'Мяра': Мнозинството от хората инстинктивно са за референдум за еврото

Близо 55% от българите не искат въвеждането на единната европейска валута срещу 34% "за"

Даниела Добрева 14 май 2025 в 17:02 4074 19
Графика

Снимка "Мяра"

Идеята за референдум около еврото се подкрепя от обществото. Такива идеи у нас традиционно получават попътен вятър и 63,3% са "за" провеждането му, срещу 35,3% "против". Затова и декларативната активност в такъв референдум е висока и само около една десета от запитаните казват, че не биха гласували в подобно допитване или се колебаят.

Това гласи последното социологическо проучване на агенция "Мяра". Данните са от независим телефонен сондаж, проведен между 10 и 13 май 2025 г. сред 803 пълнолетни български граждани. Максималното стандартно отклонение е ±3,5 при 50% дялове. 1% от извадката се равнява на около 54 000 души.

Мнозинството е инстинктивно "за" предложения референдум за въвеждане на еврото, а сред потенциално гласуващите в примерен референдум отново надделява нерешителност пред въвеждането на единната европейска валута през 2026 г. у нас, отчита агенцията. 

Според социолозите на "Мяра" обаче закономерно едва ли такава активност би се възпроизвела на практика. Ако в България се проведе национален референдум с въпроса: "Съгласни ли сте България да приеме единната европейска валута "евро" през 2026 г.?", кое от следните бихте направили Вие лично? 34,4% казват, че ще гласуват със съгласна/съгласен, а 54,9% – че ще гласуват с несъгласна/несъгласен. Останалите няма да гласуват или се колебаят.

Данните буквално повтарят поредица изследвания назад в годините. Явно е нужна много повече информационна работа – особено на фона на иначе много високото одобрение на българите към Европейския съюз като цяло. Българите поставят ЕС на първо място по положително отношение сред всевъзможни геополитически фактори. Положителното отношение е 64,4%, а отрицателното – 25,5%.

"Мяра" е задала и  въпрос по отношение на множеството различни протести в страната, за да провери дали протестният потенциал към този момент се насочва към властта, или остава по конкретни теми. Отговорите явно показват, че към настоящия момент явно не е привидяна алтернатива на тази власт и към това правителство има известна търпимост.

"В този момент по-смислено е да се протестира по конкретни прoблеми" – тази опция избират 62,6% от запитаните, а малцинство от 30,3% избират мнението, че "В този момент по-смислено е да се протестира срещу властта като цяло". Явно затова и мнозинството не подкрепя вотовете на недоверие към сегашното правителство.

Разбира се, коментират социолозите, тук мненията се определят и от сумарните предпочитания за партиите вносители "Възраждане", "Величие", МЕЧ. 33,2% подкрепят вотовете, внесени от тези партии, но 60,6% не ги подкрепят.

Липсва готовност и по отношение на либерализацията на пазара на тока. "По-скоро съм наясно с предстоящото въвеждане", казват 25,3%, "По-скоро не съм наясно с предстоящото въвеждане", избират 73,7%. При такива въпроси често има декларативност и престижност в отговорите, но дори и тя не помага за по-висок дял на отговори от типа "смятам, че съм наясно".

21,7%, т.е. всеки пети и даже повече, са ставали свидетели през последната година на случаи на насилие сред младежи и подрастващи. 63,5% или почти двама от всеки трима твърдят, че са ставали свидетели в последните дванайсет месеца на поведение сред младежи и подрастващи, което могат да определят като непристойно. 28,3%, или почти всеки трети, свидетелстват, че са виждали агресивни младежки банди в последната година. Проблемът за агресията сред подрастващи и младежи явно има сериозен обхват в очите на българите.

По отношение на катастрофите по пътищата беше направен социологически експеримент: запитаните бяха помолени да изберат само един отговор измежду опциите "Вината е по-скоро в условията и правилата, които държавата създава" и "Вината е по-скоро на самите водачи и тяхното поведение". В така поставената дилема 26,5% говорят за рамката, а 47% – за самите водачи, но 26,2% не могат да отделят едното от другото.

Заради зачестилите инциденти с електрическите тротинетки мнозинство от 68,1%, т.е. над две трети, подкрепя варианта "В този момент най-смислено е да се приемат цялостни законодателни решения по темата". 25,4% избират "В този момент най-смислено е общините по места да въвеждат конкретни правила в зависимост от местните специфики – инфраструктура и възможности". 4,5% намират, че няма нужда да се предприемат нови действия, останалите се колебаят.

По отношение на пълната им забрана експериментален въпрос показва, че обществените настроения са по-скоро с надделяващо отрицателно отношение към подобно рестриктивно действие. 53,8% от българите не подкрепят цялостната забрана за използване на електрически тротинетки срещу 42,9%, които подкрепят подобна забрана. 3,3% не могат да формират мнение по въпроса. Явно се очаква действие на властта, но без крайности.

Виж още за:
    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    2970

    19

    Джендо Джедев

    15.05 2025 в 16:08

    случайно прочетох,

    Класиката в жанра - той прост като гъбено семе, неграмотен и немислещ, ама иска да го питат за неща, различни от това от коя страна да се държи мотиката. "Па и нагли, на всичкото отгоре!", както пееха Ъпсурт.

    20434

    18

    случайно прочетох

    15.05 2025 в 11:22

    80% от българите са дебили според проф Иво Христов. Компетентни са по всички въпроси включително ядрена енергетика и е излишно да се питат за еврозоната.
    Трябва разяснителна програма.

    20434

    17

    случайно прочетох

    15.05 2025 в 11:16

    Браво, Джендо!

    2970

    16

    Джендо Джедев

    14.05 2025 в 22:01

    BURGASrulz,

    А още по-озадачаващо е, че хора, които не сте се научили да пишете на майчиния си език, претендирате да се произнасяте по въпроси, по които Конституцията е от ясна по-ясна. За сметка на това, обаче, изобщо не е озадачаващо, че живеете като скотове. ;)

    2973

    15

    Johnny B Goode

    14.05 2025 в 21:10

    И аз като Денислав съм на мнение, че хора които пишат "уздачаващо.." не бива да се допускат до референдум.
    За допитване в някой бургаски квартал може, но не и на национален референдум.

    2020

    14

    baba Yaga

    14.05 2025 в 20:46

    От 30г.чакам някоя агенция да ме пита нещо, и познатите ми и роднините и колегите също чакат!??

    18315

    13

    denislav

    14.05 2025 в 20:27

    Единствения реферндум, който е безопсен за провеждане тук, при настоящото интелектуално ниво на популацията е: "Съгласен ли сте да се плюе на тротоара, или не?"

    18315

    12

    denislav

    14.05 2025 в 20:23

    Референдум казвате... добре, ама за да те допуснат до участие да има критерий за минимален образователен ценз - да речем решаваш система от две уравнения с две неизвестни (учи се някъде 6 - 8 клас) и отиваш до урната.

    Щото аз пък не желая неграмотници, които не знаят таблицата за умножение, да решават моето и на децата ми бъдеще.

    85

    11

    Far Rider

    14.05 2025 в 19:50

    Мдааа ... Истината боли. Сега се вижда ясно причината да не искат референдум. И не само за еврото, а по принцип. Политическата мафия се страхува, че няма да може да изиграе за пореден път родителите на онези деца за които доклада пише, че са затлъстели и неграмотни.

    1500

    10

    CritiK

    14.05 2025 в 18:54

    Ружка лайкс дис!