Драма с изпита по математика: Как ще се оценява сбъркана задача?

Александра Маркарян 30 май 2016 в 13:15 22021 14

Условие, при което има разминаване между текстовото описание на задача и диаграмата към нея на теста по математика след VII клас, предизвика драма сред родители.

Задачата с некоректното условие е №20 от първия модул на теста, даден на изпита на 20 май.

В условието пише, че диаграмата представя хипотенузите на 8 правоъгълни триъгълника с катети "a" cm и "b" cm. В същото време, в нея са отбелязани само 7 отсечки, които са хипотенузи. Дадените отсечки са: OG, OC, OA, OE, OD, OB, OE.

OFFNews изпрати запитване до Министерството на образованието и науката относно задачата и получи уклончив отговор. Публикуваме го дословно:

"Коректното цитиране на условието на задача 20 от Националното външно оценяване по математика за VІІ клас е с акцент и разбиране на началото на първото изречение: „Диаграмата представя ….“. В първата част от условието на задачата от учениците се изисква работа по начертаните хипотенузи, а във втората част трябва да начертаят, т.е. да възстановят, да открият, осмата точка Т. Първата част на задачата съдържа четири въпроса, като отговорът на всеки от тях се оценява с по 2 точки. Втората част на задачата се оценява с 3 точки. Максималният брой точки е 11. Оценяването на всеки отговор е независимо от останалите и е съгласно критериите за оценяване."

Остава неясно дали децата, които са били подведени заради условието, няма да бъдат ощетени при оценяването.

Резултатите трябва да бъдат обявени до 3 юни.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

13709

14

Маргарит

07.06 2016 в 14:48

Съвпадение по всички точки, значи ;-)
И разбира се, с уважение.

13249

13

лекар

31.05 2016 в 19:52

до маргарит, лично и любезно. издавам срашна тайна - завършил съм много отдавна смг, magna cum laude. по смятане имах само отличен, както и по останалите предмети. и имам огромно почитание към учителите си тогава!!!

12202

12

SK

31.05 2016 в 14:11

......
Не ми се вярва, че написалите задачата са мислели действително в перспектива и се питам, защо никой не е забелязал противоречието преди оповестяването на задачата. Дори и в момента на оповестяването спокойно би могло да се поясни, че представените в диаграмата хипотенузи са 7, а не 8.

Но така или иначе да се говори в случая за драма е меко казано недопустимо.

12202

11

SK

31.05 2016 в 14:05

Маргарит,

посоченият пример е верен, но тогава бе следвало, че и в текста има грешка - въпрос 1 гласи: коя е хипотенузата (значи една), а би тябвало (според Вашия пример) да бъде: коя хипотенуза или колко хипотенузи са на равнобедрен правоъгълен триъгълник.
Действително до грешен отговор (на въпрос 4) би бил вариантът - пропусната хипотенуза, при която острият ъгъл при катета а е по-малък от 45 градуса.

Според мен очевидно е допусната грешка при описанието на задачата: "Диаграмата представя хипотенузите на 8 ....", защото в диаграмата са представени 7 хипотенузи. Те "стават" 8 едва след решението на втората част, но това не може да бъде в никакъв случай условие, тъй-къто преди това се поставят въпроси над до момента съществуващата диаграма. В противен случай възможен отговор на въпрос 1 би бил и "хипотенузата ОТ" (ако ще мислим в перспектива).
.....

12439

10

Данаил Минчев

31.05 2016 в 13:18

"Тогава отговора на първия въпрос не е еднозначен, защото ще имаме два равнобедрени правоъгълни триъгълника."
@Маргарит

Но тогава пък оговорът на задачата е в самото й условие. По същата логика следващ президент на България ще бъде следващият президент на България. Триъгълникът OQT e равнобедрен, защото такъв трябва да бъде по входни данни, и не може да е отговор на предишно подусловие. То трябва вече да е решено, когато ученикът се захване с второто. Задачата е напълно ясна и коректно написана.

13709

9

Маргарит

31.05 2016 в 10:21

№6

Докторе, аз не Ви казвам как да лекувате, нали?

Но за да не съм невъзпитан, ще Ви дам един вариант.

Представете си, че са изпуснали да нарисуват осмата отсечка и тя е ОЩ, където Щ се намира на L3 по координатната система.
Тогава отговора на първия въпрос не е еднозначен, защото ще имаме два равнобедрени правоъгълни триъгълника.

Например ;-)

12392

8

sevsev

31.05 2016 в 10:04

Осмата хипотенуза се появява след решаване и на последната част от задачата. Може би учат децата да гледат в перспектива. Ако трябва да бъдем сериозни, не мисля че грешката влияе на решението на задачата, но пък би могла да заблуди някое по-наблюдателно дете.

12439

7

Данаил Минчев

30.05 2016 в 20:13

Два въпроса изникнаха в ума ми, щом прочетох статията.
1. Къде е грешката? Т застава срещу Q. Има абсциса 7 и ордината пак 7. От ясно, по-ясно.
2. Какъв е смисълът от отговора на МОН? Не се разбира абсолютно нищо по същество...

13249

6

лекар

30.05 2016 в 19:08

№5, допускате типична логическа грешка. как разбрахте:"Ако е изпусната значи отговорите може да са повече от един"? няма причинност между двете твърдения?
ако премиерът не е гей, значи цвъци вероятно е?

13709

5

Маргарит

30.05 2016 в 17:24

И така могат да се дадат отговори на поставените въпроси, но от българският език, който е използван, не е ясно изпусната ли е осмата отсечка или е някаква уловка, както се опитват да ни обяснят/подведат "експертите" на МОН.
Ако е изпусната значи отговорите може да са повече от един и решението е непълно.
Ако е уловка, тя е доста нескопосана, както всеки път се случва при матури/изпити.

Чудя се как можеш да обясниш на някого, че математиката е точна наука, ако някакви "експерти" си упражняват дедективските умения в толкова важен и стресиращ за децата момент?!