Служебното правителство спря няколко решения, с които държавата прехвърля свои имоти в полза на няколко общини. Причината - съмнения за "конфликтност" при някои от тях и активизиране на някои министерства по раздаването на имоти в последните няколко заседания на служебния кабинет.
От стенограмата на последното заседание на правителството става ясно, че министърът на финансите Порожанов и неговият колега от министерството на икономиката Щонов, изразяват резерви по активността на кабинета при раздаването на имоти. Само на последното заседание на правителството в сряда в дневния ред са внесени девет "имотни" точки.
Дебатът сред министрите се разгаря, когато зам.-министърът на транспорта Георги Тодоров опитва да защити нуждата от прехвърляне на летището в Русе от държавата към община Русе. Мотивите на Транспортното ведомство са, че няколко години наред има липса на интерес към концесия на обекта.
Според Тодоров прехвърлянето на имота ще „удовлетвори интересите на местната общност, за което има проявен интерес“, тъй като „местоположението на летището е стратегическо за града с възможност за комбиниране на железопътен, сухопътен, воден и въздушен превоз на товари и възстановяване дейността на летището, както и създаване на нови работни места“.
Пръв възражение прави министърът на финансите Румен Порожанов, според когото в последните няколко заседания на кабинета се наблюдава активизиране на подобни прехвърляния.
„Както и на предното заседание, така и на днешното, преобладават точките от подобен характер. Не е в компетенцията на Министерство на финансите да се произнесе, но принципно – дали е редно в последните едно-две заседания да правим такова масово вземане на решения? Аз лично не съм убеден, че трябва да правим подобно нещо“, заявява той.
Министърът на икономиката Васил Щонов се присъединява към колегата си, като заявява, че някои от направените предложения „не съдържат цена и са конфликтни“. И коментира конкретното предложение за прехвърляне на летището в Русе:
„Примерно, тук какво се получава – от една страна казваме, че няма интерес към концесия, от друга страна – има много силен интерес, а се прехвърля на някаква ниска цена – тоест, някой ще направи пари от това нещо. Защо да не бъде държавата, а да бъде общината? Според мен, аз също не виждам достатъчно основания в последните няколко дни на правителството изведнъж толкоз рязко да скочат прехвърлянията от публична държавна в частна държавна собственост и бих предпочел да не го правим.“
След изложените съображения премиерът Георги Близнашки приканва Георги Тодоров да преосмисли предложението:
Бихте ли се съгласили да оттеглите тази точка и да бъде внесена в следващото правителство, защото малко е деликатно. Наистина ние имахме този разговор и на предишното заседание, знаете какво пишат вестниците: „раздават като за последно…“. Ако не накърняваме… Предполагам, че след като 7 години се е бавило, не е фатално, ако се забавим с още една-две седмици. Съгласихте ли се, защото разделяме министрите и вече чухте две възражения?
Преди да се разгори дебатът около летището в Русе, Транспортното министерство успява да „договори“ отдаването под наем на четири апартамента, собственост на БДЖ в столичния кв. „Подуяне“, в които към настоящия момент живеят „външни на системата лица“. Според министерството това ще „акумулира средства, така жизнено необходими за оперативната дейност на дружеството“.
Шест от останалите седем подобни предложения обаче са оттеглени.
Финансовият министър Порожанов изразява съмненията си по предложението на Регионалното министерство за промяна на предназначението на пристанищен имот, който е в лошо състояние и се нуждае от ремонт. Той съзира „някакво намерение“, което трябва да бъде заявено веднага, като се обръща към зам.-министъра Радослав Русев:
Все пак е хубаво да кажете мотивите и какво ще помогне това, че прехвърлянето от публична в частна ще бъде управляван по-добре? Тук има някакво намерение и по-добре е да се заяви още от сега, защото самото държавно предприятие, дали имотът ще е в един или в другия статут, ще го управлява по един и същи начин. Аз, отделно, не съм убеден (тук заместник-министър Тодоров да каже), според мен предприятието „Пристанищна инфраструктура“ има финансови ресурси.
Пак под натиска на финансовия министър правителството отлага решението за прехвърляне на имоти на Земеделското министерство към областната управа в Русе. Порожанов пита как областният управител по-ефективно ще управлява имота, след като „Той също не разполага с никакви пари“, след което се взима решение да бъде поискано допълнително становище от областната управа как смята да използва имота.
Оттеглено е и искането на Регионалното министерство за прехвърляне на негов имот на община Плевен – едноетажна къща от 218 кв. м., която е била използвана за ветеринарна лечебница.
Същата е и съдбата на предложението на Транспортното министерство за обявяване на бившата товарна гара в кв. „Захарна фабрика“ в София в частна собственост, за да бъде продадена. „В момента представлява по-скоро тресавище, мочурище. Сградният фонд е в окаяно състояние“, аргументира се зам.транспортният министър Георги Тодоров. Румен Порожанов обаче отново контрира:
Безспорно е, че при НКЖИ е политика да се освобождават от имотите, които са неизползваеми, да акумулират ресурс за подпомагане на тяхната дейност. Но считам, че с две седмици нищо драматично няма да се случи с това мочурище. Така че, предлагам да се отложи от принципна гледна точка.
Справка на официалната интернет страница на Министерски съвет показва, че на заседанието си на 22 октомври правителството е приело осем подобни решения по предложение на министъра на отбраната и вицепремиера Екатерина Захариева. По предложение на Захариена са приети и други пет „имотни“ решения по време на заседанието на 15 октомври.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
31.10 2014 в 13:10
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
КТ ''Подкрепа'' предлага промяна на данъчна и осигурителна система
Ловец простреля 22-годишен младеж край Самоков
Влак прегази двама работници на релсите (обновена)
Влак прегази двама работници на релсите (обновена)
Гърция реже банковите такси, кара банки да строят училища и помага за жилищата