Как да избегнем подвеждащите реклами в интернет и абонаментните капани

OFFNews 02 ноември 2017 в 16:02 2917 0

Как да избегнем подвеждащите реклами в интернет, така че по-късно да не ни се налага да плащаме нежелани стоки или абонаменти? Съвети в тази посока даде мрежата от Европейски потребителски центрове ECC-Net чрез центъра си в София.

Най-често подобни зарибяващи реклами за безплатни пробни пакети или евтини оферти се срещат в социалните медии или като изскачащи банери. Те увличат потребителите в импулсивни, необмислени и дори нежелани покупки. Умението да се идентифицира капанът, както и познаването на правата на потребителите е ключовият момент в противопоставянето на всяка нежелана сделка.

Въпреки това мащабно проучване в 6 европейски държави (Швеция, Норвегия, Финландия, Нидерландия, Белгия и Австрия) показва, че хората все още имат ограничени познания за правата си, що се отнася до нежелана поръчка или абонаментен капан. Потребителите не са наясно, че имат право на отказ, както и възможност да поискат от банката да им върне взетата сума от кредитната карта. Според проучването средната сума на абонаментен капан, в който са попадали потребителите от шестте държави за последните 3 години, е била 116 евро.

Основните оплаквания в ЕПЦ България, свързани с нежелани абонаменти, са поради начисляване на по-голяма сума пари към сметката за телефон, когато потребителят разглежда различни сайтове за забавления през телефона си. Докато сърфира, той получава SMS, че е задължен да плати определена сума за абонамент, какъвто всъщност не е искал да направи. Ако не желае да бъде абониран за услугите – трябва да изпрати нов SMS за отказ, който също е на значителна цена.

В тази връзка Центърът даде 5 лесни за изпълнение съвета:

1. Преди да въведете името, имейл или адрес в даден сайт, проверете дали ще бъдете обвързани с покупка или абонамент.

2. На сайта трябва да бъде ясно посочено, когато се поръчва пробна стока или услуга дали след това се сключва задължителен абонамент.

3. Не се изисква да плащате или да връщате пакет, който не сте поръчали.

4. Продавачът е този, който трябва да докаже, че Вие сте се съгласили да направите дадена покупка/поръчка.

5. Ако продавачът изтегли пари от платежна карта без Ваше съгласие, то може да подадете жалба до банката си и да поискате да Ви се възстановят.

ECC-Net представи и видео с информация за характеристиките на капаните, в които може да попадне човек. Целта на филмчето е да даде възможност на потребителите да идентифицират по-добре тези онлайн капани и да ги избягват. (Видеото може да се види тук: https://goo.gl/xBCfQS).

„С това видео и нашите съвети се надяваме да дадем възможност на потребителите да реагират адекватно, ако бъдат притиснати да направят покупка, както и да могат да избягват съмнителните предложения", коментира Игнат Арсенов, директор на ЕПЦ България.

ЕПЦ България е част от мрежа от 30 потребителски центъра в ЕС, Исландия и Норвегия, които работят заедно, за да разрешават потребителски спорове по доброволен път. В България ЕПЦ функционира към Комисията за защита на потребителите.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Заедно с Азов на фронта в Донбас. Нашият кореспондент Горица Радева разказва войната от първо лице