Между 50 и 60 училища ще започнат учебната година, преди ремонтите в тях да са приключили. Учениците от 8 учебни заведения ще учат в други сгради. Едно от тях е основното в казанлъшкото село Горно Черковище, където се срути стена, в останалите текат цялостни ремонти. За някои училища ремонтите тепърва предстоят, те ще започнат до края на календарната година и там също ще се наложи пребазиране, съобщи министърът на образованието Красимир Вълчев на семинар за журналисти в Правец.
Тази година се ремонтират над 1000 училища, а голямата концентрация е следствие от финансирането по Оперативна програма "Региони в растеж". За съжаление, не можем да се вместим в лятната ваканция, коментира той.
Въпреки това министър Вълчев очаква учебната година да започне нормално в понеделник в над 2400 и за общо над 700 хил. ученици, близо 60 хил. от които са първокласниците през 2019/2020.
Учебниците са доставени навсякъде, а по отношение обезпечаването с учители картината е следната: между 4000 и 4500 учители навлизат в пенсионна възраст тази година, което изправя системата пред предизвикателство, но все още не означава криза.
"Няма да има криза - увери министър Вълчев. - В отделни училища и детски градини ще има единици непопълнени места, както и през предходните години."
Той очаква по-големите проблеми да са факт през следващите години.
В момента най-големият недостиг е при учителите по информационни технологии и английски. Проблем има и с учителите по професионална подготовка и с ресурсните учители.
Най-бързо пък се запълват местата за учители по математика и физика, подобно е положението и при колегите им химици.
Връщането и задържането на децата в клас и надграждането на базова грамотност над функционалната грамотност на учениците са сред най-големите предизвикателства пред системата, посочи Вълчев.
Трети ключов приоритет са учителите и предизвикателствата пред квалификацията им. Тяхната роля се променя най-много, посочи министърът и обясни, че докато преди тя е била да преподават информация и знания, сега трябва да мотивират учениците, които вече имат достъп до много информация.
"Променената роля на учителя предполага въображение и намиране на подхода към всяко дете. Това е разликата между системата – от наизустяване към умения и критично мислене", каза Вълчев.
Според него досегашният модел на развитие и промени трябва да се обърне и системата вече да се развива по-скоро отдолу нагоре, с обмяна на добри практики, с учене между самите учители. Това няма как да се случи с промяна в нормативен акт, нужна е промяна в културата, посочи той и подчерта, че ролята на МОН трябва да е по-малка и структурата да е "тесни инструкции отгоре и контрол на съответствията", като се пазим от формализма и изпълнението "на хартия", без реални резултати.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)