Съдът: Магистрала Струма да минава в Кресненското дефиле

Природозащитници обвиняват ЕК в двоен стандарт за проекта

OFFNews Последна промяна на 25 май 2018 в 17:10 6530 0

Върховният административен съд (ВАС) отхвърли жалбите срещу екооценката за изграждането на т.нар. източен обход на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. 

Тричленен състав - Румяна Папазова, Николай Гунчев (докладчик) и Сибила Симеонова, е отхвърлил с окончателно решение жалбите на две физически лица и на сдружение "За земята – достъп до правосъдие" срещу решение на министъра на околната среда и водите от 19 октомври 2017 г. по оценка за въздействие на околната среда (ОВОС). "С решението е одобрено осъществяването на инвестиционно предложение "Подобряване на трасето на Лот 3.2 на Автомагистрала "Струма" по Източен вариант Г 10.50.", посочват от съда. 

Приблизителната дължина на тази част от магистрала "Струма" е 24 км.

Решението на ВАС създава опасен прецедент. То оставя в сила документ, който противоречи на друг документ по същия проблем, а правителството ще следва този от двата, който му е по-изгоден. Това е пълен срив на държавността и правовата държава, коментират от коалициите от неправителствени организации „За да остане природа в България" и „За Кресна". 

В текста им се казва още: 

Решението създава следните проблеми:  Окончателно се обрича на разрушаване природата на Кресненското дефиле, което е важен коридор за редки и застрашени животински видове по българското и европейското законодателство.

Близо 5 000-те жители на община Кресна остават без локален и обходен път на европейската магистрала. Достъпът до населените места и земеделските земи и териториите в общината ще бъде силно затруднен за всички местни жители от тази община, защото те ще имат достъп до тях само когато пътуват в едната посока на магистралата и ще трябва да обикалят десетки километри, за да стигнат.

Окончателно ще бъде съсипан развиващият се в дефилето туризъм, като популярните рафтинг и спускане с лодки по река Струма. Те просто ще станат опасни или невъзможни за практикуване.

При подобни случаи в Роспуда и Беловежа в Полша Европейската комисия предприе стъпки, които спряха опасните развития. В случая с Кресна обаче ЕК създава впечатление за двоен стандарт, защото липсват последователни действия спрямо българското правителство, въпреки европейските средства за магистрала Струма и неспазеното решение първо да се построи участъкът от магистралата в района на дефилето, а след това останалите.

Взимането на безпринципни и незаконни решения, налагането на цензура в медиите и затварянето на очите поради конюктурни и политически съображения, включително и от страна на Европейската комисия, не е начинът да се постигне изграждането на европейска магистрала и да се получи обществена подкрепа от политиците за подобни действия. Със сегашното решение на съда българското правителство получава зелена светлина да построи половин магистрала с парите за цяла, твърдят природозащитниците.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови