Нелегалните канали за трафик на хора през България: репортерите на „Дойче веле” Амбра Монтанари и Джовани Пиацезе разказват почти сензационни детайли от делника на трафикантите и мигрантите.
"Веднъж изкарах 2,400 евро само за един ден. Цената обикновено върви между 600 и 900 евро", казва Асиф.
Седим с него в градинката край софийската джамия, където семейства с раници и найлонови торбички се готвят за път, а Асиф ни разказва живота си като трафикант. 25-годишният афганистанец още от миналата година прехвърля нелегални мигранти от България в Сърбия.
Трафикът на хора в България е всекидневие, но през лятото бизнесът става особено изгоден. Когато времето е хубаво, границата със Сърбия се преминава много по-лесно. Ето защо през месеците, когато британски тийнейджъри и руски туристи пълнят плажовете край Черно море, Асиф се премества в София, за да извежда мигранти от България.
"Работя тук пет месеца, после трябва да се връщам в Италия. Там обработват молбата ми за политическо убежище, тъй че не мога да отсъствам от страната по-дълго", обяснява той на перфектен италиански.
Негостоприемна страна
За тази работа го наели в Милано. На организаторите им трябвал човек, който говори дари (един от езиците в Афганистан), тъй като в момента по-голямата част от мигрантите, преминаващи през България, са именно афганистанци. Те обикновено не искат да останат в България, която минава за една от най-негостоприемните страни в Европа. Законите за правата на бежанците са много строги, ксенофобски групи непрекъснато нападат мигрантите.
От друга страна маршрутът през България е от най-евтините за хората, тръгнали към Германия или Франция, където се надяват да си намерят работа и по-късно да изтеглят семействата си.
И Асиф има семейство в Афганистан. Баща му и брат му са търговци на платове. Когато бил на 14 г. го изпратили да учи в Англия, а след като бил изхвърлен от училище, тръгнал нелегално да обикаля Европа – с помощта на приятели, с които се запознал в Сицилия и в Милано. "Изкарах известно време в Русия. Веднъж се напих и се сбих с някакви хора. Така следващите шест месеца изкарах в затвора."
Асиф се оглежда и среща погледите на колегите си от другата страна на градинката. Общуват само с очи и едва доловими жестове. От време на време някой от тях се приближава и пита какво да прави. Градинката е офис на открито: тук каналджиите събират хора, които искат да влязат в Сърбия през нощта. Когато му дойде времето, поемат с такси към камионите. Български шофьор ще ги транспортира до сръбската граница, а оттам нататък пътя ще им показва GPS-ът. Българските власти и граничната полиция добре знаят какво се случва.
Друг каналджия на име Билал редовно ходи до лагера във „Военна рампа”. Паркира черния си мерцедес пред портала, на 5 метра от полицейски джип, където дреме полицай. Никой не му обръща внимание – освен, разбира се, кандидатите за убежище, които искат да тръгнат на път.
Процъфтяващ бизнес
Асиф и колегите му са само една от многото подобни групи, действащи в София. "Ние си имаме клиенти, и те си имат клиенти, не водим битки за хора. Още в Турция мигрантите вече имат моя телефонен номер", обяснява Асиф. "Обаждат ми се, когато пристигнат тук, и ние организираме транспорта. И чак когато успеят да минат оттатък, семейството им в Афганистан плаща моите приятели." Асиф не иска да говори за босовете – казва ни само, че са в Афганистан и Турция.
Разплащането се извършва поотделно за всяка премината граница – и така, докато мигрантите достигнат Германия, Италия, Австрия или Франция, основните дестинации за афганистанците, търсещи убежище. Асиф вдига пръст към небето: "Дай Боже да достигнат тези страни."
Някои от мигрантите обаче „засядат” в България - без шанс скоро да продължат нататък, понеже не разполагат с достатъчно пари, за да плащат на трафикантите. Но дори да успеят да преминат границата и да стигнат до Западна Европа, те пак рискуват да бъдат върнати в България. Защото това е първата страна от ЕС, където им взимат отпечатъци и според регламента от Дъблин процедурата за убежище трябва да бъде проведена именно в България.
Всичко си има цена
"Децата под 10-годишна възраст плащат половин цена", обяснява Асиф и се смее: "Както в увеселителен парк.”
"Има доста 12-13-годишни деца, които си плащат пълната цена. Понякога идват хора с много пари, които могат да си позволят да пътуват в отделна кола. Но обикновено ги придвижваме на групи от по 20-30 души. Всичко зависи от това колко плащат: колкото повече плащат, толкова по-малка ще бъде групата. Нали разбирате, за всеки човек аз трябва да покривам точно определени разходи…”
В годишния доклад на „Амнести Интернешънъл” за 2015 се цитират неправителствени организации, според които хората, търсещи международна закрила и опитващи се да влязат в България през ГКПП, обикновено биват връщани. При това положение на мигрантите им остава само една алтернатива: да се уповават на каналджиите.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
9918
1
24.08 2016 в 20:37
Или за добър успех?
Последни коментари
Amethyst
Цонев: Момчето порасна, стана лидер и партията го припозна. Доган нека почива
Джендо Джедев
Бедните държави са гневни, че богатите им дават едва 300 млрд. долара за климата
Джендо Джедев
Цончо Ганев на събитие за ''модернизация'' на Китайската комунистическа партия в Пекин
Джендо Джедев
Украйна има одобрението да атакува Русия с френски ракети с далечен обсег
Джендо Джедев
Петков за преговорите: Толкова ли е трудно за ГЕРБ да се откаже от Пеевски?