"Не може да не кажем негативните неща за комунистическия режим. Всички имаме добри спомени от онзи период - харесваме музиката на Митко Шерев и Лили Иванова, пазим си добрия спомен за велосипеда "Балканче", но когато говорим за история, говорим за базовите институции на онзи период и не можем да сложим розовите очила, защото ако се опитаме да реабилитираме тези институции, това означава да подменим ценностите, на които учим децата, ценностите, които сме избрали, правейки цивилизационния избор да бъдем част от Европа. Ценности като свобода, демокрация, гражданско общество. Този режим, от тази гледна точка, е осъден, осъден е от Парламентарната асамблея на Съвета на Европа." Това заяви министърът на образованието Красимир Вълчев пред БНТ по повод недоволството на БСП заради новите програми по история за десети клас.
"Това, което виждате в учебната програма по история, са само факти, които може да видите в учебниците. Няма нищо ново, но БСП, за да не каже, че не е съгласна с тези факти, най-често казва: "Защо липсват фактите от преди 1944 година?", "Днес пък да не живеем по-добре?". Факт е, че това са едни белези на режима, който тогава е съществувал и те не могат да бъдат игнорирани", допълни Вълчев.
Той е категоричен, че няма идеологизация и че програмата е балансирана.
Неговото притеснение обаче идва от друго - дали часовете ще са достатъчни, за да се вземе спокойно целия предвиден материал. Отговорът на този въпрос в голяма степен ще зависи и от подхода на учителите, смята министърът.
Той коментира и намаляването на приема в общообразователните за сметка на професионалните паралелки, срещу което вече имаше недоволство във Враца.
"Близо 900 училища приемат ученици в гимназиален етап, нормално е при ограничения брой ученици да има конкуренция между училищата. Каква трябва да е политиката? Ние сме заявили, че политиката ни е за постепенно минимално ежегодно увеличаване на приема в професионалните паралелки.
Днес пазарът на труда все повече ще изисква квалификация, отколкото диплома. Изследване показа, че 2/3 от България е икономическа пустиня - няма достатъчно предприятия. Все повече инвестициите ще зависят от наличието на работна сила. Ако в миналото зависеха от инфраструктура, днес това е основният ограничител. И трябва всячески да се опитаме да накараме родителите и децата да се включат в професионалното образование. То загуби престиж през последните две десетилетия, но ако погледнем пазара на труда - позициите, които изискват професионално техническо образование днес са с по-високо заплащане от позициите, които изискват висше образование в едни и същи предприятия", каза министърът.
Той прогнозира, че тази разлика ще расте в бъдеще и че е критично важно за икономиката да се увеличи приемът в паралелки за придобиване на професия.
Но не си представяйте мръсни халета - не става въпрос за работа в такива условия, а за високотехнологични предприятия и работа с машини, обясни Вълчев.
За да бъдат стимулирани училищата да поддържат такива паралелки, държавата ще отпусне допълнителни стипендии, както и още финансиране за издръжката на маломерни паралелки.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
14389
1
31.01 2018 в 15:06
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Орбан: Преминаваме от военно време към ера на мир
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Шефът на НАТО призова за увеличаване на разходите за отбрана за сметка на образование и пенсии