Румен Петков:
Един текст в закона е откровено репресивен към БТПП. Не го правете! Това е организация със 100-годишна история. Единствената представителна за България в световен мащаб и в МОТ.
От 90 г. нито едно бъргарско правителство не си е позволило да гази по такъв начин работодателски, синдикални, неправителствени организации.
Вие знаете кого обслужвате – работите за една персона с 2-3 вестника. Обслужвайки тези интереси днес, вие поставяте под съмнение международния авторитет на България.
Ще Ви зачета писмото на Антонио Пеналоса....(бел.ред.: чете писмото)
Това е слугинажно решение.
Къде отива авторитетът на България в ключова организация, каквато е МОТ?
Камарата на архитектите, Лекарският съюз имат ли своите задължения по закон, участват ли в диалога? Утре може да кажете, че те няма да участват в диалога с правителството.
Казвате, че нивата на социален диалог са община, област, браншове, национално ниво.
Утре ще възложитге на БСК определени задължения, без да я питате дали е съгласна, дали ги приема и дали ще ги изпълнява, ако БСК не ви харесва с нещо, и така ще я изхвърлите. Поставяте под зависимост свободата на волеизявление на организациите.
Този текст е дълбоко вреден за демократичните устои на развитие на българската държава и вие го знаете много добре.
Тези текстове ще бъдат фатални за вас. Не за вас лично, за вас като правителство, за нас като държава и общество.
Това е първият случай за тези 20 години, в който с нормативен акт работодателските и синдикалните организации се поставят в категорична зависимост от волята на българското правителство.
Тук не става дума само за БТПП. По силата на този текст вие елиминирате всички браншови организации, които имат възложени отговорности с нормативен акт.
Вие се стремите да изправите всички срещу себе си.
Сами влизате в схема, от която няма излизане.
Тази стъпка ще опозори България в международен план и ще постави под съмнение волята на българското правителство да води ефективен диалог с неправителствените организации.
Мартин Димитров:
Преди не много време в тази зала имаше реч на новия президент Плевнелиев и, когато той говореше за диалог, консенсус, отваряне на институциите, всички вие ръкопляскахте бурно. Час по-късно искате да извадите БТПП от тристранния диалог. По-голяма демагогия и лицемерие от това няма. Имам към вас един основен въпрос: Каква е целта да отпадне БТПП от тристранния диалог? Една възможна цел има – дебатът да стане по-тесен, по-слаб, правителството да налага своите тези. Очертава се тенденция всяка организация, която не слуша управляващата партия, да последва тази съдба. Това е посланието, което отправяте към бизнеса и синдикатите.
Действате на сталинския принцип „Има човек - има проблем, няма човек – няма проблем”.
Много от вас леко смутено гледат надолу, когато се обсъжда този закон. Убеден съм, че в момента изпълнявате нечия воля. На някой му е щукнало в България да се ограничи демокрацията, като се ограничи представителността.
Ако целта на ГЕРБ днес е отстрелване на БТПП, утре вероятно на БСК или на някой друг, който не е слушал, това означава намаляване на демокрацията.
По същия закон са предвидени критерии за увеличаване числеността на бизнес организациите и синдикатите, т.е. в условия на по-висока безпработица, вие налагате по-високи критерии. Това отново е в същата посока – по-малко организации да бъдат представителни и на по-малко хора да им се чува думата и да може по-лесно ГЕРБ да налага своята воля.
Аз се чудя как не се намери 1 човек в ГЕРБ да стане и да каже „Не го правете така, бе, хора!”.
Демокрацията е нещо, което не може да бъде потъпквано по този начин.
ГЕРБ беше създадена през 2005 г. Много неща са се случили преди това и много ще се случат след това. Ако имате заблудата, че светът започва и свършва с вас...
Неприятно и нелогично е Първанов и Румен Петков да бъдат защитници на демокрацията. Но когато се правят глупости, се случват странни и нелогични неща.
За да бъде отхвърлено това вето, са нужни 121 гласа. Призовавам независимите н.п. Част от вас бяха написали предложение да отпадне този текст. Ако нямате волята и исмелостта да отхвърлите този законопроект, поне да не влизате в залата.
Призовавам депутатите от ГЕРБ, ако вътрешните правила на партията ви не ви позволяват да гласувате по друг начин, поне не участвайте в това гласуване.
Ако това решение мине, първото посление от българския парламент в началото на новата година ще бъде, че демокрацията е станала по-малко.
Много ще съжалявам, ако не съм могъл да спра случването на тази беля.
Ако се приемат подобни текстове, не се чудете защо имиджът на парламента е толкова нисък.
Каква ви е ползата в тристранката да останат само хора, които мислят като вас? Ами, тогава няма смисъл от тристранка – да остане само Б.Борисов, който да чертае пътя.
Правите същото, каквото направи Унгария. ЕС се прави, че не вижда какво става в Унгария, както се прави, че не вижда какво става в България.
Нещата отиват към диктатура. Да не се дава възможност хората да се изкажат – това е диктатурата.
Ако продължите по този път, както ЕП и ЕК специално се занимават с Унгария, утре специално ще се занимават с България и тогава лекото ви притеснение, което виждам в момента, ще прерасне в паника.
Има неща, които никой политик не бива да си позволява – това е да посяга на демокрацията.
Намерете в себе си доблест да не се срамуваме от българския парламент.
Хасан Адемов:
От нашата ПГ няма да подкрепим приетите текстове в КТ.
На първо място, с тях се стеснява територията на социалния диалог. Едва ли има човек в тази зала, който да оспори това твърдение. Защото НСТС е мястото, където трябва да се чуват максимален различен брой предложения, мнения, тези, вкл. различни от предложенията на правителството. НСТС по закон е консултативен, съвещателен орган, там е мястото, където трябва да се обсъдят абсолютно всички тези, за да може да се подпомогне правителството и НС при вземането на решения.
Част от приетите текстове противоречат на Конституцията. Ограничава се правото на сдружаване. Вярно е, че държавата може да налага правила, но те не трябва да надминат онази граница, която позволява на правителството да се намесва в самоорганизацията на съответните структури. Държавата не може да се меси в организационните устави на съответните сдружения.
На следващо място, няма ясен отговор нито в мотивите на законопроекта, нито в гласуваните текстове, кое налага промените на тези критерии. Увеличени са количествените критерии, при това в противоречие с Конвенция 87 на МОТ. Подходът към различните организации е различен – при синдикалните организации се увеличават от 50 на 75 хил. членове, а за работодателските организации е възприет различен критерий – брой на трудовите договори. В условия на криза, когато безработните се увеличават, броят на заетите намалява, да се увеличават количествените критерии няма логично обяснение. Не може досега за синдикалните организации да се изискваха 50 хил., а сега 75, за работодателските организации от 30 на 100 хил., при това всички да са с трудови договори. Нали знаете, че има и договори, които произтичат от избор, от конкурс... Как ще бъдат представени в НСТС тези хора, а те не са малка част. Вижте във ВУЗ, вижте дори кметовете на общини – и те са на трудов договор, който произтича от избор. По какъв начин те могат да бъдат представени в НСТС?
Създава се впечатлението, че управляващите се стремят с тези изкуствено завишени критерии да моделира структурата на НСТС от гл.т. на днешния конюнктурен политически интерес, който е да има по-малко работодателски организации в НСТС. Ако това е така, кажете го ясно. Защото всичко, което сте записали в тези параграфи, води до следния извод: колеги, вие волно или неволно противопоставяте малките на големите работодателски организации, без самите те да имат такива проблеми. Защо има стремеж за доминиране в НСТС? Кое налага доминирането на този интерес? Отговорът е: защото през последните години НСТС от консултативен, съвещателен орган се превърна в паралелен законодателен орган. Това ли е ролята на социалния диалог? Той трябва да осигурява територия на различни мнения, на разнопосочни имнения, за да се вземат правилните решения.
Няма ясно обяснение кое налага въвеждането на критериите, съгласно чл.3Б от КТ – тези изисквания важат за работодателските организации, а за синдикалните не важат. Кое налага това различно третиране на различните организации? Защо подходът е различен?
Има високо технологични сектори, в които не могат да бъдат събрани толкова хора. И европейската стратегия ЕС-2020 казва, че Европа ще разчита на икономически растеж, базиран на знанието. Тези хора ние ги изхвърляме с тези текстове от структурата на социалния диалог.
За прословутия Чл.36, ал.1 т.5: вие, освен че изхвърляте БТПП от НСТС, вие ги изхвърляте и от другата територия на гражданския диалог – ИСС, защото ако не отговарят на критериите за национално представителство, няма да могат да участват и в заседанията на ЕИСК, и на ИСС.
През последните 20 години тенденцията е държавата да се освобождава от редица регулаторни режими и да ги делегира на неправителствения сектор, на съсловните организации. Лекарският съюз, където членството е задължително, има специални права. Защо тогава той има право да участва в националното рамково договаряне, а БТПП не може да участва?
Няма да изброявам останалите аргументи, които вече бяха казани. В никакъв случай не ви прави чест с тези критерии да извадите една 100-годишна организация от социалния диалог, защото този подход може да продължи и занапред. С един нормативен акт вие можете да възложите на недолюбвана от вас организация функции, с които да ги извадите от диалога. Явно целта е да моделираме, да смачкаме, да принизим социалния диалог и да го направим удобен за управляващите. Ако това е целта, кажете го! Ако не е тази целта, гласувайте против приетия закон.
Тотю Младенов:
Не смятах да се изказвам, но се случиха 2-3 важни неща и искам да взема отношение по тях.
На първо място, искам да изкажа особеното си разочарование от ветото на президента. Дълбокото си разочарование и от тези народни представители, които подкрепят това вето. По три основни причини:
- Близо 5 години синдикатите и работодателите преговарят по отношение на регламентирането на агенциите за временна работа – изключително важна регламентация да улесни достъпа до пазара на труда, особено за дълготрайно безработните. Чак миналата година българското правителство постигна пълен консенсус със синдикатите и работодателите и заложи в КТ тази регламентация, която ще помогне, както на бизнеса, така и на работниците и служителите. Аз не вярвам в тази зала да има народен представител, който да е против тази регламентация. Влизането в сила на тези промени, обаче, се забавя, заради президентското вето.
- С промените в КТ, които бяха приети от парламента в края на м.г., бяха регламентирани редица неща, които са свързани с подобряване на работната среда, на бизнес средата и, най-вече, с премахване на условията за работещите в сивата икономика. Тези текстове все още не са факт, благодарение на ветото на президента.
- Понеже искате истината за социалния диалог, ще ви я кажа: вие никога не сте участвали в този диалог, а аз съм участвал там много години. Много е важно да знаете, че през всичките тези години всички работодателски организации, с изкл. на една, са поставяли винаги въпроса за това, че те трябва да са независими от правителството в рамките на социалния диалог и да не се възползва нито една от тях с възложени от държавата функции да има предимство в социалния диалог. Винаги са го поставяли този въпрос! 2006 г. идваха представители на ЕК в България и направиха мониторинг на социалния диалог. Именно поради тази причина те казаха, че в България има сериозен проблем със социалния диалог, особено в частта на работодателските организации, и това е документирано. Именно от тази гледна точка, затова че през всичкото това време и синдикалните, и работодателските организации са настоявали да има равни условия и независимост от изпълнителната власт, никой не поиска да го направи това. Ето, за първи път ние го правим. Ето го принципът, който искаме да въведем – равнопоставеност в социалния диалог и да не се дава предимство на нито един с възложени от държавата функции. Що се отнася до лобизма, от предишните три изказвания пролича кой за кого лобира.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Д-р Мазникуров
Тръмп номинира Робърт Кенеди-младши за здравен министър
Mumko
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
yoghurt
Радев за Пеевски: Тази наглост на стероиди няма да се осъзнае или да изчезне от само себе си
yoghurt
Влизането в Шенген е близо, австрийското вето за България и Румъния пада през декември