Омбудсманът Мая Манолова ще изпрати препоръка до министъра на околната среда и водите Нено Димов, в която ще настоява за публичност и прозрачност как се харчат събраните пари от т. нар. екотакси.
Това стана ясно след проведена дискусия в институцията на националния обществен защитник, организирана съвместно със Сдружението за правна помощ на потребителите.
Повод за нея станаха жалбите на граждани до омбудсмана срещу проекта на Министерството на околната среда и водите за промени в Наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктовата такса, качена на сайта на ековедомството за обществено обсъждане до 18 юни 2018 г.
Документът предвижда по-високи екотакси при регистрация за стари автомобили с до 35 лева и въвеждането на такива за камиони и автобуси, които се заплащат еднократно при регистрация на моторните превозни средства в КАТ. Министърът на екологията Нено Димов мотивира исканото увеличение като продължение на политиката на МОСВ за стимулиране на употребата на автомобили, които отделят по-малко вредни емисии.
Не е нормална европейска практика публично събрани пари да се харчат на тъмно. Смея да твърдя, че на мен като омбудсман не ми е известен друг случай за акумулиране на такова количество пари, за които не е ясно къде отиват, заяви Манолова.
Моят ангажимент е към гражданите – потребители, става дума за моторни превозни средства за лична употреба и предстоящото увеличение на продуктовите такси за тях. Това са парите на българските граждани, за които няма яснота по какъв начин се изразходват, какви са паричните потоци, какви са печалбите, какъв е броят на рециклираните автомобили, какви са количествата останали материали. Няма анализ също така и как тези 60 млн. лв., които се въртят в продуктовите такси, се отразяват върху опазването на околната среда, категорична бе Манолова.
Председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили Христо Христов е на мнение, че предложената от екоминистерството продуктова такса няма да постигне търсения ефект за по-чист въздух, защото броят на старите автомобили се е увеличил с над 60%.
Ако целта е да имаме чист въздух, това не е правилната мярка. Тя е в ущърб на българските граждани. Не е ясно нито къде отиват парите, нито за какво се харчат, каза Христов.
По думите му 120 000 автомобила излизат от употреба на година, а около 300 000 се регистрират.
От своя страна председателят на Българската асоциация по рециклиране Борислав Малинов подчерта, че по директива вече са длъжни да оползотворяват 95% от автомобилите, както и да изграждат площадки за тяхното разкомплектоване. Така у нас вече има 591 такива площадки, но на тях никой не рециклира камиони и автобуси - затова той настоя за въвеждане на екотакси и за тежкотоварните автомобили: камиони и автобуси.
Парите, които се събират годишно, са малко под 50 млн. лв. с ДДС. Така 40 млн. остават за поддръжката на дейността на рециклиращите фирми и за разкомплектоване на автомобили, каза Малинов.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)