Предлагат да караме по-големи мотоциклети с книжка за кола

Автомобилните вносители искат по-голямо допустимо тегло на колите заради електромобилите

Христомир Николов Последна промяна на 26 май 2022 в 13:37 1356 0

Асоциацията на автомобилните производители и техните вносители в България (ААП) отправи интересни предложения за допълнения в проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, за който в момента тече обществено обсъждане. Най-важните от тях са възможността с книжка за лека кола да се карат мотоциклети и триколесни превозни средства с по-голям обем на двигателя, както и да се увеличи максимално допустимата маса за леките и електротоварните автомобили, когато те са задвижвани от алтернативни горива.

От ААП настояват в новия закон да залегне следната промяна: „ Водач, придобил правоспособност за управление на моторни превозни средства от категория B, получава правоспособност да управлява и превозни средства от категория А1, при условие че притежателят на свидетелството за категория В е най-малко 21-годишен". В момента с категория А1 може да се управляват мотоциклети с обем на двигателя до 125 куб. см и максимална мощност не повече от 11 kW, както и триколесни превозни средства, не по-мощни от 15 kW.

В мотивите си за промяната от асоциацията посочват проучване, че в редица европейски държави мотоциклети с обем до 125 куб. см могат да се управляват с шофьорска книжка за лека кола. Сред тях са Чехия, Италия, Литва, Латвия, Люксембург; Португалия, Полша (минимум 3 години притежание на B категория), Австрия (минимум 5 години притежание на B категория и допълнителни шест учебни часа), Белгия (минимум 2 години притежание на B категория и допълнителни четири учебни часа), Естония (минимум 3 години притежание на B категория), Франция (минимум 2 години притежание на B категория и допълнителни седем учебни часа).

Автомобилните представители се позовават и на Директива 2006/126/ЕО на ЕП /консолидирана версия/ относно свидетелства за управление на превозни средства (чл.6,т.3, б. „а“ и б.“б“), която дава възможност в националните законодателства на страните членки да се регламентира управление на посочените ПС/двуколесно МПС до 125 сm3 и триколесни моторни превозни средства с мощност, която не превишава 15 kW с категория В.

Асоциацията на автомобилните производители предлага също така да се вдигне максимално допустимата маса на леките и лекотоварните автомобили, задвижвани от алтернативни горива от 3500 до 4250 кг. Изменението е за електрическите леки и лекотоварни автомобили с монтирана батерия, която завишава собственото тегло на автомобила, което се дължи само на превишението на масата на задвижващата система, в сравнение със задвижващата система на превозно средство със същите размери, което е оборудвано с конвенционален двигател с вътрешно горене.

За тези превозни средства не се увеличава товарният капацитет. Целта на изменението е да се улесни и насърчи използването на превозни средства с алтернативно гориво, като на европейско ниво то кореспондира с Европейския зелен пакт от 2020 година, с който страните-членки на ЕС приеха ангажимент Съюзът да стане първия неутрален по отношение на климата континент до 2050 г.

Поставената цел за намаляване на емисиите с поне 55% до 2030 г. в сравнение с равнищата през 1990 г. предвижда промени в транспорта, който следва да се съобрази с насърчаваното от страна на Европейската комисия използване на превозни средства със задвижване с алтернативно гориво.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови