Спиране на рекламата с "...шоколада само го миришем" поиска Съветът за саморегулация

Държавната агенцията за закрила на детето и Комисията по хазарта разпоредиха проверки

Последна промяна на 14 март 2018 в 17:47 15616 0

Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация (НСС) поиска спирането на рекламата на билет "Шоколад" на Национална лотария със "златните момичета" от Националния отбор по художествена гимнастика на България. В отговор на подадени жалби тя излезе с решение, в чиято обосновка заключава, че са нарушени са Етичните правила и е създадена опасност за начина на живот и нагласите на децата.

Решението е взето, след като в края на февруари Национална мрежа за децата (НМД) сезира 8 институции заради телевизионната реклама.

Жалбите срещу рекламата са били три - на НМД и още двама души, посочени с инициалите си в решението на НСС от 9 март. То е взето от Румяна Карлова (председател) и Александър Гагов, Анна Горанова, Виолета Манолова, Ева Петрова, Жени Павлова, Красимир Папазов, Маша Гавраилова и Стоян Михайлов (членове).

Етичната комисия на Съвета, учреден от Българската асоциация на рекламодателите (БАР), Българска асоциация на комуникационните агенции (БАКА) и Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО), счита, че рекламата нарушава три члена от Етичния кодекс, които са във връзка с членове на Етичните правила за и търговска комуникация на хазартни игри. Тя препоръчва привеждането ѝ в съответствие с Етичния кодекс или да бъде спряна от разпространение в ефир.

НСС смята, че рекламата, която е на продукт, неподходящ за децата и подрастващите, е до голяма степен насочена именно към тях и трябва да бъде спряна от разпространение в ефир или приведена в съответствие с Етичния кодекс.

В анализа на Комисията се казва още:

"В търговската комуникация са използвани образите на състезателките по художествена гимнастика, които са символ на успех, изящество, красота, висок спортен дух, воля и трудолюбие, което ги прави изключително привлекателни за подрастващите. Техните успехи са достойни за уважение защото са резултат на огромни усилия и отдаденост, но в конкретния сюжет  гимнастичките са представени като участващи в хазарт. Като се има предвид склонността на подрастващите да се идентифицират и да подражават на любимите си звезди и герои, рекламният клип, на практика подтиква непълнолетни лица да участват в хазартна игра. (чл. 3.1. от Етичните правила за реклама и търговска комуникация на хазартни игри)".

В него се посочва още, че момичетата изглеждат непълнолетни и това прави клипа атрактивен за подрастващите. Това показва, че рекламодателят не е положил специалната грижа, която му вменява Етичният кодекс, допълват от Комисията.

"Търговската комуникация използва състезателките по художествена гимнастика в ситуация, с която не би следвало да се отъждествява нито спортист, нито подрастващ. Сюжетът внушава увлечение към хазарта, което е в разрез с обичайните представи и очаквания към поведението на младите състезателки и поради това противоречи на доброто обществено поведение, начин на живот и нагласи.

Впечатлението се подсилва и от отношението на треньорката Илиана Раева към това увлечение, която освен това е и председател на Националната федерация по художествена гимнастика. Рекламният клип показва категоричното ѝ неодобрение към това момичетата да консумират шоколад, но не и към покупката на билети за участие в хазартна игра. И ако в по-голямата част от клипа може да се приеме, че става въпрос за игра на думи и пораждаща се от това двусмислена ситуация, то от финалните кадри става ясно, че рекламата не само използва думата „шоколад“ като асоциация с лотарийните билети „Шоколад“, но показва и реалното им закупуване и използване от състезателките, с което директно се отправя призив към цялата аудитория, включително и към подрастващите, да участват в хазарт", пише още в текста на решението на Етичната комисия.

Тя припомня, че "пристрастяването към хазарта води до тежки психически, емоционални и социални последици. Неуспехът и загубата на пари често засилват желанието да се продължи участието в играта с надеждата, че „следващия път“ ще се постигне желаната печалба, която ще реши всички проблеми на участника. Пристрастените прекарват все повече време за хазарт, занемаряват останалите си интереси, изпадат в социална изолация и отчуждаване. Хазартната зависимост кара много хора да извършват престъпления, да крадат или да вземат назаем пари, които не успяват да върнат. Поради това патологичното пристрастяване към хазарта е квалифицирано с код ICD-10 в Международната квалификация за болести и свързани здравословни проблеми (International Classification of Diseases and Related Health Problems)".

Дори и останалите институции да решат, че буквата на закона е спазена, рекламата не спазва духа на закона, смятат от Комисията.

В решението ѝ се казва: „Създателите на разглеждания рекламен клип са използвали множество похвати, които формално съответстват на буквалното съдържание на въведените правила и норми, но в своята съвкупност противоречат на идеята и целта (на духа) на съответните актове“.

НСС се ангажира с това да не толерира и да прилага още по-строг подход към опитите за формално заобикаляне на етичните норми при рекламата на хазартни игри.

В съобщение до медиите от Национална мрежа за децата посочват, че приветстват решението на Етичната комисия, както и навременната реакция на Националния съвет по саморегулация.

"Както споделихме и в отворения сигнал, ние, като обединение на 150 граждански организации от цялата страна, работещи със и за децата и семействата, вярваме, че наличието на законови и етични норми е смислено, само ако те се прилагат на практика и не позволяват ситуации, в които печалбата на частни лица стои над рисковете за развитието на децата и младите хора у нас", се казва още в позицията им.

Реакции

Междувременно Национална мрежа за децата получи писма от Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД) и Държавната комисия по хазарта (ДКХ) - две от сезираните институции, в които се уверява, че са разпоредени проверки във връзка с рекламния клип.

ДАЗД се е самосезирала преди получаването на сигнала от НМД, се  казва в отговор от председателя на Агенцията д-р Елеонора Лилова до Национална мрежа за децата от 1 март.

От ДАЗД са изискали информация от председателя на Българската федерация по художествена гимнастика Илиана Раева и от организатора на лотарийната игра за това дали в клипа участват деца на възраст под 18 г. и уверяват, че след получаването ѝ ще информират НМД.

Председателят на Комисията по хазарта Мария Филипова пък пише в отговор до НМД от 8 март, че е разпоредила проверка, в хода на която Комисията е изискала от "Нова Броудкастинг Груп" АД цялата документация, съдържаща договори, анекси и споразумения за всички видове реклами на хазартни игри, включително и за рекламата "Шоколад", с организатор "НЮ ГЕЙМС". Ако бъдат констатирани нарушения, ще има и санкции, уверяват от Комисията.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !