Що е Евровизия и има ли тя почва у нас?

Венци Мицов 25 ноември 2019 в 14:42 6296 0

Признавам си, че едни от най-забавните мигове, прекарвани в последните години пред телевизора, са били, когато гледам полуфинали и финали на вездесъщия музикален кОнкурс "Евровизия".

Даже някога го бях кръстил "музикална параолимпиада", но после все си давах сметка, че смешен - не смешен, този общоевропейски телевизионен конкурс се радва, по думите на БНТ, на около 200 000 000 зрители в световен мащаб.

Което значи, че още малко напън и Евровизия ще бие по гледаемост клиповете в официалния канал на АзисТ... но млъкни, сърце.

Днес сутринта, в 10.30 часа българско време, на нарочна пресконференция бе обявена младата българска певица Виктория Георгиева, която ще представлява MAJKA BALGARIQ в Ротердам през 2020 година.

Това стана с едно много сладко филмче, малко напомнящо на арт творба на режисьор, изкарал 12 допълнителни магистратури в Нов български.

Впрочем, певицата Виктория Георгиева, която ще ни представи в Ротердам, е млада, талантлива, минала е през риалити програмите, после е била артист в компанията на Графа и изобщо - за крехката си възраст е видяла всичко възможно в родния шоубизнес. Под всичко възможно разбирам, че е видяла и двете неща, които могат да бъдат причислени към този феномен - "Бг шоубизнес" - кратка телевизионна слава и договор с една от двете съществуващи опции.

Песента - още не знаем каква ще е тя, тепърва ще се създава, дошли са хора от Англия, които, по думите на екипа, стоящ зад Бг Евровизия, са правили песни на Бионсе, Уил Смит, Роби Уйлямс, Бритни Спиърс...

Изобщо - чака ни интересен експеримент, парите, които ще бъдат осигурени от публично-частно партньорство, може да минат заветната сума от половин милион клети деноминирани български лева, но БНТ няма да даде и стотинка (щото няма), което си е повече от добре - данъкоплатецът няма да бъде натоварван.

В очакване на тепърва интересните събития около това каква песен ще бъде написана на младата Виктория и дали ще шашнем Европа, или ще се изложим пред чужденците, реших да направя една малка ретроспекция.

Ретроспекция за това какви бяха участията на България на Евровизия в последните години и докъде я добутахме в стремежа си да покажем най-доброто от родната поп музика на този форум.

2005 година - не начало, а катастрофа

През 2005 година БНТ решава да участва на конкурса за европейска песен. Kонкурсът е в Киев, защото предната година крехката, но гласовита украинска дива Руслана е спечелила конкурса в Истанбул с песента си "Wild Dances".

Именно българският финал, определящ победителя, предизвиква един от най-големите скандали в родния шоубизнес. По време на живото излъчване на финала, след което се слага край на гласуването с есемеси от страна на зрителите, Слави Трифонов и Софи Маринова излизат на сцената и отказват да пеят. А Слави обявява, че конкурсът е измама и обвинява екипа и продуцентите на група "Каффе", че са манипулирали вота.

Избухва грандиозен скандал, особено след като "Каффе" наистина печелят най-високия вот за песента си „Lorraine“ и в действителност стават българския представител на Евровизия. На самия конкурс обаче става ясно, че „Lorraine“ не е конкурентоспособна и в тази първа година на участието ни ставаме 19-и (най-ниското класиране на България до момента). След това избухват още редица вторични скандали, като например този, че всъщност същата песен е била изпълнявана и от не особено известен ирландски певец. А един от основните ѝ рефрени пък се оказва доста "сходен" с рефрен от песен на Стиви Уондър. Същият рефрен, впрочем, други журналисти "дочуват" и в конкурентната песен на Слави и Софи Маринова. В крайна сметка, вместо радост, Евровизия ни носи определено количество срам и вкарва зрителите в дълбоко конспиративни размисли за провеждането на подобни конкурси...

2006 година

Мариана Попова пее песен на Дани Милев. Беквокалист е Азис. Въпреки че Мариана се справя чудесно, песента, макар класирала се малко по-добре, отново не успява да премине цедката на полуфинала. В тази година България заема 17-о място.

2007 - големият пробив, Митре ле

2007 година, две години след безрадостното начало на българските опити да се щурмува западна сцена, изведнъж осъществяваме неочакван пробив. И то не с какво да е, а с ненавистния за родната либерално-жълтопаветна диаспора фолклор. Стоян Янкулов и Елица Иванова не само че стигат до финал, а заемат и трето място на конкурса, проведен в Хелзинки (пропуснахме ли да кажем, че 2006-а победители стават "Лорди" - хеви метъл група от Финландия, която е известна не само с твърдия си и мелодичен рок, но и с това, че всички от групата са гримирани като чудовища).

Елица и Стунджи мачкат наред със своя странен drum n' bass прочит на една шопска народна песен и са невероятно атрактивни с ударните инструменти, на които свирят, докато представят песента си.

България е в еуфория, а вечно киселите представители на музикалната гилдия мрънкат под сурдина, че то това не било песен, че то понеже някакви геополитически интереси имало, та за това сме се класирали толкова напред...

Впрочем, запомнете това с геополитиката, ще се върнем на него пак. А ето я и самата песен на Елица и Стунджи.

2008 - диско

2008 не успяваме да постигнем успех с песента на Deep Zone Project и Йоана Драгнева "DJ, Take Me Away" и не достигаме до финала.

2009 - лечебната сила на фалцета

2009-a е паметна за България. Но не е паметна с нещо добро и позитивно, а с песента, която се класира и в крайна сметка участва на конкурса. Това е песента Illusion на човекът - глас Красимир Аврамов. Песента ще се запомни с болезнен фалцет, счупил не един и два български телевизора и във всеки случай отказва не едно и две български домакинства завинаги от Евровизия.

Не помага дори участието на Петя Буюклиева като бек вокалист. Песента е истински провал, а от доброто представяне на Елица и Стунджи вече няма и спомен.

2010 - сменяме регламента

След резила от 2009 БНТ сменя регламента. Всъщност БНТ избира певеца, който ще ни представлява - в случая това е Миро. После започва нещо като сложно телевизионно риалити, в което се гласува за песните - няколко на брой, класирани от жури. Публиката определя песента победител - "Ангел си ти". Песента, макар и създадена от международен екип, не успява да се класира за финал и отпада на полуфинала.

2011 - първи опит на Поли Генова

Младата Поли Генова е избрана да представя България с песента "На инат". Класира се на 12 място и не успява да стигне до финала. Но не се отказва и няколко години по-късно отново участва, донасяйки голям успех на страната ни.

2012 - "Я хабиби, жутем", 2013 - отново Елица и Стоян

През 2012 БНТ решава да заложи радикално на поп фолк певицата Софи Маринова. Песента „Love Unlimited“ обаче не се харесва на европейските зрители, а мултиезичното послание "Я хабиби, жутем" става по-скоро част от родния градски фолклор и в крайна сметка след това участие на певицата БНТ решава да заложи на нещо вече сработило. Така през 2013 отново са повикани Елица и Стунджи, които представят песента "Само шампиони", но, уви, и това няма успех. След тези два опита БНТ взема адекватното решение за няколко години да не харчи парите на клетия български данъкоплатец и се отказва от конкурса.

И така минават две години. Две години, изпълнени с мъка и страдание за родния меломан. Към тази мъка можем да прибавим и победителя от Евровизия 2014 - джендър неутралното чудо Кончита Вурст - с пола и брада. Все повече кОнкурсът се превръща в политически инструмент, който демонстрира надмощията на една група над друга в европейски мащаб.

В случая с Кончита Вурст - една банална и невзрачна песен печели поради своите "политкоректни" джендър неутрални одежди...

2016 - „If Love Was a Crime“ 

Поли Генова прави втори опит да атакува върховете на Евровизия. И този път, пет години по-късно, тя успява да завоюва успех. Песента If Love Was a Crime е класирана на четвърто място. Конкурсът обаче минава под знака на политическата ненавист между Русия и Украйна, което се отразява на победителя. Това е украинската песен с изключително спорни качества "1944". Конкурсът вече не е просто конкурс, но и геополитическа битка между страни, намиращи се в конфликт.

Поли Генова печели не само с песента си, но и с гражданската си активност. Певицата призовава да не бъдат лишавани от право на глас българите, живеещи в чужбина (по това време, под въздействието на поредните нездрави идеи на така наречените "Обединени патриоти" в България, тече подобна законодателна инвенция).

2017 - България на крачка от спечелване на Евровизия!!!

2017-а България успява по забележителен начин да се възползва от въпросната геополитическа обстановка. За целта БНТ залага на младия певец Кристиян Костов, който вече е спечелил музикалния формат "Xfactor", но преди това е участвал и в телевизионен конкурс в Русия, където също е достигнал до финал.

Кристиян се представя с песента Beautiful Mess. Добре подбраната песен, добрата визия и доброто изпълнение на тийн идола Кристиян, към които можем да прибавим и руският му произход (гарантиращ гласове от Русия), го изстрелват нагоре в класирането и малко не му достига, за да стане първият български изпълнител, спечелил Евровизия.

В крайна сметка Кристиян остава втори, което е най-големият ни успех в този конкурс. Малко след това обаче той изчезна от родната сцена, като непроверени слухове твърдят, че това било заради неразбирателство с родните му продуценти. Тази информация обаче не е проверена и за това я отнасяме в графата "една жена каза".

2018 - "Equinox"

След голям успех обикновено следва спад. Песента на "Equinox" (формация, в която са събрани българските певци Жана Бергендорф, Георги Симеонов JJ и Владо Михайлов и американските певци Джони Манюел и Трей Кембъл) не успява да постигне нещо съществено. Впрочем, песента е критикувана заради своята мрачност и меланхоличност. С това участие слагаме край на изявите си на Евровизия до днес.

2020 - Виктория Георгиева

Тук можем само да прогнозираме.

Все още нямаме песен.

Нямаме и финансова готовност (ако правилно съм разбрал, са нужни доста пари, но все още не са намерени).

Заявената амбициозна програма от страна на БНТ и на другите партньори включва не само креативната работа по създаването на хит, но и работа с българските диаспори в цяла Европа, които да подкрепят родната песен.

Впрочем, аз пожелавам успех на младата Виктория.

И дано славата да ѝ понесе, защото, колкото и странно да изглежда, колкото и да псуваме подобни за мен напълно отживели форуми, те все още се гледат масово.

На финала на тоя дълъг обзор искам да кажа още няколко думи.

Това, което виждам, когато наблюдавам цялостната картинка около представянето ни през годините на Евровизия е, че залагаме или на поп, или на поп фолк изпълнители.

Уви, залагаме понякога на бая еднотипни песни, а друг път пренасяме механично модела от предишната година - "а бе, миналата година с тоя екип се класирахме добре, дай и тая пак с него, че пак да е добре".

Прави ми впечатление, че веднъж не сме опитали да заложим на друг стил - защо не на рок?

Дали ще е лошо, ако една модерно звучаща банда като "Джереми" се яви вместо поредния поп певец?

Но най-вече си задавам следния въпрос.

Ок, искаме да имаме нови лица.

Искаме да избягаме от стереотипите.

Искаме модерна сцена.

И декларираме, че даваме повече от половин милион за участие на Евровизия.

Не ми се мисли колко пари сме похарчили за всичките тия години, като често сме ги харчили, ставайки за смях (виж по-нагоре в статията).

А от друга страна в БНТ има само една музикална класация, която е забодена в БНТ 2 и се прави за почти без пари с екип от двама души.

Е, пита се в задачата - как да се появят тези нови лица?

Без трибуна, без ефир, без никакъв достъп до медийното пространство.

Няма как.

И за това смятам, че БНТ правилно са решили да не харчат обществени пари за участие на Евровизия.

Но неправилно не инвестират в предавания за младите музиканти.

С това приключвам.

И желая успех на нашата участничка.

А на вас, скъпи читатели - благодаря, че изчетохте тоя брадат текст.

И ако Евровизия си търси балет, да знаете, че съм готов да участвам!

Ще бъде повече от фамозно...

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Николай Стайков: Борисов и Пеевски преместиха парламента от страх от журналистите