Ръст над 80% годишно в продажбите към Лидл България отбелязва за последните 3 г. бутилиращата компания за изворна, трапезна и газирана вода "Балдаран спринг". Този значим ръст, както и инвестиции за над 15 млн. лв. в оборудване и инфраструктура, компанията постига само 4 г. след началото на съвместното партньорство, което стартира през декември 2020 г.
2000 бутилки на час - това е капацитетът на девинския производител на изворна вода "Балдаран спринг". Семейната фирма е създадена през 2013 г. и носи името на извора, който се намира в подножието на връх Баташки снежник в Родопите на 1327 м.
Данните показват, че през 2023 г. продажбите й на бутилирана вода са 85 млн. литра, което я нарежда на трето място в сектора у нас.
Компанията разполага с две разширителни за водовземане с годишен капацитет 260 млн. литра. Инвестирала е в нова поточна линия за 3 млн. лв., като 30% са евросредства по Плана за възстановяване и устойчивост.
Заводът, разположен на площ от 46 дка, има собствени фотоволтаици. Той дава работа на 55 семейства от района. От складовете му излизат между 20 и 30 тира дневно.
Заради сериозните обеми, които Лидл поръчва, през 2022 г. "Балдаран спринг" инвестира в най-модерната линия в България за бутилиране в опаковки от 0,330 л до 1,5 л, което увеличава производствения капацитет на дружеството почти двойно, а продажбите достигат 54% ръст още в първото тримесечие на 2023 г. През същата година компанията разширява складовата си база в Девин с умен склад, който може да съхранява до 3000 палета. Производителят наема и външен буферен склад в района на Пловдив, за да улесни логистиката до Лидл през летния сезон, когато потреблението на вода се повишава значително. До дни в завода се очаква да пристигнат и нови машини за производството на големи разфасовки – тубите от 6 л и 11 л, които ще повишат два пъти и половина капацитета на бутилирането им. Друга важна инвестиция е соларният парк, който произвежда енергия от миналата година. Той е с мощност 2.2 MW и е най-големият в България сред производителите на бутилирани води.
В началото компанията започва с две поточни линии, но само година след създаването си продажбите й стигат 7,6 млн. литра, а през 2019 г. вече са 30 млн. литра, което ги нарежда на четвърто място в сектора. По време на пандемията от COVID ситуацията се усложнява - фирмата е принудена да продава бутилирана вода основно на заведенията.
Ефектът Lidl
През 2020 г. "Балдаран" е поканена от Лидл България за сътрудничество, като условието е да има международен сертификат за качество. Прави и подобрения в инфраструктурата и процесите на работа. От двете поточни линии първоначално към Лидл тръгват 13 артикула. Сред тях е първата собствена марка на веригата, влязла в продажба у нас – изворна вода Saguaro.
Две години по-късно компанията инсталира нова поточна линия, за да задоволи повишеното търсене, а през 2023 г. наема буферен склад в близост до Пловдив, за да улесни доставките.
"Партньорството ни с "Балдаран" показва какво значи кръгова икономика", коментира Милена Драгийска, изпълнителен директор на Лидл България.
Според изпълнителния директор на "Балдаран Спринг" Таня Стоименова от сътрудничеството с Лидл продажбите им всяка година бележат ръст от над 80%
"Благодарение на Лидл, ние пораснахме до размери, които бяхме планирали за доста по-напред във времето, закупихме най-модерните машини и оборудване от водещи европейски компании. Разширихме производството и капацитета си значително и само през 2023 г. сме експедирали над 82 млн. литра бутилирана вода, което ни нарежда на трето място по милиони литри бутилирана вода за годината. Инвестирахме в район, известен с голяма безработица, и по този начин осигурихме повече работни места, но най-вече – сигурност и предвидимост за бизнеса и хората ни. Това е ефектът Lidl за българските производители", казва Таня Стоименова.
"Делът на Лидл от цялостното производство на дружеството възлиза на 50%. Водата под собствена марка Saguaro се предлага в пет разфасовки", посочва Вълчо Русев от отдел Стоково снабдяване в Лидл.
Инвестиране в зелено бъдеще
"Балдаран спринг" е компанията, на която Лидл България се доверява за производството на първите продукти под собствената марка Saguaro, чиито бутилки са със съдържание на 30% рециклиран материал. Вложеният рециклат се произвежда от пластмасовите бутилки, събрани в рамките на пилотния проект на веригата за обратно събиране на опаковки.
"Като влагаме бутилки с рециклиран материал обратно в бутилиращата индустрия в България, ние реализираме на практика модела "от бутилка в бутилка". Това е нагледен пример за работещ кръгов модел, при който многократното използване на един и същи материал води до спестяване на ресурси и по-ниски въглеродни емисии. Към момента влагаме 30% rPet в преформите за газирани и изворни води Saguaro 0,5l и 1,5l, спортната бутилка Saguaro изворна вода 0,75l, както и в трапезните води на Lidl от 0,5l, 1,5l и 11l, също произвеждани от "Балдаран". Вярваме, че това е правилният път и работим в тази посока и за други наши продукти под собствена марка – надявам се много скоро да можем да споделим с вас повече детайли за това", каза Вълчо Русев, ръководител "Стоково снабдяване" в Лидл България.
Пилотният проект на Лидл за поставяне на автомати за обратно събиране на пластмасови бутилки и кенове стартира през март 2023 г. Към момента такива автомати има в 20 магазина на веригата в 14 града в страната.
"Всеки един европейски гражданин генерира около 190 кг. отпадъци от опаковъчни материали годишно. До 2030 г. това количество ще стигне до 260 кг. за година като половината от него ще бъдат пластмаса. За момента само 14% от пластмасата се рециклира. Европейският съюз вече взе решението да тръгне по пътя към кръговата икономика, която се базира на вторичното използване на материалите. Днес съм много щастлива, че мога да видя пример за работеща кръгова икономика не само в Швеция, където живея, но и в България, тук в завода на "Балдаран спринг". Бутилките с 30% rPet, които се произвеждат тук още от миналата година, са факт 6 г. преди влизането в сила на това изискване на ЕС. Партньорството между Лидл България и "Балдаран спринг" е изключително добро сътрудничество между търговска верига и производители и е ключово за кръговата икономика. Това сътрудничество е и пилотен модел за въвеждането на бъдещата депозитна система в България", каза Ана Ларсон, изпълнителен директор "Развитие на кръговата икономика" на неправителствената организация Reloop Europe.
До момента са събрани 17 млн. опаковки, равни на 300 тона рециклат. Очакванията са до края на 2024 г. да бъдат събрани около 500 тона.
По думите на Драгийска "Балдаран" е пример за реализацията на младите хора, които след получаване на образованието си в чужбина предпочитат да се върнат в страната си, за да развиват успешен бизнес.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Коледна проповед: Папа Франциск забрани на служителите на Ватикана да клюкарстват
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста