Нобеловата седмица започва с наградите за физиология и медицина (на живо)

Наука ОFFNews 03 октомври 2016 в 10:55 3720 0

Започва Нобеловата седмица. Шведската кралска академия на науките ще обяви днес, 3 октомври, наградите за физиология и медицина.

Най-престижните награди за наука ще бъдат дадени на 4 октомври - за физика, и на 5 октомври - за химия. Наградата за укрепване на мира се връчва на 7 октомври, за икономика - на 10 октомври и литература - на 13 октомври.

На сайта на НаукаOFFNews ще имате възможност да видите на живо обявяването и представянето на лауреатите и най-актуалните новини около Нобелови награди 2016.

Издателската къща "Томсън Ройтерс", притежател на Web of Science (база публикации в научни списания) по традиция всяка година прогнозира претендентите за Нобелова награда по броя на цитатите им в научни статии. До този момент "Томсън Ройтерс" имат 39 успешно познати Нобелови лауреати от 2002 г. насам, в това число получилите награда няколко години след прогнозата.

Тази година издателската къща посочва учени от три изследователски групи в категория физиология и медицина за 2016. И трите номинации са свързани с лечението на рака.

В първата група претенденти са включени Джеймс Алисън (James P. Allison), Джефри Блустоун (Jeffrey A. Bluestone) и Крейг Томпсън (Craig B. Thompson). Постижението им е в областта на имунологията. Те откриват как мембранният протеин CD28 и молекулата на имунната система CTLA-4 регулират активирането на Т-клетките, контролирайки имунната реакция. Това ще помогне за създаването на нови ваксини срещу бактерии и лекарства против рак.

Джеймс Алисън

Джефри Блустоун Крейг Томпсън

Втората група включва лекарите Гордън Фрийман (Gordon J. Freeman), Тасуку Хонджо (Tasuku Honjo) и Арлийн Шарп (Arlene H. Sharpe), които изследват механизма на програмираната клетъчна смърт (имуноглобулин PD1). Това спомогна за подобряване на процедурата за имунотерапията на рака.

Гордън Фрийман Тасуку Хонджо Арлийн Шарп

В третата група претенденти са включени Майкъл Хол (Michael N. Hall), Дейвид Сабатини (David M. Sabatini) и Стюарт Шрайбер (Stuart L. Schreiber) за изследване на вътрешноклетъчния протеин mTOR - мишени на имуносупресора рапамицин (TOR). Протеинът mTOR регулира синтеза на множество други протеини, в това число свързани с ръста и размножаването на клетките и неговата твърде активна работа е опасна за организма, заради появата на ракови тумори. mTOR е много често хиперактивен при рак на простатата и други ракове.

Майкъл Хол Дейвид Сабатини Стюарт Шрайбер

X

Да помогнем на украинските деца!