Първо ще кажа две-три изречения по този въпрос: Има ли всеки гражданин право на мнение по всеки въпрос и да го дава по всеки повод?
И ето моят отговор: Това е плуралистичната демокрация!
Защото може да кажем така: Не, не всеки има право! Откъде-накъде ще си дават мнението и ще казват как стоят Нещата разни... профани и лаици, неграмотници и незапознати хора?
По Въпросите трябва да се изказват Експерти!
Какво са Въпросите в тоя живот?
Всяко едно нещо, по което човек може да има мнение.
Примерно: някакъв политик излязъл на главния път от някаква си пресечка, даже не погледнал, а по главния път летяла с превишена скорост друга кола, тя го връхлетяла – това било колата на някакъв нищо неподозиращ човек - и станала страховита катастрофа, и едно дете загинало. Да, по този въпрос могат да говорят само Експерти.
Така биха казали някои.
Аз се чувствам длъжен да заявя, че по този и по всички останали Въпроси имат право да говорят не само експерти; а задължение имат да говорят всички хора!
Защото властта принадлежи на един единствен Суверен и той не се казва Експертна група, а се нарича Народ.
Всеки има право и задължение да говори по важните въпроси (а всички въпроси всъщност са важни) в тоя живот. Казвам: право и задължение. Не само право, а И задължение.
Тоест – целият народ би трябвало да бъде една Експертна група.
Някой тук сполучливо ще се изсмее: Да, народ от разбирачи – това сме ние българите! И ще настане една ужасна говорилня!
Да, това е свещената демокрация! – ще кажа аз. – на агората! Там, където всички взимат черни и бели камъчета, наречени „остракос” и дават своята оценка-присъда-мнение-дума – по всеки един обществен въпрос! Това аз наричам Всеотговорност!
И така.
Един политик блъска кола, в нея има дете, детето загива. Сега съдят и бащата. Защото е карал колата, в която е било детето.
Тук, както казах, трябва да се изкажат експертите! Експертите?
Не, тук трябва да се изкажа аз, както и всеки един друг човек, целият народ, а съдът трябва да се съобрази с народа.
Особено когато става въпрос за съд над политик.
Това, което интуицията ми веднага подсказва е: Не бива да се съди човек, който и без друго е бил осъден от съдбата. Тоест – бащата.
Второто, което казва интуицията ми е: Не бива да се замъглява присъдата над политика с отклоняване на вината и към един обикновен човек; за да се извърши обичайното аберацио, да се застреля с куршум, предназначен за едного – някой съвсем друг човек.
Третото, което казва обаче разумът ми, тоя плах съобразител с всички застрашителни външни авторитети, е: Но нима не е прекалено това – да съдим само политика, та да извършим едно демагогско жертвоприношение пред народния гняв?! Да заколим политик, а да оневиним обикновения човек – па макар и да е виновен – за да се харесаме на народа? И да плюем на справедливостта - заради народа?
Тук Бергсон би казал нещо, но Бергсон не е между живите, та да ни каже: дали интуицията като знание за Цялото, е по-истинна; или разумът – като вечно чоплещ и разчленяващ - е по-истинен, въпреки че винаги изпуска Цялото?
Интуицията ми казва: Не харесвам измъкващи се политици.
И то защото... винаги се измъкват.
Трябва да има – не заради назиданието, а заради прецедента, който ще се създаде – едно сурово наказание за политик; и то на високо ниво; и то – само на политика, не на всички наоколо, защото и те уж са виновни. Без замазвания и без разделяния на вината.
И да се каже ясно: Не съдим политика, защото е политик – та да го пратим на заколение за да успокоим народния гняв! А съдим виновен човек, без да ни притеснява фактът, че е политик - за да е ясно, че има закон и справедливост.
А разумът ми пак казва: трябва да се изкажат експертите.
Но интуицията ми няма да се примири. Тя някак усеща, провижда, наясно е... че истината не е в експертните оценки. Не е в мисленето, а в предрационалното схващане.
Защото...
Защото е ясно: всяка оценка е основана на интуитивно, чисто морално, чисто (да го наречем) емоционално решение. То предхожда цялата работа на разума. Но повечето хора, вече взели решението си чрез тая древна система на оценяване с първия поглед, след това извършват една не съвсем осъзната процедура по натрупване на доводи, потвърждаващи първичната оценка. Тоест – ние още от първия поглед вече сме решили – след това вече просто си намираме подходящите доводи.
Аз знам за себе си, че първо решавам, оценявайки нещата с интуицията си, а след това намирам доводите. Но колцина знаят това? Те си въобразяват, че всъщност разумът им е стигнал до решенията. А разумът само услужливо е намерил подходящата аргументация!
И затова аз си позволявам да казвам какво говори интуицията ми. А тя определено е на мнение, че един несимпатичен човек със сигурност има защо да ни е несимпатичен. И когато блъсне някого с колата си – той просто потвърждава нашата антипатия.
И тук интуицията ми веднага прави обратен завой и казва: Тук мирише на зле! Не може да се съди по симпатия! Не може на основата на антипатиите ни нито да осъдим някого, нито напротив – защото сме се уплашили от това, че не сме „безпристрастни” да направим обратното – да го оправдаем, именно защото ни е антипатичен! Често така правят добрите хора, които имат твърде взискателна съвест: оправдават охотно хора, които са им антипатични, дори и да са виновни. Оправдават ги, за да не бъдат обвинени в „пристрастност”.
И така.
Просто трябва да се мисли. И тук пак идва разумът: трябва да му мислят експертите!
Не, казвам аз, това е огромен морален казус. И по него трябва да мисли будната съвест на Суверена. А кой е Суверенът?
Народът. Мисля, че още е.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
3200
1
23.12 2019 в 12:14
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара