"8 млрд. евро дълг ни е необходим, за да си плащаме сметките като държава"

OFFNews Последна промяна на 20 февруари 2015 в 22:17 2246 9

Владислав Горанов.

8 млрд. евро дълг ни е необходим, за да можем да си плащаме сметките като държава. А какви са сметките на държавата за периода от 1 януари 2015 г. до 31 декември 2017 г. е лесно установимо. Ние имаме да погасяваме 6 млрд. евро вече поет дълг. Вече поет дълг от българското общество, от българската държава в различни етапи, по- голямата част от които в последните няколко години, откакто държавата е на дефицит. И 2 млрд. евро за финансиране на част от дефицитите, които сме планирали да поемем до края на 2017 г.

Това заяви пред БНТ министърът на финансите Владислав Горанов.

За съжаление, от финансовата криза и от някои неблагоразумни решения в края на 2008 г. и през 2009 г. отворихме разходната част на бюджета до такава степен, че приходите не я покриват. Оттам нататък, ако искаме да харчим със същите темпове, ние трябва да търсим пари от някъде, за да покрием тази дупка. Когато, дори в житейски план, искате да харчите повече, отколкото изкарвате, вие имате само два сценария: или да си разпродавате имуществото, което на ниво държава се нарича приватизация или да взимате от съседа или, от който е готов да ви даде заеми, за да покривате недостига във вашия бюджет, каза Горанов.

След 7 ноември, но не 2017-та, а 2014-та година, когато се наложи да поемем управлението на страната в един дълъг период на безвремие, ние знаехме, че най-важното нещо като първа задача е да възстановим усещането за стабилност и за държавност. И първият ход, който трябваше да бъде направен - това е да гарантираме изплащането на влоговете на българските граждани, които са имали лошият шанс да вложат своите пари в лошо управляваната КТБ. Това е един огромен ресурс, който ние бързо трябваше да върнем на хората чрез гарантиране на ликвидността на Фонда за гарантиране на влоговете – заем от държавата, допълни министърът на финансите.

Ние поканихме 19 банки с конкретни параметри и им казахме – нямаме време за извървяването на една дълга и сложна технологична процедура по емитиране на дълг на международните пазари – коя банка е съгласна, 19 питахме и има документи за това. 2014 година в края изпратихме писма до 19 големи банки и казахме: кой иска да помогне - да даде заем на българското правителство при условие, че след това ние ще направим емисия на международните пазари и ще ви върнем до няколко месеца същите тези пари, каза Владислав Горанов.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

26.11 2015 в 13:35

Здравей.
Това е Дейвид Мойс. Искам да се доведе до знанието на обществеността, че съм частен кредитор, който предлага Oan с лихвен процент от 2%. Вие сте в затруднено финансово положение? Прави ли ви финансово нестабилна? Искате ли да отворите бизнес и нямат капитала или искате т разширите бизнеса си? Ако отговорът е да, трябва да се свържете с нас за заем. Можете да се свържете с нас чрез нашата имейл адрес.
електронна поща
stewartlouis001@hotmail.com

DAVID moyes.

21.02 2015 в 11:26

За жалост повечето хора не могат да събират трицифрени числа и числа с десетична запетая. За това вярват на глупостите на Влади Горанов. Истината е започва да ми липсва Дянков, за когото имам доста ниско мнение, като икономист, но поне беше леко независим като човек за разлика от този безгръбначен клоун.
Анализът на Вучева е фундаментално верен, макар да бърка, аз като сметна нещата грубо и на око слагай резерви в полза на правителството не ми излизат към 3 милиарда, а не към 5.5, но карай, какво са 2.5 милиарда.
По голяма част от дълга дето ще го плащаме е взет от правителството на Борисов (миналото).
Пълна измама е че то беше правителство на финансовата стабилност, минусът от предното му управление беше поне 10 милиарда лева (4 милиарда нов дълг, 4 милиарда намалял резерв и 2 милиарда откраднати от НЗОК).

21.02 2015 в 03:13

В нормалните страни освен че има по-високи данъци (съответно по-високи заплати и пенсии) има и противодействие на корупцията. Тук още се чудят защо не им се връзва бюджета и гледат най-лесния начин с дългове, вместо да се борят с корупцията и да привличат инвеститори. Само с ниски данъци не става, така местните корумпирани просто си имат ниски разходи.

21.02 2015 в 00:56

Хубавото е, че този процеса дето сега върви много наподобява демокрация. Като изключим БСП и Атака другите политици се държат точно както трябва. Коментират по същество, дебатират, вадят аргументи и т.н.

За това са там да има дебат и да се вземе добро решение.

От тая гледна точка браво на РБ, ГЕРБ, АБВ, ПФ и дори госпожа Дончева

20.02 2015 в 23:38

Бе не съм гледал Панорама, но държавният дълг не възлиза на 8 млрд. евро. Това едно.
Второ - редно е да се каже, че държавният дълг с падеж към 2017 година не е повече от 11 млрд. лева.
Трето, а може би ПЪРВО - съвсем редно е да се каже каква част от общия държавен дълг е оня от Татово време и колко са взели назаем последните правителства.
Четвърто, но ОСНОВНО е питането - като как ще се харчи разликата от наистина нужните пари за рефинансиране на държавния дълг и тези, които се записват сега? Нямаме приети държавни бюджети за следващите години, нямаме ясна представа как ще се развива икономиката през този период... Не е сигурно, че ще има нужда от дефицит, макар че само по правителствата на Боце има такава нужда....... и е сравнително лесно да се предвиди, но в какви размери - никой не знае.... Все пак Закон за държавния бюджет се приема от Парламента, затова и той е оторизиран да ратифицира теглене на заем......

Цялата работа е следната - Аз съм избирател на РБ. И съм симпатизант на ДСБ. И не съм съгласен със сервилната позиция на Блока в момента. И ще си кажа защо - Боцето, типично за всякакъв вид МУТРИ - може само да харчи готова пара. Мутрите не създават. Поне не съм чул някой да е направил фирма, която да е листнал на финансовите пазари, след което да е била закупена от голяма компания. Мутрите, в това число Горанов (дето наборите му били вече милионери и не му пасва да е дупетат) и Пеевски - не създават, а просто крадат. По тази причина съм против този заем. Щото съм убеден, че горницата ще потъне при КОЙ. Такива са фактите, това е положението. И е срам за Реформаторите, колко още трябва да преглътнем вашите избиратели? Кажете ни, пък ние така или иначе ще избираме.......

20.02 2015 в 23:26

Ако трябва да бъдем точни, каза проф.Вучева, България има задължение да плати дълга, който беше взет в края на декември 2014 г. Този кредит е краткосрочен и беше взет, за да се отпусне заем на Фонда за гарантиране на влоговете. Този заем е с кратък период и трябва да се плати през 2015 г. Той е най-голям, в левове сумата е 3 млрд.
Освен него имаме още два краткосрочни заема, взети също от това правителство през декември 2014 г. Техните падежи също са през 2015 г. Те са изтеглени на вътрешния пазар, но са деноминирани в евро. Всеки от тях е за по 400 милиона евро или общо 800 милиона евро /т.е. около 1,6 милиарда лева/. Общо дължим за един кратък период от време 4,6 милиарда лева. През 2015 г. няма повече падежи.
През 2016 г. предстоят плащания на емисии, които са емитирани през предходните години, но тяхната сума не възлиза на повече от 200 милиона лева, т.е. задълженията са много малко.
През 2017 г. има една голяма сума. Тя идва от един заем, който беше взет по времето, когато Симеон Дянков беше финансов министър /2009 - февруари 2013 г./. Става дума за 950 милиона евро или грубо казано около 2 милиарда лева.
Имаме 4,6 милиарда падеж през 2015 г., 200 милиона - през 2016 г., 2 милиарда лева – 2017 г. Това са падежите, които дължим през този 3-годишен период. Всичко останало са краткосрочни емисии, които една с друга се погасяват на вътрешния пазар. Те не влизат в тази сметка.
Грешките стават от това, че се пресмята двойно. Веднъж се смята дефицит, който се финансира с някакъв заем, след това се смятат заемите и това надува сметката.
Остава обаче да пресметнем дефицитите през тези 3 години /2015-2017/. През тази година дефицитът напълно може да се покрие със сумите, които имаме във Фискалния резерв до този момент без да нарушим остатъка, който трябва да поддържаме, и без да пипаме парите, които са на т.нар. Сребърен фонд. През 2016 г. се очаква дефицит от около 2 милиарда лева и почти толкова през следващата 2017 г. Т.е. за тези две години общата сума ще е около 4 милиарда лева.
Общо 10,8 милиарда лева са сумите, които покриват нуждата на държавата от средства за периода 2015-2017 г. Това са официалните данни, оттук нататък могат да се посочват други цифри, само ако някой знае нещо повече, което отсъства в тази официална информация. Тези цифри могат да бъдат включени, но трябва да се обяснят. Има лихви, които са по поддържането, но аз не смятам тези лихви и те не трябва да се смятат, защото лихвите си вървят в текущите разходи на бюджета. Те влияят върху самия дефицит, т.е. чрез самия дефицит ние сме ги пресметнали. Следователно тук трябва да се уеднакви методологията и тя е следната. Трябва да се вземат предвид дългосрочните ангажименти и падежите, които има през тези години и да се пресметнат парите, които трябват за дефицита. Дефицитът за 2015 г. /около 2,5 милиарда лева/ спокойно може да се покрие с тези суми, които са във Фискалния резерв.
Бюджетът е много важна институция. Тя е свързана с гласуване на закон. Не случайно световната практика е законът да бъде 1-годишен. Ако сме решили да сключим средносрочен договор за финансиране на дълга би трябвало ясно да посочим, че емисиите на дългосрочни ценни книжа ще бъдат съобразени с лимитите за дълг в годишните бюджети.
Всички трябва да се обединим около една обща методология и да загърбим партийните приказки и невярното говорене. Това е важно за България, да спрем да я поставяме в лоша светлина, защото има значение за пласирането на облигации и тяхната доходност.
Анализът е направен въз основа на публикувания от Министерството на финансите "Бюлетин за държавния дълг" и прогнозния бюджет за периода от 2015 до 2017 г, приет от Министерски съвет в началото на 2015 г. /БГНЕС
Някъде да видяхте 16 милиарда!? И всички тези заеми са взети от ГЕРБ! Не от Орешарски, или някой друг!

20.02 2015 в 23:25

Що за простотия, разходите на държавата да се плащат с дългове. Така и баба ми ще управлява 4 години. После кой ще връща дълга? За милиард дълг на орешарски бяха вдигнали голяма врява, сега ми говорят за 16 милиарда.

20.02 2015 в 23:22

http://www.blitz.bg/news/article/320953

20.02 2015 в 23:11

Магарлъка на гумен речев бе разбит в "Панорама" от ...Т.Дончева и Горанов.Тази нощ ще си плачат с другия мастит (попул)"икономист" дурак баянкев.Бог да пази горките им студентите...