Тригодишна управленска концепция ще защитават пред комисия кандидатите за директори на общински и държавни училища след приемането на наредба, чийто проект публикува Министерството на образованието и науката.
Тя урежда провеждането на конкурси както за тях, така и за ръководните длъжности в държавните и общинските детски градини, в центровете за подкрепа на личностното развитие и държавните специализирани обслужващи звена. Документът не се отнася за училищата по изкуствата и културата, нито за спортните.
Дали тригодишната концепция означава и мандат със срок 3 г. не е ясно. Искане за въвеждане на мандатност на училищните директори е отправяно многократно през годините и е едно от обещанията, дадени от министъра на образованието акад. Николай Денков при преговорите с потенциалните коалиционни партньори преди съставянето на правителството на Кирил Петков. Проектонаредбата обаче не засяга този въпрос.
Конкурсите ще се провеждат в два етапа:
1. 90-минутен анонимен писмен изпит, който включва решаване на тест с 40 затворени въпроса (всеки с по три варианта за отговор), 10 въпроса, изискващи свободни отговори, и на четири казуса.
2. Защита на концепцията за стратегическо управление на институцията.
Писменият изпит ще проверява: педагогическата компетентност; управленска компетентност (включително административна и правна култура; планиране, организиране и контрол); управление на ресурси; социална и гражданска компетентност.
Казусите ще са от области, свързани със спецификата на институцията (училище, детска градина, център за подкрепа на личностното развитие или друго звено). Критериите за оценяването им ще са: описание на възможните проблеми, правилно прилагане на нормативната уредба, относима към казуса и предложение за решение с формулирани правилни изводи.
Максималният брой точки за всеки казус е 5. Максимумът от писмения изпит е 50 точки. Кандидат ще се счита за издържал писмения изпит при минимум получени 30 т. Само получилите поне толкова ще бъдат допускани до защита на концепцията. С оценката от нея максималният сбор става 100 т.
Оценяващите комисии ще бъдат определяни от принципала на съответното училище - за държавните - от МОН, за общинските - от кмета. За общинските - каквито са повечето български училища - оценителите ще са двама представители на регионалното управление на образованието, определени от началника му; представител на МОН, определен от министъра на образованието; представител на общинската администрация, определен от кмета; представител на обществения съвет на училището.
Заложените в проектонаредбата критерии за оценка на концепцията са:
- умения за представяне на синтезирано и структурирано изложение;
- съответствие със спецификата и характерните особености на институцията;
- аргументираност на направените предложения;
- отчитане на необходимите ресурси – финансови, интелектуални, човешки и др. за изпълнение на заложените в концепцията дейности;
- съответствие с техническите изисквания при разработването ѝ;
- мотивация за заемане на длъжността;
- умения за създаване на визия за развитие на институцията;
- умения за работа в екип;
- нагласа за усъвършенстване;
- комуникационни умения.
"Целта на новите правила е да гарантират, че директори на държавните и общинските институции в системата на предучилищното и училищното образование ще стават силно мотивирани професионалисти с необходимите качества и умения", пишат от пресцентъра на МОН по повод проекта.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)