Ексклузивно И третият път не донесе късмет: Парламентът е все така без ръководство (гласувания)

Спиране на рекламата с "...шоколада само го миришем" поиска Съветът за саморегулация

Държавната агенцията за закрила на детето и Комисията по хазарта разпоредиха проверки

Александра Маркарян 14 март 2018 в 17:47 19303 0

Кадър от рекламата "Шоколад", показващ участващата в нея Илиана Раева. Клипът вече е свален от канала в You Tube на Национална лотария.

Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация (НСС) поиска спирането на рекламата на билет "Шоколад" на Национална лотария със "златните момичета" от Националния отбор по художествена гимнастика на България. В отговор на подадени жалби тя излезе с решение, в чиято обосновка заключава, че са нарушени са Етичните правила и е създадена опасност за начина на живот и нагласите на децата.

Решението е взето, след като в края на февруари Национална мрежа за децата (НМД) сезира 8 институции заради телевизионната реклама.

Жалбите срещу рекламата са били три - на НМД и още двама души, посочени с инициалите си в решението на НСС от 9 март. То е взето от Румяна Карлова (председател) и Александър Гагов, Анна Горанова, Виолета Манолова, Ева Петрова, Жени Павлова, Красимир Папазов, Маша Гавраилова и Стоян Михайлов (членове).

Етичната комисия на Съвета, учреден от Българската асоциация на рекламодателите (БАР), Българска асоциация на комуникационните агенции (БАКА) и Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО), счита, че рекламата нарушава три члена от Етичния кодекс, които са във връзка с членове на Етичните правила за и търговска комуникация на хазартни игри. Тя препоръчва привеждането ѝ в съответствие с Етичния кодекс или да бъде спряна от разпространение в ефир.

НСС смята, че рекламата, която е на продукт, неподходящ за децата и подрастващите, е до голяма степен насочена именно към тях и трябва да бъде спряна от разпространение в ефир или приведена в съответствие с Етичния кодекс.

В анализа на Комисията се казва още:

"В търговската комуникация са използвани образите на състезателките по художествена гимнастика, които са символ на успех, изящество, красота, висок спортен дух, воля и трудолюбие, което ги прави изключително привлекателни за подрастващите. Техните успехи са достойни за уважение защото са резултат на огромни усилия и отдаденост, но в конкретния сюжет  гимнастичките са представени като участващи в хазарт. Като се има предвид склонността на подрастващите да се идентифицират и да подражават на любимите си звезди и герои, рекламният клип, на практика подтиква непълнолетни лица да участват в хазартна игра. (чл. 3.1. от Етичните правила за реклама и търговска комуникация на хазартни игри)".

В него се посочва още, че момичетата изглеждат непълнолетни и това прави клипа атрактивен за подрастващите. Това показва, че рекламодателят не е положил специалната грижа, която му вменява Етичният кодекс, допълват от Комисията.

"Търговската комуникация използва състезателките по художествена гимнастика в ситуация, с която не би следвало да се отъждествява нито спортист, нито подрастващ. Сюжетът внушава увлечение към хазарта, което е в разрез с обичайните представи и очаквания към поведението на младите състезателки и поради това противоречи на доброто обществено поведение, начин на живот и нагласи.

Впечатлението се подсилва и от отношението на треньорката Илиана Раева към това увлечение, която освен това е и председател на Националната федерация по художествена гимнастика. Рекламният клип показва категоричното ѝ неодобрение към това момичетата да консумират шоколад, но не и към покупката на билети за участие в хазартна игра. И ако в по-голямата част от клипа може да се приеме, че става въпрос за игра на думи и пораждаща се от това двусмислена ситуация, то от финалните кадри става ясно, че рекламата не само използва думата „шоколад“ като асоциация с лотарийните билети „Шоколад“, но показва и реалното им закупуване и използване от състезателките, с което директно се отправя призив към цялата аудитория, включително и към подрастващите, да участват в хазарт", пише още в текста на решението на Етичната комисия.

Тя припомня, че "пристрастяването към хазарта води до тежки психически, емоционални и социални последици. Неуспехът и загубата на пари често засилват желанието да се продължи участието в играта с надеждата, че „следващия път“ ще се постигне желаната печалба, която ще реши всички проблеми на участника. Пристрастените прекарват все повече време за хазарт, занемаряват останалите си интереси, изпадат в социална изолация и отчуждаване. Хазартната зависимост кара много хора да извършват престъпления, да крадат или да вземат назаем пари, които не успяват да върнат. Поради това патологичното пристрастяване към хазарта е квалифицирано с код ICD-10 в Международната квалификация за болести и свързани здравословни проблеми (International Classification of Diseases and Related Health Problems)".

Дори и останалите институции да решат, че буквата на закона е спазена, рекламата не спазва духа на закона, смятат от Комисията.

В решението ѝ се казва: „Създателите на разглеждания рекламен клип са използвали множество похвати, които формално съответстват на буквалното съдържание на въведените правила и норми, но в своята съвкупност противоречат на идеята и целта (на духа) на съответните актове“.

НСС се ангажира с това да не толерира и да прилага още по-строг подход към опитите за формално заобикаляне на етичните норми при рекламата на хазартни игри.

В съобщение до медиите от Национална мрежа за децата посочват, че приветстват решението на Етичната комисия, както и навременната реакция на Националния съвет по саморегулация.

"Както споделихме и в отворения сигнал, ние, като обединение на 150 граждански организации от цялата страна, работещи със и за децата и семействата, вярваме, че наличието на законови и етични норми е смислено, само ако те се прилагат на практика и не позволяват ситуации, в които печалбата на частни лица стои над рисковете за развитието на децата и младите хора у нас", се казва още в позицията им.

Реакции

Междувременно Национална мрежа за децата получи писма от Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД) и Държавната комисия по хазарта (ДКХ) - две от сезираните институции, в които се уверява, че са разпоредени проверки във връзка с рекламния клип.

ДАЗД се е самосезирала преди получаването на сигнала от НМД, се  казва в отговор от председателя на Агенцията д-р Елеонора Лилова до Национална мрежа за децата от 1 март.

От ДАЗД са изискали информация от председателя на Българската федерация по художествена гимнастика Илиана Раева и от организатора на лотарийната игра за това дали в клипа участват деца на възраст под 18 г. и уверяват, че след получаването ѝ ще информират НМД.

Председателят на Комисията по хазарта Мария Филипова пък пише в отговор до НМД от 8 март, че е разпоредила проверка, в хода на която Комисията е изискала от "Нова Броудкастинг Груп" АД цялата документация, съдържаща договори, анекси и споразумения за всички видове реклами на хазартни игри, включително и за рекламата "Шоколад", с организатор "НЮ ГЕЙМС". Ако бъдат констатирани нарушения, ще има и санкции, уверяват от Комисията.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Делян Пеевски и Кирил Петков си крещят от първия ред на пленарната зала