Между 50 и 60 училища ще започнат учебната година, преди ремонтите в тях да са приключили. Учениците от 8 учебни заведения ще учат в други сгради. Едно от тях е основното в казанлъшкото село Горно Черковище, където се срути стена, в останалите текат цялостни ремонти. За някои училища ремонтите тепърва предстоят, те ще започнат до края на календарната година и там също ще се наложи пребазиране, съобщи министърът на образованието Красимир Вълчев на семинар за журналисти в Правец.
Тази година се ремонтират над 1000 училища, а голямата концентрация е следствие от финансирането по Оперативна програма "Региони в растеж". За съжаление, не можем да се вместим в лятната ваканция, коментира той.
Въпреки това министър Вълчев очаква учебната година да започне нормално в понеделник в над 2400 и за общо над 700 хил. ученици, близо 60 хил. от които са първокласниците през 2019/2020.
Учебниците са доставени навсякъде, а по отношение обезпечаването с учители картината е следната: между 4000 и 4500 учители навлизат в пенсионна възраст тази година, което изправя системата пред предизвикателство, но все още не означава криза.
"Няма да има криза - увери министър Вълчев. - В отделни училища и детски градини ще има единици непопълнени места, както и през предходните години."
Той очаква по-големите проблеми да са факт през следващите години.
В момента най-големият недостиг е при учителите по информационни технологии и английски. Проблем има и с учителите по професионална подготовка и с ресурсните учители.
Най-бързо пък се запълват местата за учители по математика и физика, подобно е положението и при колегите им химици.
Връщането и задържането на децата в клас и надграждането на базова грамотност над функционалната грамотност на учениците са сред най-големите предизвикателства пред системата, посочи Вълчев.
Трети ключов приоритет са учителите и предизвикателствата пред квалификацията им. Тяхната роля се променя най-много, посочи министърът и обясни, че докато преди тя е била да преподават информация и знания, сега трябва да мотивират учениците, които вече имат достъп до много информация.
"Променената роля на учителя предполага въображение и намиране на подхода към всяко дете. Това е разликата между системата – от наизустяване към умения и критично мислене", каза Вълчев.
Според него досегашният модел на развитие и промени трябва да се обърне и системата вече да се развива по-скоро отдолу нагоре, с обмяна на добри практики, с учене между самите учители. Това няма как да се случи с промяна в нормативен акт, нужна е промяна в културата, посочи той и подчерта, че ролята на МОН трябва да е по-малка и структурата да е "тесни инструкции отгоре и контрол на съответствията", като се пазим от формализма и изпълнението "на хартия", без реални резултати.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Джендо Джедев
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
dolivo
България получава първите осем изтребителя F-16 догодина
Владè
Можем ли да се излекуваме от зависимостите си? Ралица Стефанова в подкаста на OFFNews
Владè
Лаура Кьовеши осветли първата голяма акция срещу мафията, включително и в България