бързо". Той изрази съображения по отношение на чл. 3, ал. 3, в която се казва, че с решение на Министерския съвет могат да се финансират капиталови и други разходи.
"Министерският съвет има пълна свобода да разходва средства по свое усмотрение с постановление на Министерския съвет. Това е една практика от преди 2021 година. За първи път с актуализацията 2021 година, след това с бюджет 2022 година се въведе разпоредбата, която ясно оказваше кои приоритетни политики Министерският съвет ще финансира, до какви стойности, разбира се, запазвайки възможността Министерския съвет да прецени, че една политика няма да се финансира за сметка на друга", заяви Василев.
Той каза, че от парламентарната група на ПП-ДБ ще направят редакционно предложение да се въведе изрично ограничение за това какви харчове могат да бъдат правени от Министерския съвет.
Финансовият министър Людмила Петкова обясни, че въпросната разпоредбата от законопроекта е записана, защото е необходимо да се извършат някои плащания в сферата на отбраната.
"Това не е едно безразборно харчене и не е един празен чек, който да предоставите на Министерския съвет, а това е законова възможност в случай на необходимост да бъдат разплатени някои капиталови разходи, за да няма лихви и санкции", посочи тя.
Мартин Димитров от ПП-ДБ заяви, че ще бъде направено предложение между двете четения, с които изрично да се запише, че Министерският съвет може да прави харчове със свое решение, ако такова позволение бъде дадено от парламента.
Хасан Адемов от "Демокрация, права и свободи" (ПГ на "Алианс за права и свободи") уточни, че законопроектът внесен от правителството, не е удължителен закон. По думите му с него се дава възможност за събиране на приходите и извършването на разходи.
Народното събрание се забави повече от месец в избора на председател, а след това излезе в коледна ваканция и така не се стигна до гледане на закона за държавния бюджет. Той трябваше да бъде разгледан във вторник (07.01) в комисията по бюджет и финанси, но членовете ѝ отхвърлиха точката от дневния ред.
Кристина Минчева
Кристина Минчева е завършила журналистика в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Интересува се от вътрешна и международна политика, по-специално от процесите в Близкия изток. Занимават я и теми, свързани с борбата с дезинформацията и фалшивите новини, човешките права и бежанците.