Проф. д.н. Иван Гарванов – отдаден на бъдещето български учен и преподавател

Диана Маркова 18 ноември 2017 в 10:22 15942 1

Проф. Иван Гарванов

Говорим за глад за специалисти в сферата на IT и софтуерната разработка. Но даваме ли си сметка откъде идват всички тези толкова ценни кадри? Разбира се, по-голямата част от тях излизат от системата на българското образование, колкото и съмнения да поражда това твърдение.

Да, зад наетите в технологичната област стоят години обучение в училища и университети. Инженерите, които завършват технически университети, могат да ремонтират котлон, да сглобят компютърна конфигурация и да напишат код за електронното управление на свръхмодерен автомобил.

Следващите редове доказват, че в страната има качествени преподаватели на световно ниво, посветили живота и кариерата си на преподаването и научната дейност. Един от тях е проф. д.н. Иван Гарванов, който преподава в Университета по библиотекознание и информационни технологии в София (УниБИТ). Неговият портрет е сведен до работата му на преподавател, учен и заместник-ректор, тъй като той – както сам казва с усмивка – няма абсолютно никакво време за личен живот.

Проф. д.н. Иван Гарванов завършва Технически университет – София във факултета по Автоматика, специалност „Системи за управление“, както и втора специалност отново в ТУ – „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“ към катедра „Въздушен транспорт“. Впоследствие става докторант в Института по информационни технологии към БАН (сега Институт по информационни и комуникационни технологии – БАН). От 2010 г. проф. Гарванов преподава в УниБИТ в дисциплините „Компютърни архитектури“, „Мобилни технологии“ и „Моделиране на процеси и системи“. Чете лекциите си пред бакалаври и магистри – редовно и задочно, от студентите в първи курс до дипломиращите се. Няма да сгреша, ако обобщя следното: той бързо се превръща в любим преподавател за своите аудитории и днес неговите бивши студенти го свързват с добри, позитивни спомени, говорейки за него с благодарност.

Предметите, които води, са базисни за изграждането на специалистите. По дисциплината „Компютърни архитектура“ проф. Гарванов запознава първокурсниците с архитектурата на компютъра – неговото устройство и съставните му части, за да разберат как работи и от какво е изграден. Другата дисциплина – така актуалната „Мобилни технологии“ – дава представа за предавателите и приемниците на радиосигнали, минава през запознаване с GSM мрежите и стига до комуникациите на бъдещето – сателитите. Курсът по „Моделиране на процеси и системи“ също е много актуален – там изучават как се правят различни модели, за какво служат и как се тестват те. За целта обучаващите се използват програмата MATLAB, която се прилага широко в научните области за различни изследвания.

От полза за студентите е сътрудничеството между УниБИТ и големите софтуерни компании като Hewlett Packard и IBM, както и някои други, които инвестират в обучението на бъдещите специалисти. „От тази година правим изнесени практики в IBM – наши студенти практикуват при тях. Самите фирми ни търсят, те избират своите кадри още от студентската скамейка“, казва проф. Гарванов.

Интересно явление, което преподавателят наблюдава, е промяната, която настъпва в младите хора в процеса на обучение. В първи курс те идват със своя характерен за възрастта „ученически манталитет“ и неориентираност, но скоро след това се превръщат в зрели хора. Причината той обяснява с няколко фактора, между които самостоятелният живот далеч от родителите, първите предложения за работа, гъвкавият график лекции – работа и срещите с друг вид хора.

„Голяма част от нашите студенти някъде още от края на първи курс започват да работят и вече към четвърти курс повече от половината си имат работа, а всички магистри работят. В смисъл, има някаква промяна – идват, ослушват се, оглеждат се и в един момент се променят“, коментира преподавателят. Още една възможност, която УниБИТ дава на своите студенти, е чрез молба до ръководството на университета те да посещават само 60% от лекциите и упражненията, за да могат да работят в процеса на следване. Както знаем, в IT сферата работа невинаги означава осем часа пет дни в седмицата плътно в офиса, а понякога ангажиментите на заетите позволяват гъвкавост, така че дори студентите в редовна форма на обучение биха могли да се справят.

„Хубавото е, че работят по специалността, не като сервитьори или като охрана… Другото ценно – те остават в България. За разлика от лекарите и другите, които завършват и автоматично заминават за чужбина, защото тук няма условия за тях, непрекъснато ще има глад за IT специалисти. Големите западни фирми са дошли на нашия пазар, имат офиси в страната и нашите момчета и момичета бързо си намират работа тук“, казва проф. Гарванов.

Самият той е избрал да остане, за да се развива и работи в България. За него страната е най-доброто място за живеене по редица показатели и смята, че качествените хора трябва да остават тук въпреки негативите, които също съществуват. „Има и такива, които заминават за чужбина. Под различна форма заминават. Имаше един случай – едно момче замина за Китай; няколко души заминаха за Германия. Те идваха при мен за препоръка. Но има и друг момент: имаше едно момиче, което е заминало за Португалия преди години, и се върна да направи магистърската си програма при нас. Едно момче пък от Люксембург се върна по същата причина – той си е направил проучване, разгледал е и западните програми, но е избрал тук: харесала му е програмата „Информационни системи и технологии“ като структура и като дисциплини. Освен това имаме и дистанционно обучение… Та, хубавото е, че наши студенти българи в чужбина се връщат тук, за да следват магистратура“, казва той.

Логично е да се запитаме дали се случва студентите да изненадат своя преподавател с повече знания и умения, отколкото програмата на обучение предвижда. Отговорът е, че има студенти, които са много наясно с технологиите, тъй като вече работят. Още повече че технологиите постоянно се променят и да, случва се в някои области младите да са по-подготвени. Студентите в УниБИТ са на различни нива на владеене на материята. Онези от тях, които идват от специализирани училища и паралелки, са по-напред в знанията си от останалите. Пред проф. Гарванов стои задачата да уравновеси нещата и да задоволи потребностите от знания на студенти, които са на различни нива. И това се получава в процеса на курса.

„Със студентите, които знаят и могат, понякога работя индивидуално. Те са ми от полза: тъй като знаят и могат, аз мога да ги освободя от някои лекции, но им давам индивидуални задачи. Аз, примерно, имам доста проекти, по които работя и се опитвам да включвам студенти в тях. Когато са надскочили знанията на състудентите си, мога да им дам някаква конкретна задача, която и на тях им е по-интересна, и те не си губят времето със знания, които вече знаят, а влагат знанията си в нещо друго“, споделя той.

Професор Иван Гарванов е и заместник-ректор по качество на обучението и акредитацията. Но от трите дейности, които активно изпълнява – зам.-ректорската, преподавателската и научната му дейност – той се вълнува най-много от научната дейност. „Тъй като идвам от БАН, където направих своята дисертация и стигнах до ниво доцент, аз съм моделиран така, че да следя най-новите постижения в науката и да се стремя да дам и своя принос за развитието на технологиите. В лекциите си мога да дам много реални примери от практиката и така студентите виждат смисъл от обучението си. Защото те често казват – това няма да ми трябва. Но това го казват от своята гледна точка. И аз им давам пример с дъщеря ми, която е в пети клас: тя идва и казва „не искам да уча математика, няма да ми трябва!“. И аз ги питам: вие какво ще й кажете? И те отговарят – „Естествено, че ще й трябва!“ .Същото е и с вас – аз пък ви казвам, че това не само ще ви трябва, но и много ще ви трябва! И не само им казвам, но им давам директно и примери кое къде намира приложение, за да знаят, че наистина има смисъл да се учи. Това е много ценно за един преподавател – да е дошъл от практиката и да се е занимавал с реални проекти, и фактически да може не само теоретично да ги подготви, но и да знаят къде тези знания ще намерят приложение“.

Продължава на стр. 2

Страница на статията : 0102
    Най-важното
    Всички новини
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    11800

    1

    limlim

    18.11 2017 в 15:21

    "Неговият портрет е сведен до работата му на преподавател, учен и заместник-ректор, тъй като той – както сам казва с усмивка – няма абсолютно никакво време за личен живот."
    Не човек, а желязо... А онези три работи??? Ко, не?
     
    X

    Година след катастрофалния резултат от теста за функционална грамотност PISA