За щастие театърът е поне частично пощаден в настоящия локдаун. Дава шанс за предколедна разтуха и празнично настроение. Отново е идеален събеседник в размислите, с които изпращаме отиваща си година.
Направи ми впечатление представление в театър "София", което изкусно разсея пандемичната ми меланхолия, изпълвайки ме с ведри размисли за трудната дружба между морал и свободомислие. Става въпрос за „Развратникът“. Авторът му, французинът Ерик-Еманюел Шмит, отдавна е любимец на световните сцени. Добре познат е и на българската публика. С помощта на неговия текст режисьорът Стоян Радев разгръща актьорския талант на Ириней Константинов и Лилия Маравиля, които в еротична схватка показват колко парадоксално забавна може да бъдат философията и философите. Все пак Ириней Константинов е в ролята на Дидро, главния идеолог и издател на Енциклопедията.
В ловния замък на барон фон Холбах наметнатият на голо с халат Дидро, лежерно опънал се върху леглото си, е модел на художничката мадам Тербуш. Духовитата и предизвикателна хубавица разпалва страстите на големия философ и го предизвиква за беседа с еротичен подтекст. Заформя се флирт. С ненадейната си поява секретарят смущава магнетизма на еротика, която прозира в диалозите им. Секретарят идва да съобщи, че философът Русо неочаквано е отказал да напише за Енциклопедията обещаното есе на тема „Морал“. Сега бащата на Енциклопедията Дидро сам трябва да формулира трактата, тъй като в най-кратък срок предстои печат. Дидро с неохота се съгласява, но мислите му са потънали в сексапила на художничката. В разгара на заченатия с нея флирт му се налага да мисли за …устоите на морала.
Дидро, както е известно, е един от духовните водачи на Просвещението. Проповядва разума като водещо начало, свободомислие, отхвърляне на наследените предразсъдъци. Конфронтирайки го с неочаквани ситуации, изискващи морална позиция, Ерик-Еманюел Шмит обаче подсказва, че и на големия философ нищо човешко не е чуждо. Че пропагандираното от Дидро първенство на разума като движеща сила на живота, в условия на страст и съблазън не покрива очакванията. Още дисертацията си Ерик-Еманюел Шмит пише по темата „Дидро и Метафизиката“. И комедията му „Развратникът“ с хумор и ирония се заиграва с мотото на Просвещението cogito ergo sum – мисля, следователно съществувам – показвайки че претенцията му за валидност е преувеличена. Ние тленните, дори когато не го осъзнаваме или не го желаем, сме подвластни предимно на нагони и емоции.
Но не ни ли правят именно тези нагони и емоции живи, непредсказуеми, желани? Не са ли те горивото, което захранва голямото Очакване, наречено живот? И така до кончината ни...

























Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Pornhub разкри руската братушка: Гледат основно трансджендър порно
Насилник крещял на жена си, докато я пребива: Аз казах ли ти, че ако ме излъжеш, ще те убия
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години