Какво стои зад понятието икономика на социалното въздействие? Това е икономиката, която дава все повече решения на социални проблеми особено в така създалата се ситуация с COVID-19 в световен мащаб. Секторът на социалните предприятия е пример за креативност и адаптивност и затова дори в годината, в която нищо не може да се предвиди, този сектор ще оцелее. Това, разбира се, без необходимата законова регулация и взаимодействието между държавата, бизнеса и социалните предприемачи няма как да се случи.
Социалните предприемачи постоянно търсят баланс между дълготрайното социално въздействие и финансовата устойчивост
По-младите поколения изискват повече от своите работодатели и дават приоритет на социалното въздействие в техните собствени предприемачески начинания. Хората, които живеят в Европа, Северна Америка или Австралия отдавна са развили социалната си чувствителност и осъзнатост към хора от уязвими групи, възрастни хора и социално слаби. А в някои държави от Латинска Америка и Азия има модели на социален бизнес, които отразяват местните традиционни форми на коопериране.
За нивото и културата на дадена нация се съди по отношението и към хората от уязвимите групи. У нас все още са рядкост работодателите, които дават шанс за професионална реализация на хора с вродени или придобити физически или ментални увреждания. Смелостта да наемат хора с увреждания се пада на социалните предприемачи. Изисква се огромно сърце в комбинация с човеколюбие и чувствителност за реализирането на подобно начинание.
Социалният предприемач създава социално благо чрез дейност, която обединява икономически и социални цели, а не само благотворителност. В повечето случаи това са малки или средни предприятия, неправителствени организации и кооперации, чийто начин на производство на стоки или предоставяне на услуги има за цел укрепване на социалната справедливост (социална и професионална интеграция чрез достъп до работа на лица в неравностойно положение, особено поради ниска квалификация или социални или професионални проблеми, които са причина за изолация или маргинализация). Социалното предприятие е създадено с цел да решава социалните проблеми на група хора, но дейността му може да обхваща стоки или услуги, различни от социалните. В нея често се включват иновативни подходи, които променят статуквото и средата, така че да се постигне устойчива социална промяна.
Социални предприемачи споделят, че да дадеш шанс за достоен живот на човек, който при други обстоятелства не би си намерил работа, е най-голямото удовлетворение. Такива хора демонстрират изумителна самодисциплина, мотивация и старание. Понякога физическите или интелектуални дефицити се компенсират от развитието на друг тип умения, вследствие на компенсаторни механизми в организма.
Среда за развитие
В България социалното предприемачество през последните години се развива и разширява, но все още е твърде непознато за голяма част от обществото. Потенциалът на този тип предприятия се крие в намирането на решения на социални проблеми от различно естество. В края на 2018 беше приет Закон за предприятията на социалната и солидарна икономика. Според министерството на труда и социалната политика към 2019 г. над 4 700 са предприятията, които се самоопределят като социални. Не всички обаче отговарят на изискванията, които законът въведе и в националния регистър на социалните предприятия към август 2020 има 28 вписани социални предприятия.
Действащите предприятия в социалната икономика на Европа са над 2 милиона и представляват 10 % от всички предприятия. Реално заетите са около 14,5 милиона души в Европейския съюз, което е 7% от населението, 70% от заетите в този сектор работят към неправителствени организации, 26 % в кооперации и 3 % във взаимоспомагателни кооперации. В ЕС голяма част от социалните предприятия са от типа „социални предприятия за работа и интеграция”. Такъв пример е „Moltivolti“ в Италия. През 2014 г. група приятели с различен културен опит, идващи от 8 държави: Сенегал, Замбия, Афганистан, Бангладеш, Франция, Испания, Гамбия и Италия, дават живот на пространство, проектирано и структурирано да предлага „достойнство, гражданство и стойност на разнообразието“. „Moltivolti“ е ресторант за сицилианска и популярна кухня и пространство за работа и сътрудничество в гражданския сектор. Две различни области, които живеят в синергия. „Moltivolti“ е модел на социално предприятие, основаващо се на връзката и лаборатория за представяне на ново общество, в която обменът между многообразието е в основата на развитието.
Сдружение „Няма Невъзможни Неща“ у нас също успява да комбинира различни социалнопредприемачески дейности и да променя отношението на обществото към младежите с увреждания и ментални проблеми. Мини печатница, кетъринг услуги, озеленяване и зала за събития – разнообразие от активности, чрез които сдружението осигурява работа на младежите и им помага да се чувстват полезни за себе, за своите семейства и да бъдат независими в ежедневието си. Изграждането на положително отношение към живота като цяло е основна задача на екипа в сдружението, а чрез колективни занимания създават умения за труд, общуване и дисциплина у младежите, които развиват своя потенциал.
Подкрепа
От бизнеса
След обявяването на пандемията от COVID-19 всички социални предприятия бяха засегнати значително – защото работят на границата между бизнеса и социалната сфера. Те бяха принудени да адаптират бизнес моделите си - да направят необходимите промени в услугите и начина на предлаганите от тях продукти, като във фокусът им останат нарасналите социални нужди на групите, с които работят. Някои потърсиха алтернативни потоци на финансиране, като организираха дарителски кампании насочени към корпоративни и частни дарители, или започнаха да си сътрудничат с нови организации и лица. Именно подкрепата от компаниите в частния сектор е един от задължителните елементи за успешното развитие на социалните предприятия – заради експертното знание и достъпа до пазар на продуктите и услугите на социалните предприятия, които могат да осигурят.
От неправителствени организации
В България социалните предприемачи срещат огромна подкрепа в лицето на организации от неправителствения сектор, които развиват програми за социални предприятия, привличайки ресурс от корпоративния свят. За разлика от държавната подкрепа, която е най-ефективна под формата на финансиране (безлихвени заеми, безвъзмездно финансиране, покриване на разходи за заплати, осигуровки или обучение на наети лица от уязвими групи), неправителственият сектор адаптира много по-бързо начините си за подкрепа към социалните предприятия, за да отговори на текущите им нужди. Пример е Оздравителната програма за социални предприятия на Български център за нестопанско право, която през 2020 г. дава на социалните предприятия достъп до финансиране и пробоно менторство от експерти в ключови области като финансово планиране, бизнес стратегия и маркетинг и реклама. Програмата е подкрепена финансово от Фондация Америка за България, УниКредит Булбанк, TELUS International Europe и Аксенчър България, а OFFMedia е медиен партньор. Тя цели да помогне на съществуващите социални предприятия да се адаптират по най-добрия начин към новата ситуация, за да бъдат устойчиви, като подкрепя развитието и на нови идеи за адресиране на социални проблеми.
От държавата
В ситуацията на криза още по-значима става подкрепата от държавата. Чрез различни финансови стимули и програми подпомагането на социалните предприятия е на практика помощ за най-уязвимите, за които често оставането без работа означава трайно изпадане от системата и невъзможност за намиране на друга алтернатива. Министерството на труда и социалната икономика у нас направи промени в Плана за действие по социална икономика за 2020-2021 заради променената от пандемията обстановка. Очаква се конкретни мерки за предприятията на социалната и солидарна икономика да залегнат в Механизма за възстановяване и устойчивост към Регламент на Европейския Парламент и на Съвета на Европа, така че да се осигури специфична за социалните предприятия у нас подкрепа.
Управлението на социално предприятие е предизвикателство, но наложилите се реалности и безпрецедентна криза, доведоха до необходимостта да бъдат овладени нови умения и взимането на бързи решения. През 2020 г. социалната икономика е в преход и продължава да се развива в нова икономическа среда и да развива мисията си. Иновациите в социалния сектор никога не са били по-важни и кризата може да се окаже възможност за голяма част от социалните предприятия да реализират потенциала си.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Коледна проповед: Папа Франциск забрани на служителите на Ватикана да клюкарстват
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста