Quantcast

Оставаме без пилоти за гражданската авиация

Александра Маркарян Последна промяна на 05 януари 2012 в 18:00 5344 1

Снимка: БГНЕС
Снимка: БГНЕС

Държавата официално спря финансирането на летателното обучение за пилоти от гражданската авиация.

Това стана чрез обнародвана вече поправка в Закона за гражданското въздухоплаване. От него отпадна текст (чл. 122, ал.3, т.2), според който 6% от летищните такси трябва да отиват за обучение на студентите - бъдещи пилоти, както и за осигуряване на сигурността и безопасността на полетите.  Така държавата по никакъв начин вече не е длъжна да плаща за летателните часове и ако студентите искат да станат пилоти, ще трябва да намерят 40 000 евро, колкото струва летателно обучение на човек, за да изкарат задължителните за квалифицирането си часове практика. Бъдещите пилоти се обучават в Техническия университет в София в магистърска програма към специалността „Авиационна техника и технологии“. Без покриването на летателните часове те не могат да практикуват.

Официалният мотив за спирането на финансирането, получен от ресорната дирекция в министерството на транспорта - "Гражданско въздухоплаване", е липса на достатъчно приходи, разказа пред OFFNews бившият ръководител на катедра "Въздушен транспорт" в Технически университет-София доц. д-р инж. Диян Гешев.

Вярно е, че приходите са намалели, но причините са породени от решения на управляващите, смята доц. Гешев. Първата е, че държавата е сключила неизгодни договори с концесионерите на летищата във Варна и Бургас. Те предвиждат всички приходи от летищните такси да отиват само за концесионера. Втората е, че с решение на Министерския съвет Летище-София е освободено от превеждането на таксите в бюджета, за да може да връща заем, взет за изграждането на терминал 2.

Въпреки всичко разходът на държавата, дори и при тези обстоятелства, не би бил голям за републиканския бюджет. На година за летателно обучение на студентите отиват не повече от 900 000 лева, категоричен е доц. Гешев.

Той разказа, че всъщност 3 години държавата е нарушавала собствения си закон, като още през 2009 година е прекратила финансирането за летателните часове въпреки изричното изискване в закона.

OFFNews изпрати запитване до транспортното министерство за мотивите за прекратяването на финансирането. От там до момента отговор няма.