Светофар на пътя за Рилския манастир, само духовниците ще преминават по него

OFFNews Последна промяна на 10 януари 2021 в 13:01 2815 2

Пътят към Рилския манастир ще остане затворен поне до спиране на валежите. През светлата част на денонощието ще могат да преминават само духовенството и персоналът на Светата обител.

За целта ще бъде поставена светофарна уредба със сигналист, който ще я командва. Наблюдение ще бъде извършвано, докато скатът не бъде укрепен на 100%. 

Това стана ясно по време на инспекция на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Днес той беше на мястото на голямото срутище, което се активира в резултат на интензивните валежи през последните дни и затвори пътя от Кочериново към Рилския манастир. Нанков направи проверка на работата по разчистване на падналата скална маса заедно с Иван Досев – член на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“, изпълнителният директор на „Автомагистрали“ ЕАД Стоян Беличев и проф. Николай Жечев – проектант на обекта, съобщиха от МРРБ. 

Предстои довършване на строително-монтажни работи, сред които и анкериране. Изградената стена е поела голяма част от пораженията от активизиралия се срутищен процес. Изпълнила е предназначението си да предотврати много тежко компрометиране на пътния участък и свличане на земна маса, която да затвори пътя за Рилския манастир за минимум половин година. 

На мястото е монтирана и най-високоякостната мрежа според световните стандарти – с дебелина 4 мм и растери от 80/145 мм, която задържа около тон. Според мнението на пътните специалисти падналият монолитен скален блок в резултат на валежите и силното преовлажняване на терена е над 30 тона и няма мрежа, която би могла да задържи подобен скален къс.

Проф. Николай Жечев обясни, че стената е издържала напора на ската. Предстои анкериране, за да не се получава рязко откъсване на скални късове. Ще бъдат поставени и 5900 м диагонални високоякостни въжета, които ще обединяват мрежите и ще спират падането на скалните късове. Това ще ограничи пораженията. Третото нещо, което трябва да се направи, е да се получи консолидация на масива, като се направят хоризонтални дренажи, които ще го отводняват и ще действат поне 3-4 години, обясни професорът. 

Извършването на геоложки огледи ще продължи, за да се прецени как да продължи укрепването. Пораженията по асфалтовата настилка ще бъдат коригирани от компанията. 
Заместник-министърът подчерта, че безопасността е най-важна и затова е работено денонощно. Големият скален къс е премахнат от пътното платно, то е изчистено в рамките на само няколко часа в тъмната част на денонощието. Нанков благодари на работниците, които в изключително опасни условия успяха да извършат аварийно-възстановителните мероприятия.
На въпрос дали не е трябвало да се обруши скатът, заместник-министър Нанков коментира, че премахване на целия скален блок би активирало 600-метрово свлачище. 

По информация от НИМХ се очаква климатичната обстановка да остане непроменена до сряда – с усложнения и очаквани обилни валежи и сняг в по-високите места, основно в западна България. Очаква се в резултат на това и на други места да се проявят свлачищни и срутищни процеси.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

4586

2

stanimir_13

10.01 2021 в 15:11

Въобще някой по тия министерства, разбира ли от онова, което работи?! Или само си получаваме паричките и подписваме актовете.

4586

1

stanimir_13

10.01 2021 в 15:09

Това са глупости. Вижда се, че обекта е недовършен. Няма един анкер по мрежата. Без дълбоко анкериране, тая мрежа, колкото и да е здрава, не върши никаква работа. Все едно ограда с мрежа, без колове.