Половината седмокласници не могат да събират дроби

МОН вдигна прага на тройката от 18 на 20 точки. София, Смолян и Варна с най-добри резултати на изпитите

Последна промяна на 05 юни 2014 в 13:41 28147 11

Снимка Сергей Антонов

Седмокласниците масово не знаят правилото за събиране на дроби, което се учи в пети клас, не могат да разпознаят еднакви триъгълници, нито да начертаят равнобедрен тъпоъгълен триъгълник.

Това са изводи на експертите от Министерството на образованието и науката от анализа им на представянето на седмокласниците на двата модула от изпита по математика от националното външно оценяване.

Като цяло резултатите тази година са съпоставими с миналогодишните, министърът на образованието проф. Анелия Клисарова дори ги определи като по-добри.

По български език и литература те са малко по-ниски от м.г. - сега средният брой точки от двата модула на теста е 62.64, а през 2013 г. той е бил 62.80. По математика са малко по-високи - при 51.50 точки миналата година сега те са 52.58.

Промяна има в скалата за преобразуване на точките в оценки по отношение на прага на тройката. Тази година той е 20 точки (при максимални 65 т. за първия модул и общо 100 т.) и по български, и по математика. Пълно шест се пише при 65 т. на първи модул и 100 точки на първи плюс втори. Отличната оценка (5.50-5.99) е равна на 57.5-65 т. за първи модул и 87-99.5 т. за втори. Оценка "Много добър" е равна на 42.5-57 т. за първия модул и 60-86.5 т. за втория. "Добър" се пише при 27.5-42 т. за първия модул и 33.5-59.5 т. за втория, а "Среден" - при 20-27 т. на първия модул и 20-33 т. на втория.

Математика

Изненада за експертите се оказало представянето на седмокласниците още на първата задача от първия модул (задължителен за целия випуск). При нея се иска да се отбележи вярното числово равенство. Само 48.70% от седмокласниците в България са показали, че знаят правилото за събиране на дроби и са отговорили вярно.

На задача №13 от първия модул също са отговорили правилно критично малко седмокласници - само 31.13% (тази задача е с най-малък процент верни отговори от целия тест). Условието й е: "След като похарчил 4/5 от парите, които имал, на Мони му останали 20 лева. Колко лева е похарчил Мони?". Дадени са и варианти за отговор: 16, 25, 80 и 100. Близо 70% са дали отговор, различен от В (80) или не са отговорили.

От тестовете е видно, че малко седмокласници могат да работят с проценти, затруднява ги отношение на две числа.

12 824 са двойките от първия модул по математика. 77 имат 0 точки. От решавалите и втория модул 2069 имат двойка на теста. 1111 имат максималния брой точки (65) от първия модул, 93-ма имат пълно шест и на втория. Отлични оценки от първия модул имат 6478 ученици в цялата страна, а от втория - 2210.

Оценките по математика на всички явили се от първия и втория модул се разпределят по следния начин: 0.25% пълни шестици; 6.04% отлични оценки, 31.99% много добри оценки, 41.24% добри, 15.08% средни и 5.66% слаби.

Броят на учениците, които са се явили на първия модул по математика е 58 026, а тези, които са решавали и задачите от втория модул са 35 569.

Български език и литература

58 308 ученици са се явили на първия модул, преразказа от втория модул са правили 41 592-ма. Максималните 65 т. на първия модул имат 79 ученици, а на втория - 8 ученици. Отличните оценки от първия модул са 4694, а от втория - 4074.

129 ученици нямат нито една точка от теста по български. Двойка са получили 9805 ученици.

Най-малък процент от учениците са отговорили вярно на задача №7. Условието е да се определи изречението, в което е допусната пунктуационна грешка. Само 21.36% са посочили верния отговор Г.

Повече от 70% от учениците не различават подчинено подложно от подчинено допълнително изречение, затова и резултатите на задача №6 показват, че верните отговори са едва 27.61%.

Още по-слабо е представянето по отношение на различаване на глаголна форма. Само 23.79% са отбелязали верния отговор в задача №8, чието условие е: "В кое изречение подчертаната глаголна форма е от несвършен вид?".

Слабостите в преразказите са пунктуационни грешки, грешки в съвместната употреба на глаголните времена, сливане на повече от един абзац. Може да се каже също, че седмокласниците показват не особено богат речник. Много от тях например не са разбрали какво е ечемик.

От МОН все още не предоставят детайлна разбивка за представянето на учениците по предмети, области и училища. Ясно е само, че като цяло, от всички предмети от националното външно оценяване, с най-силни резултати са учениците от София-град, следвани от областите Смолян, Варна, Търговище и Видин. С най-слаби резултати са в област Плевен. Предпоследното място е за Разград. Трета отзад напред е област Пазарджик.

Срокове

На 5, 6 и 9 юни седмокласниците могат да се запознаят с рецензиите на работите си в присъствието на родител.

В София тестовете по български език и литература могат да се видят в 22 СОУ (бул. "Витоша" 134) от 9:00 до 17:00 ч., а тези по математика - в 18 СОУ (ул. "Пиротска" 68), също от 9:00 до 17:00 ч.

Учениците трябва да представят ученическа лична карта (ученическа книжка), а родителят/настойникът – документ за самоличност (лична карта).

Кандидатстващите в гимназиите с прием след VII клас трябва да вземат служебни бележки за оценките си (от 10 юни) и да подадат заявление в т. нар. училище гнездо (списъкът ще бъде обявен допълнително) от 17 до 20 юни включително. Необходимо е да носят и удостоверението за завършен VII клас. Заявлението по образец се получава от училището гнездо. В него се попълват желаните училища.

Първото класиране се обявява до 26 юни.

Записването в училищата или потвърждаването за участие във втори етап на класиране се извършва от 27 юни до 1 юли включително.

Второто класиране излиза до 4 юли.

Желаните училища не могат да се пренареждат за второ класиране. Това може да стане единствено за трето класиране, но участващите в него ученици губят местата, на които са били класирани на втория етап.

Документи за трето класиране се подават от 11 до 15 юли. Списъците с приетите се обявяват до 17 юли, а записването е от 18-и до 21 юли.

На 22 юли се обявяват свободните места, които се попълват съгласно срокове, определени от училищните директори.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

05.06 2014 в 18:20

Отново в режим празни приказки,всяко чудо за три дни,никой нищо няма да промени.Учебното съдържание е усложнено за да се взимат частни уроци ,всички знаят за паралелната образователна система с частните учители.Граматиката в 7 клас е направо абсурдна,всичко слиза надолу в по-долния клас.Възрастово децата не са психично зрели за тези умотворения на авторите на учебниците.

05.06 2014 в 16:58

Обществена тайна е, че НВО при седмокласниците е едно голямо нищо. Синът ми каза, че квестори со предоставяли верните отговори на някои определени деца, а по история и география са ги диктували на всички. Дори чистачките в училището са имали отговорите. Целта е ясна - да изскочи училището напред в класацията на министерството. Така, че обобщенията са излишни, коментарите - също.

05.06 2014 в 16:54

До Платон. Правилната употреба на езика има пряка връзка с количеството прочетена литература. Друг метод за обогатяване на речника няма.

05.06 2014 в 16:27

Платен, не съм чел джек лондон, затова съм си и проста електорална еденица

05.06 2014 в 15:52

Гьотвер, смешно е неграмотни хора да съдят други неграмотни хора. И още нещо - грамотността не се измерва с количеството прочетени книги, а с правилната употреба на езика.
Минко, поздравления, че си прочел съчиненията на Джек Лондон. Познавам хора, които са изчели хиляди книги и отново правят много грешки при писане и изказ.

05.06 2014 в 15:06

То се вижда от коментарите колко и какво знаеш,Лъскаторе,ама то с лъскане и Винету само не става(или в БГ-то става),и понеже си фен на руските ругатни,да ти кажа,по-голям облюдък от теб не съм виждал.И последно,докато има простаци като теб ,които имитират и превръщат поведението на Мутрата-простак в норма на подражание няма да стигнем далеч.

05.06 2014 в 15:05

Преди месец се чудех, защо при 56 хиляди абитуриенти тази година е запланувано да се приемат 73 хиляди студенти.
Днес разбрах, понеже абитуриентите са неграмотни и се нуждаят от допълнително обучение.

05.06 2014 в 14:58

Научи ги, ма! Защо съсипваш още образованието?